IMG!95 (6)

IMG!95 (6)



i myślenia młodych ludzi, co jak wiadomo nastąpiło w lalach 80 minionego wieku.

3. Badania A. Guryckicj z lal 90., dotyczące nic tyle wartości, co światopoglądu i źródeł autorytetów we współczesnym święcie. Interesująca jest defini-cja samego pojęcia, którą posługuje się autorka, rozumiejąc przez światopogląd „subiektywny obraz realnego świata w umyśle grupy, jej przedstawi1 cieli, ujmowany w kategoriach myślenia potocznego bez względu na udział w kształceniu"1".

W wyniku przeprowadzonych badań wydzieliła ona trzy kategorie światopoglądowe:

-    humanistów (skoncentrowani na problemach etycznych, filozoficznych. religijnych, cenią najwyżej prospołeczno#, afiliację człowieka, jego godność, przyznają się leź do odczuwania zagrożeń egzystencjalnych);

-    pragmatyków (skupieni na działaniu i pracy, nic zaś refleksji czy pogłębionej analizie rzeczywistości, interesują się problemami ekonomicznymi i cywilizacyjnymi):

-    społeczników (skupieni na analizie uwarunkowań społeczno-politycznych, jakie kierują działaniem ludzkim, nadając wysoką rangę demokracji i wartościom obywatelskim).

Ogółem w wypowiedziach młodych badanych przez te autorkę w połowią lat 90. dominują następujące wartości:

-    afiliacja

-    prospołeczno#

-    działanie

-    demokracja

-    człowiek

-    praca

-    godność.

Wraz z wartościami i światopoglądem zmieniają się także źródła autorytetów. Początkowo młodzież wskazywała na osoby bohaterów, polityków, działaczy i wychowawców. Stopniowo ich miejsce zaczęła zastępować rodzina, rówieśnicy i inne znaczące osoby z otoczenia apołeczncgo. Wraz z postępującą alienacją, wzrostem industrializacji, tempa tycia, wzory osobowe młodych dotknięte zostały depersonalizacją. Okazało się, te młodzież nie widzi na ogól w roli przewodnika życiowego czy autorytetu nikogo konkretnego i wskazuje

raczej na cechy niż określone osoby Źródł--dorytetó* | inti^s Vj I irt-r*-

• staje się Ba powrót rodzina, autorytet Koiooła zastąpiony MB|l p^pri-j Boga, szeroko jednak rozumianym i me noszącym znamion diopowsk—■ moralnego. Przełom nastąpił dopiero pod koniec lat 90 .. kiedy wysoką pozycję umocnił poprzez swą naukę, działalność ekumeniczną. • przede wszywkom otwartą postawę wobec młodych polski papież Jan Paweł II

Przemiany historyczne dotyczące ewolucji autorytetów na przestruni lal przedstawia poniższe zestawienie.

Tkaetą 5 gwcaic|a tof oaefcowym i typ0«r a ,>n p|Sit>a aa pmttnmt flWjOw

Na jego podstawie stwierdzić można, że niegdysiejsze miejsce autorytetów rozumianych jako wzorce pozytywnej identyfikacji zajął w świadomości młodych ludzi kult grupy. Siła identyfikacji z grupą przy bicra różną intensywność, od komentowanych szeroko w mediach epizodów integracji towarzyszących dramatycznym okolicznościom śmierci JPII. po bardzo płytkie identyfikacje o charakterze nostycznyra1” podczas meczów piłkarskich, koncertów muzyki młodzieżowej czy innych wydarzeń w skali lokalnej i krajowcy Brak autorytetu w postaci wzorca osobowego, łub posiadanie takiegoż jedynie

“ Tabela korneau wyttMcaNaa M.    dotyczącym pczcnńa aawymAer

i *w cnbo»yt> m \ t ignlnopoUkim    NSiytiuay t UYoclaw. Wtoc-

1—r 20041—Wnaty niepublikowane).

m ho t KnMwiki. ffnfcwwł wfUn—f/yi    *) b«aiBHu MnuWM. UH

19*2. łwnąnot may kancaacji iwąnn 102 • • Minlil

1

A GuryAŁ(ied.).JiA Imtie tpoilnfga/ą Żak. Warszawa IWH


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img032 (64) zani na wypijanie ilitra tranu dziennie przez okres trzech lat, co jak wiadomo, nie nale
img032 (64) zani na wypijanie ilitra tranu dziennie przez okres trzech lat, co jak wiadomo, nie nale
img032 (64) zani na wypijanie ilitra tranu dziennie przez okres trzech lat, co jak wiadomo, nie nale
IMG)95 olbrzymy, wyginając pokłady ziemi jak blachy — i porywając w swój odwieczny hymn płomienie zi
oczach społeczności lokalnej, co jak wiadomo jest bardzo ważne w okresie bezpośrednio poprzedzającym
IMG&95 niach nieświadomą pamięć odwiecznej prawdy, co tajemnicza jest, bo ginie w mrokach czasu, za
IMG?95 T lera powoduje, żc rośliny tworzą mniejsze korzenie spichrzowe,*^, rzeni bocznych, tzw. brod
IMG!93 (5) - doświadczenia zdobyte przez samych młodych ludzi, które wywierają większy wpływ na kszt
IMG?95 No ale poważni goście to też mają swoją granicę tolerancji, no bez przesady. Jak fi
IMG?95 (2) 132 s Tadeusza Bezimiennego i z Nowych wędrówek Oryginała) liemoralności”, która — jak kr
14308 IMG95 Persefona Co by było dalej? Pewnie to samo, zawsze jest to samo, jeśli się pozwoli. Lec
IMG$95 JĘZYK 1 METODA 212 KS. II, R. e wrażenia. Bo wówczas nic chcemy powiedzieć nic innego ja

więcej podobnych podstron