IMGC50 (2)

IMGC50 (2)



38


Treści kształcenia

budową w stosunku do grupy posiadającej większe możliwości percepcji,

—    w zakresie zmiany ich układu bez naruszenia ich zakresu — dotyczy to przede wszystkim struktury treści szczegółowych przy konieczności zachowania zasady stopniowania trudności,

—    w zakresie stopniowania ich trudności — jest najbardziej związane indywidualnymi możliwościami percepcyjny-mi wynikającymi z różnic w poziomie zdolności, zainteresowań, motywacji itp.

Wymieniony podział jest zabiegiem „czysto metodologicznym, w praktyce nie jest to podział rozłączny"37.

Sama koncepqa indywidualizacji i intensyfikacji wynika z założeń programu nauczania początkowego (wyraźne w matematyce), który zawiera zarówno rejestr „treści podstawowych przewidzianych do opanowania wraz z osiągnięciami odpowiednich umiejętności i sprawności przez opanowanie tematów głównych, bądź propedeutycznych (mających charakter przygotowania do klas starszych) lub stymulujących (pobudzanie rozwoju umysłowego dziecka) projektowanie do opracowania z tymi uczniami, którym na to pozwalają ich możliwości intelektualne38. Jest więc tak, że pierwszy element programu (treści podstawowe) ma charakter jednolity, drugi natomiast zróżnicowany (treści o charakterze wspierającym, propedeutycznym, stymulującym). Jest to swoiście rozumiane różnicowanie treści w obrębie jednolitego programu kształcenia i stanowić może podstawę modelowania treści kształcenia.

To, że wszystkich uczniów uczymy tego samego (wymagania programowe teoretycznie tylko różnicują treści) i najczęściej tak samo, spotyka się ze sprzeciwem wielu nauczycieli. Są oni coraz bardziej świadomi, że nie wszyscy muszą umieć wszystko. Otóż powyższy podział treści może być rozumiany jako:

37    Trochanowski W., Znaczenie nauczania..., op. cit., s. 276.

38    Op. cit., s. 276.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
87093 skanuj0019 (213) 38 Treści kształcenia budową w stosunku do grupy posiadającej większe możliwo
zakładu kształcenia nauczycieli w stosunku do nauczycieli szkół specjalnych sformułowany został wymó
44 45 (11) treściowej zawartości wypowiedzi w stosunku do jej płynności oraz rozumienia słyszanych w
img050 (15) Jeżeli w położeniu orto lub para w stosunku do grupy fenolowej lub aminowej znajduje się
7. Upowszechnianie turystyki 8. Kształtowanie właściwego stosunku do przyrody 9. Rozpowszechnianie
DSC01776 ■*    kształtowania cmocjontincgo stosunku do prwsriotó,*
124 Teresa Smolińska. Ewa Malczyk. Robert Krzowski wzrost zliczonych kropel w stosunku do grupy I (2
DSC02302 Kształtowanie emocjonalnego stosunku do rzeczywistości V)1 ii spotęgowania wpływu środków
P1110187 20 Toteż już w okresie zafascynowania nadczłowiekiem począł się kształtować nowy stosunek d

więcej podobnych podstron