IMGF32 (2)

IMGF32 (2)



40

chrześcijaństw a Leszek Kołakow ski odpow iada, że w iara jest możliwa nie tylko psychologicznie, ale także logicznie, gdyż „nie ma sprzeczności między zasadami nauki a chrześcijańskim mitem, chyba że się utożsamia naukę z racjonalistyczną filozofią... Nie potrafimy udowodnić słuszności wian w nieśmiertelność zgodnie z naukowymi regułami dowodzenia, ale nie mamy też podstaw, by sądzić, że wiara jest logicznie sprzeczna z naszą wiedzą1 2'25.

Jan Paweł II w sławnej encyklice Fides et rat i o pokazał, jak poznaniu rozumowemu potrzebna jest wiara, jak też wierze potrzebne jest poznanie racjonalne. Rozbicie tej jedności prowadzi do katastrof) kulturowej i edukacyjnej. Wybitny filozof stwierdza, że „coraz większym lękiem napaw a nas widok św iata. który zaprzepaścił swoje dziedzictwo religijne i — dodaje — nasz lęk jest dobrze usprawiedliwiony. Miejsce rozwianych mitów zajmuje częściej nie oświecona racjonalność. lecz ich przerażające świeckie karykatury i substytuty”".

To samo zjawisko obserwujemy w teorii i praktyce edukacyjnej. Dominuje tu scjentystyczny racjonalizm, opierający się na bardzo wątpliwych założeniach, bynajmniej nie racjonalnych...

Czy zatem chrześcijaństwo upadnie? Czy upadnie także, opierająca się na jego. dwa ty siące lat liczący ch założeniach, pedagogika i dydaktyka teonomiczna? Znowu oddajmy głos filozofowi:

Nie wierzę w to [...] - pisze L. Kołakowski - by chrześcijaństwo ..przegrać miało”. Uratowane zostanie - dodaje w zbiorze esejów Moje słuszne poglądy na wszystko - przez ludzi świętych, przez dobrych ludzi. Jak bardzo potrzebni są oni pedagogice, działalności edukacyjnej! I to tym bardziej, że nasza pedagogika odżegnuje się coraz mocniej od idei odpowiedzialności moralnej. Także dydakty ka literatury . Toteż badacz trafnie stwierdza uogólniając badania naukowe, że „możemy mówić o czy mś w rodzaju okaleczonej świadomości moralnej i społecznej ostatnich pokoleń czytelników'.

Z perspekty wy takiej świadomości [...] - kontynuuje - niepostrzeżenie Prus staje się głupi. Dąbrowska nudna. Żeromski naiwny: z perspektywy

1

- L. Kołakowski. Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków 2000. s. 82.

' L. Kołakowski, op. cii., s. 82.

2

B. Krycia. Dziedzictwo - do przyjęcia czy odrzucenia? O uwarunkouamac2 przejmowania wartości w szkolnej lekturze tekstów literackich, [w:] Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, red. S. Sawicki i A. Tyszczyk. Lublin I92i— s. 456.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanowanie0017 chrześcijańskim opracowano języki gestów na użytek zakonników, którzy ślubowali milcz
IMGC52 (2) 40 Treści kształcenia Już teraz można powiedzieć, że najlepsze nawet teorie nie są w stan
31533 skanuj0020 (201) 40 Treści kształcenia Już teraz można powiedzieć, że najlepsze nawet teorie n
Scan15C6x600 TRENING 20.30,40 IDEALNECIAŁOW WIEKU 20, 30,40 LAT DOJRZEWAJ NIE TYLKO Z GRACJĄ. ALE TE
Rozdział IVCLIFFORD GEERTZ I MYŚL PONOWOCZESNA Leszek Kołakowski w pracy Horror metaphysicus zauważa
CCF20090701001 Copyright© 1965 by Leszek Kołakowski Niniejsze wydanie na podstawie: Rozmowy z diabł
Leszek Kołakowski
Leszek Kołakowski MINI WYKŁADY O MAXI SPRAWACH TRZY SERIE WYDAWNICTWO ZNAK KRAKÓW 2009
zastosowanie betonu opartego na tym samym cemencie. Wytyczne nie określają kto odpow iada za błędy s

więcej podobnych podstron