IMG83

IMG83



*Vł

Do tej samej kategorii majątkowej należeli wioślarze. Tb oni • dząc na ławkach wioślarskich, zapewniali napęd trierom zarówno czas dalekich wypraw, jak i bitew morskich. Z pewnością w najuboższych obywateli zasiadało za wiosłami, zwłaszcza od momentu gdy sami teci, nawet z obcokrąjowcami, nie mogli już zapełnić wszyB/ kich ławek na trzystu ateńskich statkach. Od siły wioślarzy oraz możlj. wości manewrowania statkiem zależało powodzenie taranowania — podstawowego sposobu walki na morzu. Kilkudziesięciu hoplitów znaj. dujących się każdorazowo na pokładzie miało jedynie dokończyć dzieła po udanym natarciu taranem. Można by zatem powiedzieć, że to właśnie wysiłek i praca wioślarzy uwarunkowały triumf Aten i po-wstanie imperium morskiego, a pierwszą tego oznaką było spektakularne zwycięstwo w bitwie morskiej pod Salaminą w 480 roku. Mimo swoich zasług wioślarze ząjmowali nadal poślednie miejsce na drabinie społecznej. Wyraz takiego ich traktowania odnajdujemy w Ustroju politycznym Aten, napisanym tuż przed wojną peloponeską przez tak zwanego starego oligarchę (Pseudo-Ksenofonta), lub w pochodzących z epoki późniejszej pismach Platona. Inne miasta, w tym i Sparta, zadowalały się tworzeniem obsady dla floty spośród nieobywateli podległych chłopów i obcokrajowców. Nieliczne miasta, takie jak Rodos w epoce hellenistycznej, uznawały służbę morską za jedną z najbardziej zaszczytnych.

NA POGRANICZACH POLIS

Zależność między pozycją społeczną a funkcją militarną pozostanie aktualna dla całej polis, nawet gdy przypatrzyć się obrzeżom tej społeczności.

Najbliżsi pozycji obywatela byli ich małoletni synowie — potencjalni obywatele, szkoleni i traktowani jako przyszli następcy. Miejsce tej grupy, już nie dzieci, ale jeszcze nie dorosłych, w Grecji, podobnie jak w innych krajach, znajdowało się na pograniczu świata kultury i świata natury. Ta faza, ograniczona starożytnymi rytami przejścia, miała służyć ćwiczeniom, z jednej strony wdrażającym w świat hop-licki, a z drugiej — w świat z nim niezgodny. Element sprzeczny z modelem hoplickim często zwracał uwagę współczesnych badaczy; zwłaszcza na skutek dostrzeżenia licznych podobieństw z innymi kul-

turami archaicznymi lub też społecznościami afrykańskimi, istniejącymi jeszcze w XIX wieku.

Zjawisko to uwidacznia się zwłaszcza w spartańskim modelu wychowania (agoge), gdzie przez ponad dziesięć lat młodzi ludzie zgrupowani w „oddziały” byli poddawani próbom wytrzymałościowym oraz trenowani przed przyszłą powinnością bojową, lecz z wielkim nacis-ldem położonym na wykazywanie się sprytem i posługiwanie podstępem. Pod koniec tego czasu próby najlepsi młodzieńcy tworzyli inną jednostkę. Była to krypteia. Kryptoi, czyli „ukrywający się”, byli pozostawiani w środku zimy w najodleglejszych częściach kraju bez zapasów, wyposażeni jedynie w nóż. Ich zadaniem było przetrwać w ukryciu, zdobywając pożywienie dzięki drobnym kradzieżom. Dodatkową misję kryptoi stanowiło polowanie na helotów, którym uprzednio eforowie oficjalnie wypowiadali wojnę. Ten okres wyłączenia ze społeczeństwa, będący przygotowaniem do wejścia na równych prawach w świat obywatelski, można by nazwać czasem życia zgodnie z modelem antyhoplickim.

W Atenach państwo zaczynało interesować się losem młodzieńców o wiele później, bo dopiero, gdy stawali oni u progu wieku dojrzałego. Byli wówczas wcielani do trwąjącej rok efebii — instytucji mającej swoje korzenie co nąjmniej w początkach epoki klasycznej. Przynależność do efebii była zarezerwowana jedynie dla synów obywateli, należących do pierwszych trzech klas majątkowych. Nasza wiedza o tej instytucji pochodzi ze znacznie późniejszego okresu, mniej więcej z lat 335-334, kiedy to została zreformowana i wzmocniona przez Hipo-kratesa; w owym czasie bowiem Likurg usiłował odtworzyć świetność militarną Aten po kompromitacji, jaką była klęska pod Cheroneją, zadana im przez wojska macedońskie. Jeden rozdział z Ustroju politycznego Aten Arystotelesa (42) oraz kilka inskrypcji pozwalają nam zrozumieć podstawowe funkcje, jakie spełniała efebia. W owej epoce należeli do niej wszyscy synowie obywatelscy w wieku dziewiętnastu lat, niezależnie od swojej przynależności cenzusowej. W pierwszym roku, po dopełnieniu odpowiednich czynności sakralnych, efebowie umieszczani byli w garnizonie w Pireusie, gdzie przechodzili gruntowne przeszkolenie natury wojskowej. Uczyli się posługiwać bronią hoplicką, strzelać z luku, rzucać włócznią oraz obsługiwać katapultę.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG83 *Vł Do tej samej kategorii majątkowej należeli wioślarze. Tb oni • dząc na ławkach wioślarski
IMG83 *Vł Do tej samej kategorii majątkowej należeli wioślarze. Tb oni • dząc na ławkach wioślarski
img088 (16) Do tej samej kategorii należały przesiedlenia i mniej lub bardziej wymuszone migracje. D
obraz8 stwem nieba zaliczyć można do tej samej kategorii zjawisk co* dwojakość i niejasność seksual
skanuj0001 4 Imperium retoryki należące do tej samej kategorii istotnej powinny być traktowane jedna
Połącz w pary produkty należące do tej samej kategorii. 41
img088 (16) Do tej samej kategorii należały przesiedlenia i mniej lub bardziej wymuszone migracje. D
1. Finanse publiczne a sektor publiczny Sektor publiczny, jak i finanse publiczne należą do tej same
img088 (16) Do tej samej kategorii należały przesiedlenia i mniej lub bardziej wymuszone migracje. D
88618 obraz8 stwem nieba zaliczyć można do tej samej kategorii zjawisk co* dwojakość i niejasność s
obraz8 stwem nieba zaliczyć można do tej samej kategorii zjawisk co* dwojakość i niejasność seksual
skanuj0256 (5) mineralogowie zaliczali do tej samej grupy krzemiany o bardzo różnej budowie, opieraj
skanuj0256 (5) mineralogowie zaliczali do tej samej grupy krzemiany o bardzo różnej budowie, opieraj
IMG?07 Ćwiczenie 10NEOLOGIZMY Dwie osoby zapisują po jednym wyrazie tej samej kategorii gramatycznej
page0046 36 nie do tej samej pracy, zawaliła się jeszcze po raz drugi. Wtedy ogarnęło wszystkich prz
page0159 NAZWISKA wewnętrzne człowieka. Do tej samej części ciała mogło odnosić się kilka wyrazów, c

więcej podobnych podstron