IMG 46 (6)

IMG 46 (6)



Małfortita Głoakowska-Sołdatow

Wpływ pobytu w oddziale przedszkolnym na społeczno-emocjonalny rozwój dziecka

Wprowadzenie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci iKcieiołetnłch spowodowało dyskusję, co do zasadności takiego rozwiązania, larów no w gronie pedagogów, jak i rodziców. Nie podlega dyskusji, że optymalny wariant edukacji małego dziecka — o ile w ogóle można mówić o optymalnym wariancie, kiedy w myśl najnowszych osiągnięć psychologii i pedagogiki powinien być inny dla każdego dziecka - to taki, w którym dziecko poddawane jest dłuższemu - w sensie rozłożenia na lata - wychowawczemu oddziaływaniu instytucjonalnemu, ale w krótszym wymiarze czasu w ciągu dnia. Dane mówiące o drastycznie zmniejszającym się odsetku dzieci uczęszczających do przedszkola, zwłaszcza na wsi, uzasadniają funkcjonowanie rozwiązań niedoskonałych, doraźnych, połowicznych, jakimi są oddziały przedszkolne działające przy szkołach podstawowych, popularnie zwane zerówkami szkolnymi. Pojawiające się rozwiązania alternatywne na ogól nie trafiają na wieś, tam gdzie są najbardziej potrzebne, a nieśmiało pojawiające się propozycje nowych rozwiązań (np. Fundacji na Rzecz Dziecka), czy koncepcji (np. „Ośrodków Wczesnej Edukacji” lub „Ośrodków Edukacji Elementarnej” - Cichocki 2005), do których fachowcy odnoszą się z rezerwą i nie do końca wystawiają im jednoznaczne oceny, dodatkowo powodują cichą akceptację rozwiązań prowizorycznych, ale obecnych w naszym systemie edukacji już od wielu lat. Wprowadzenie wcześniejszego obowiązku edukacyjnego w założeniu ma zapobiec powstawaniu nierówności, zwłaszcza że badania naukowe potwierdzają że zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju już we wczesnym dzieciństwie jest skutecznym sposobem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży.

W licznych badaniach (Lisowska 1999; Wiłgocka-Okoń 2003) stwierdza się, z? w polskim systemie edukacyjnym zachodzą procesy selekcyjne wynikające z wielu uwarunkowań społecznych. „Selekcja, jako proces różnicowania się różnych grup i struktur społecznych, w który to proces uwikłane są też instytucje oświatowe, jest zjawiskiem występującym coraz bardziej powszechnie, ma szerokie podłoże i nabiera nowoczesnego charakteru - jest celowo stosowana” (Sowińska 2004). Jeżeli na to zjawisko spojrzymy z punktu widzenia losów jednostki, to rozpoczęcie edukacji przez dzieci wcześniej niechodzące do przedszkola dopiero w zerówce jest pierwszym progiem selekcyjnym. Zadecydowało o tym wcześniej szereg czynników od dziecka niezależnych, takich jak status ekonomiczny rodziny czy miejsce zamieszkania.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG46 zmienia, np. kiedy zmieniamy sale. wychodzimy na podwórko, przyjeżdża teatrzyk, zamiast: Ania
IMG78 8 14 Przykładową charakterystyką obciążania akumulatora przedstawiono na rys. 16* 1400 ¥ opar
22500 IMG25 (5) Przykład Układ regulacji ma strukturę przedstawioną na poniższym rysunku. Logarytmi
46 DSC04994 46 46 Zadanie 8. 0-3 ■S Określ rodzaj kiełkowania przedstawiony na rysunku I i II. ■f
DSCN1658 [1600x1200] Ocena Oddziaływania Przedsięwzięcia na Środowisko Rozumie się przez to: -
DSCN1659 [1600x1200] Ocena Oddziaływania Przedsięwzięcia na Środowisko Rozumie się przez (o: -
Obraz (1216) W przypadku prostej interwencji walutowej (mechanizm oddziaływania przedstawiono na sch
4645167870 CZĘŚĆ IZadanie 1. Symbol graficzny przedstawiony na rysunku, stosowany w oznaczeniach mi
IMG06 SPORT Wpisz nazwy dyscyplin sportowych przedstawionych na rysunkach. Jakie znasz jeszcze inne
IMG10 WIOSENNE KWIATY Odgadnij nazwy kwiatów przedstawionych na rysunkach. Dla ułatwienia w nawiasa
IMG23 7.2.2. Nadtapianie eutektyki Mechanizm nadtapiania eutektyki przedstawiono na rysunku 7.37b.
CCF20130119014 Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika zasadność
Na procedurę oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko składają się: •

więcej podobnych podstron