IMGF19

IMGF19



27

orientacji, gdy umysł i serce pozostają w harmonii20. Dwudziestowieczny myśliciel napisał:

Rozumienie to miłość i równowaga umysłu, a miłości nie można praktykować ani wyuczyć się. Zrównoważenie umysłu może zaistnieć tylko tam, gdzie jest jasne, nieemocjonalne, niesentymentalne spostrzeganie, czyli widzenie rzeczy takimi, jakimi są. Zrównoważenia i miłości nie można się nauczyć od kogoś ani dzięki systemowi wynalezionemu przez siebie czy przez kogoś innego-1.

Co dzieje się z umysłem, który nie szuka prawdy, realności, Boga? Wtedy energia człowieka staje się środkiem destrukcji i nieszczęścia. Poszukiwanie prawdy to także podnoszenie się moralne, to pojawianie się samodyscypliny i ładu. I nie ma tu jakiejś drogi pośredniej. Albowiem - jak pisze pedagog - „moralnym się jest lub nie jest. To znaczy wartości nijakiej, czyli tej, która sytuuje się między jakąś wartością pozytywną i negatywną, trudno byłoby przypisać znamię moralności”2-.

Edukacja nie może być dwuznaczna, zła i zarazem dobra. Nie może uczyć osobistego zysku, korzyści i bezpieczeństwa, a jednocześnie operować hasłami altruizmu i wspólnego dobra. Wtedy bowiem nie jest możliwe zrozumienie życia. A rozumienie życia, to zrozumienie samego siebie na drodze samopoznania. I to jest właśnie początek i cel najważniejszy wychowania, także edukacji uniwersyteckiej.

Czyż nie powinniśmy rozwijać najwyższej inteligencji właściwej człowiekowi - inteligencji duchowej? Zwłaszcza teraz, gdy mamy naukowe dowody jej istnienia23. Wszak tylko wtedy możemy mówić o wewnętrznym ładzie.

20    Można tu powołać się na niezwykłe w tej sprawie poglądy św. Augustyna.

21    J. Krishnamurti, O konieczności przemiany, Poznań 1994, s. 29.

22    M. Lobocki, Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002, s. 204.

23    Por. Danah Zohar, łan Marshall, Inteligencja duchowa, Poznań 2001.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0111 (27) Z chwilą gdy elementarne trudności fonetyczne zostają w automatyzacji już pokonane,
skanuj0381 a nawet wtedy, gdy człon bierny pozostaje w spoczynku. W okresie od włączenia do osiągnię
W chwili gdy przygotowujemy ten informator, harmonogram postępowania kwalifikacyjnego nie jest jeszc
pdl6 po śmierci chodzą po świecie. Mówiono, ze wypiórem zostaje człowiek, który ma dwa serca, i gdy
skanuj0111 (27) Z chwilą gdy elementarne trudności fonetyczne zostają w automatyzacji już pokonane,
skanuj0017 gdy: gj = 0,0 wtedy pozostałe efekty będą przedstawiać się następująco (w kg): §1 = 0,0;
skanuj0007 gdy ich cel pozostaje poza systemem - w przypadku takich formacji można mówić o systemie
życie Życie jest piękne ,gdy żyć się umie, gdy jedno serce drugie rozumie, ędy oBa serca pfortą
Dziedziczenie beztestamentowe (ab intenstato) miato miejsce tylko wtedy, gdy zmarły nie pozostawił t
76 (187) 76 76 Rys. 3.4. Schodkowy pomiar długości 32i9.P..i    14,27 K m. łub (3.2)
P1180020 440 B. Spinoza, Trtkut im więcej umysł będzie rozumieć, i że wtedy będzie najdoskonalsi gdy
ScannedImage 2 152    ♦ ROZDZIAŁ 6 Milan Kundera Teoria dysonansu poznawczego Gdy prz

więcej podobnych podstron