IMGD68 (3)

IMGD68 (3)



Edukacja alternatywna 157

Jest to system samoorganizujący się, tzn. taki, który przy czynnym współdziałaniu ze środowiskiem może zmienić strukturę, zachowując przy tym integralność i działając w ramach praw rządzących otoczeniem. Jest to system hierarchiczno--szczeblowy, którego cechą charakterystyczną jest brak celu z góry określonego dla całego systemu, jest on bowiem wynikiem sprzężeń występujących między celami podsystemów. Szczeble systemu odpowiadają ogólnemu podziałowi czasu edukacji szkolnej, wynikającemu z przyjęcia dwóch kryteriów: dominującego typu aktywności dzieci i młodzieży oraz edukacyjnych funkcji uczenia się. Dla każdego ze szczebli wyodrębniono kilka poziomów, które służą ustalaniu kroków potrzebnych do rozwiązania zadań o charakterze sekwencyjnym; są to sekwencje podstawowe i pochodne, z których bezpośrednio wywodzą się projektowane okazje edukacyjne. Wszystkie szczeble, poziomy, sekwencje podstawowe oraz sekwencje pochodne mają idee organizujące, których stopień konkretyzacji wzrasta w miarę przechodzenia do kolejnych elementów systemu, przybierając formę zadań w projektowanych okazjach edukacyjnych.

STOPES jest systemem dynamicznym i otwartym: poziomy i sekwencje mogą ulegać przekształceniom dzięki temu, że ma on wkalkulowany elastyczny układ i dobór treści, ale także zakłada twórcze wypełnianie go w realnym procesie projektowania okazji edukacyjnych.

Treściowa charakterystyka STOPES-u obejmuje trzy obszary tematyczne. Obejmują one treści odnoszące się do relacji:

1)    jednostka—wytwory człowieka—społeczeństwo;

2)    jednostka—przyroda—społeczeństwo;

3)    jednostka—jednostka—społeczeństwo—społeczeństwo.

Prezentacja systemu treściowej organizacji procesu edukacji wymaga wyjaśnienia.

Po pierwsze — proces edukacyjny jest mniej lub bardziej uporządkowanym procesem wzbogacania doświadczeń wychowanka. Nie wydziela się w nim procesów nauczania i wychowania, nie rozczłonkowuje się go też na takie elementy, jak: nabywanie wiadomości, umiejętności, kształtowanie postaw, za-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
TRANSMISJA DANYCH 1.    System otwarty jest to system zbudowany zgodnie z normą IS074
Systemowe podejście do organizacji Organizacja - jest to system zachowujący się rozmyślnie (ten sam
Organizacja jest to system zachowujący się rozmyślnie, zawierający przynajmniej dwa zachowujące
Promocja 1) . Promocja - jest to sposób komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem, który ma się
Zdj?cie040 Szpitalny system Informatyczny (HIS) jest to system , który spełnia wymagania Potyczący p
PICT4912 i P&TU&ICM Rozdział VIMetody nauczania 1. Istota i klasyfikacja metod Metoda jest
P211011 09 [01] Definicje Audytu: •    wg nomy ISO 9000 audyt jest to systematyczny,
12202 P211011 09 Definicje Audytu: wg normy ISO 9000 audyt jest to systematyczny, niezależny i udok
Mac OS Jest to system operacyjny wielozadaniowy i wielodostępny dla komputerów Macintosh firmy
1 (533) (ang Direct Numencal Contro!), jest to system sterowań szeregiem obrabiarek sterowanych nume
HPIM8020 Sterowanie numeryczne komputerowdĘ (sterowanie CNC), jest to system sterowania numerycznego
HPIM8255 • Zintegrowane komputerowo wytwarzanie (ang. ComputerJntegratecf Manufacturing) jest to sys
Ocena pracowników Jest to system służący kompleksowej ocenie wyników pracy uczestników organizacji,

więcej podobnych podstron