IMG73

IMG73



Zarządzanie ryzykiem


Zarządzanie ryzykiem - obejmuje wszystkie rodzaje działań, mających na celu eliminowanie albo ograniczanie każdego ryzyka, występującego w danej chwili albo mogącego wystąpić w przyszłości. W wąskim ujęciu oznacza ono działania zapobiegające powstaniu lub ograniczające możliwe, negatywne skutki ściśle określonego rodzaju ryzyka. Zarządzanie ryzykiem powinno mieć charakter pianowy i celowy. Wiąże się to z tym, że działania te powinny być systematyczne i długotrwałe, a celem ich jest maksymalne ograniczenie ryzyka oraz zabezpieczenie przed jego negatywnymi skutkami.



Proces zarządzania ryzykiem


Proces zarządzania ryzykiem składa się z następujących etapów:

■    planowanie zarządzania ryzykiem,

■    identyfikacja ryzyka,

■    klasyfikacja ryzyka,

■    pomiar ryzyka,

■    planowanie metod reagowania na ryzyko,

■    kontrola i nadzorowanie ryzyka.



Planowanie zarządzania ryzykiem


a na celu skłonienie do przygotowania i zorganizowania procesu zarządzania ryzykiem i zapewnienie infrastruktury organizacyjnej wspierającej w działaniach zmierzających do: izolowania i zmniejszania ryzyka, eliminowania ryzyka, jeżeli jest to możliwe i praktycznie uzasadnione,

przygotowania alternatywnych sposobów działania,


■ określenie rezerw czasowych i pieniężnych w celu zabezpieczenia się przed ryzykiem, którego nie można złagodzić.


■ techniki diagramowe - ze względu na charakter zależności w projekcie oraz ich wpływ na ryzyko techniki te pozwalają na obserwacje które nie sposób poczynić w drodze analizy nieprzetworzonych danych (są to diagramy sieciowe, przyczynowo-skutkowe, diagramy przepływów, diagramy pola


Identyfikacja ryzyka


to kluczowy etap w procesie zarządzania ryzykiem. Jest zorganizowanym i szczegółowym działaniem, którego celem jest wykrycie poszczególnych rodzajów ryzyka występujących w danym projekcie.

Istnieją różnorodne narzędzia i techniki identyfikacji ryzyka i są one tak różne jak projekty w których się je stosuje. Do grupy narzędzi i technik wykorzystywanych w większości projektów można zaliczyć:

przegląd dokumentacji - może wykazać niewystarczający potencjał wydajnościowy organizacji lub projektu a porównanie dokumentów opisujących strategię organizacji i projektu uświadamia rozbieżności między celem projekty a celami organizacji,


■ techniki gromadzenia informacji - umożliwiają uzyskanie Jednoznacznych i przejrzystych obserwacji opisujących ryzyko projektu (są to ankiety eksperckie, porównanie analogii, technika delncka, burza mózgów oraz analiza SWOT),



Klasyfikacja ryzyka


Jest pierwszą próba uporządkowania ryzyka w zależności do jego prawdopodobieństwa i skutków. Klasyfikacja ryzyka przygotowuje grunt pod ilościowa ocenę najważniejszych rodzajów ryzyka. Umożliwia również ocenę tych rodzajów ryzyka których nie daje się mierzyć ilościowo.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
7.4.2 Zakres Procedura zarządzania harmonogramem obejmuje swoim zakresem opis działań mających na ce
Wszystkie te działania mają na celu budowanie poprawnej relacji lekarz-pacjent i ograniczenie stresu
img213 Cechy informatycznego systemu zarządzania ■    Funkcjonalność - obejmuje wszys
41027 IMG73 (6) 8♦ Ośrodek Środkowoamenkaśskl Obejmuje południową część Meksyku, przylegające teren
Swoim zasięgiem zarządzanie logistyczne obejmuje wiele obszarów działań. Zostały one opisane na rys.
IMG)73 76 1. Romantyczny „sposób odczuwaniq? dze wzorów francuskich”, krzywił się na to, że „jest zb
IMG73 Rys. 20. 25. Pw - dwóch obrońców ustawionych pomiędzy tyczkami, na sygnał wykonują krok odsta
73836 IMG73 stronica 4d t» ISO MM 2009 Nałoży ustanowić udokumentowaną procedurę w celu określenia
TQM. Total Ouallty Management, to nakierowany na ludzi system zarządzania mający na celu ustawiczne
test Suchodolski zarzadzanie procesami 2 Test 2/2014Zarządzanie procesami - kolokwium 6. Działanie m
a)    programu wychowawczego Szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o
IMG73 stronica 4d t» ISO MM 2009 Nałoży ustanowić udokumentowaną procedurę w celu określenia wymaga

więcej podobnych podstron