IMG356 (4)

IMG356 (4)



WPD - 2 1995 r.

frtepssztowaść odcinka drogi między skrzyżowaniami Jen lo największa liczba pojardów, które mogą przejechać przez przekrój poprzeczny drogi. Jezdni lub pasa ruchu w jednym kierunku (dla dróg jednojezdniowych w obu kierunkach) wciągu godziny, w dogodnych warunkach atmozfetycznych

Prrrpuztowość wymiona Jest w pojazdach rzeczywistych na godzinę /P/hj.

jjj. Warunki, w jakich odbywa się ruch pojazdów na drodze, przy miarodajnym godzinowym natężeniu ruchu, są określone przez poziomy swobody ruchu (PSR).

Zalecane I Mjnilstr poziomy swobody ruchu (PSR) dla dróg III, IV i V klasy podano w tabl. 2.3.

Tabl. 2-1. Poziomy swobody ruchu dla dróg

Klasa drogi

Poziom swobody ruchu (PSR)

zalecany

najniższy

III

C

D

IV I V

_—

D

E

/uikres zmienności warunków mchu podzielono na 6 poziomów swobody ruchu oznaczonych literami od A do F, przy czym PSR A odpowiada najlepszym, a PSR F najgorszym warunkom mchu. PSR F. charakteryzuje warunki ruchu, w których jest osiągana przepustowość drogt. Przy projektowaniu dróg lll-V klasy ze względów ekonomicznych nie powinny występuwać PSR A i B Z uwagi na bezpieczeństwo I warunki ruchu na drodze nie należy dopuszczać do występowania PSR P.

2-M. Natężenie krytyczne na odcinku drugi jest to największa liczba pojazdów, które mogą przcjecliać przez dany przekrój poprzeczny drogi, jezdni lub pasa ruchu w ciągu godziny, w dogodnych warunkach atmosferycznych przy założonym PSR.

Orientacyjne natężenia krytyczne odpowiadające różnym poziomom swobody ruchu, dla podstawowych przekrojów poprzecznych dróg w typowych warunkach drogowo-ruchowych uzależnionych od kategorii terenu, podano na rys. 6.2, 6.3 i 6.4.

UJ. Zalecaną metodę ustalania przepustowości i warunków ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji fwicilncj podano w (33].

Przepustowość skrzyżowania bez sygnalizacji świetlnej jest determinowana przepustowością relacji podporządkowanych, tj. strumieni pojazdów skręcających z drogi głównej w lewo i wszystkich strumieni z wlotów podporządkowanych. Przepustowość relacji podporządkowanej jest to największa liczba pojazdów przejeżdżających przez wlot w jednostce czasu, w określonych warunkach ruchowych i geometrycznych, przy obecności stale] kolejki pojazdów tej relacji na wiodę.

2.1.6.    Wnrunkl ruchu rui pulach wlotu podporządkowanego skrzyżowania bez sygnalizacji świetlnej ii) opisane za pomocą poziomów swobody ruchu (PSR).

Wyodrębnili się 4 poziomy swobody ruchu oznaczone: I, //, III l IV, odpowiadające po-Średnim warunkom między ruchem zwobodnym I ruchem na granicy przepustowości Przy projektowaniu tkrzyiowanla bez rygnallzacjl Mellne) na drogach lll~V klasy nie nalety dopuszczać do występowania PSR IV, gdyt charakteryzuje on ruch w warunkach zatłoczenia.

Zaleca się przyjmowanie:

-    PSR I dlii podporządkowanych wlotów dróg III klasy, a w strefach podmiejskich dla tych wlotów dopuszcza się PSR II,

-    PSR II dla podporządkowanych wlotów dróg IV I V klasy, a wyjątkowo dopuszcza w; dla tych wintów PSR III.

Przepustowość I wnrunkl ruchu na skrzyżowaniu położonym w strefie podmiejskie) miasta o liczbie mieszkańców powyżej 100 tysięcy, należy obliczać dla kierunkowej struktury ruchu zarówno w szczycie porannym jak i w szczycie popołudniowym.

2.3.7.    Ocena przepustowości i warunków ruchu na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną zależy od przyjętej metody obliczeń. Materiały pomocnicze do obliczeń przepustowości skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną podano w (61).

Przeputlowość skrzyżowania z sygnalizacji/ Świetlną Jest determinowana przepustowością pasów ruchu lub wlotów skrzyżowania.

Przepustowość pasa ruchu lub wlotu na skrzyżowaniu z sygnalizacją Świetlną jest to największa liczba /wjazdów, klóre mogą przejechać Unię zatrzymań pasa ruchu lub zespołu pasów ruchu (wlotu) w jednostce czasu (zazwyczaj I godzina), przy ustabmych długościach sygnałów i w ustalonych warunkach geometrycznych, ruchowych I lokalnych.

23.8. Zulccaną metodę ustalania przepustowości I warunków ruchu na węźle podano w [35J.

Przepustowość węzła jest sumą natężeń mchu obserwowanych na poszczególnych relacjach, gdy natężenie na jednym z elementów węzła jesl równe przepustowości. Przepustowość w tym rozumieniu nie oznacza największej liczby pojazdów, które mogą poruszać się po węźle, gdyż po uzyskaniu stanu przepustowości na danym elemencie węzbt, natężenia ruchu nu Innych elemenluch mogą nadal wzrastać. W analizie przepustowości węzła jako niezależne elementy wyróżnia się: przekroje poprzeczne jezdni głównych i łącznic, obszary przeplatania/ pasy wyłączania i wtączuniu oraz skrzyżowania w obrębie węzła.

2.3.9. Warunki ruchu w jakich odbywa się ruch na poszczególnych elementach węzła tą określone przez poziomy swobody ruchu (PSR), analogicznie jak w pkt. 2.3 J. Zasady ustalania klasyfikacji warunków ruchu podano w [35].

-19-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG401 WPD-2 1995 r. WPD-2 1995 r. TkbŁ U Zasad) wyboru typa skrzyżowania 1 kanalizacji nieba 1 K
89371 IMG366 (3) WPD-2 1995 r. Stasowanie odcinków krzywoliniowych w planie jest zalecane w celu: —
IMG352 (4) WPD-2 1995 r. 1-3.6. Jezdnia jest to część korony drogi przeznaczona do ruchu pojazdów. 1
IMG450 (2) WPD - 2 1995 r. Rys. A.1.1.7rtstnnśf prędkości nuarodajnej od szerokości jezdni i krętośc
IMG445 (3) WPD-2 1995 r. -    niedopuszczalne jest projektowanie lub pozostawianie dr
57913 IMG415 (2) WPD-2 1995 r. 9-12.12. Pochylenie podłużne gazdu publicznego i pochylenie poprzeczn
Maksymalna dopuszczalna prędkość na ww. odcinku drogi wynosi 50 km/h (obszar zabudowany). Skrzyżowan
klasa drogi Minimalne odległości między skrzyżowaniami poza terenem zabudowy na terenie
IMG374 (2) WPD - 2 1995 r. Tmbt. 5.16. Ną/nui^/at zalecane odległości między załamaniami niwelety

więcej podobnych podstron