IMGI66 (2)

IMGI66 (2)



je się także taka internalizacja pożądanego systemu wartości, ażeby mógł on stać się podstawą motywacji i dążeń. Socjalizacja przebiega wówczas w tak róż. norodnych warunkach — w których najczęściej krzyżują się wpływy sprzeczne ze sobą, prezentowane są odmienne sposoby żyda, a młodzi nie przygotowani dostatecznie do wyboru własnej drogi — że efekty socjalizacji bez badań nie dają się określić. W tym celu dobrze byłoby zastosować propozycję A. Kłapkowskiej (1972) przyjęcia trzech układów kultury. Pozwalają one dotrzeć do uwarunkowań społeczno-kulturalnych wiedzy potocznej i systemu wartości przekazywanych w różnych środowiskach i podkulturach.

Pierwszy, pierwotny układ polega na komunikowaniu się bezpośrednim w ramach nieformalnych styczności bezpośrednich (rodzina, rówieśnicy). Drugi, instytucjonalny opiera się na bezpośrednich kontaktach formalnych (szkoła, placówki kulturalne, które funkcjonują w środowisku) oraz trzeci, którego podstawą jest obieg pośrednich przekazów, zwłaszcza przez masowe środki komunikacji. Rozszerzają się stopniowo kręgi uczestnictwa 'kulturalnego, od styczności w małych grupach -do styczności zinstytucjonalizowanych w globalnym społeczeństwie i te drogi wrastania w kulturę trzeba uczynić przedmiotem badań.

We wczesnym dzieciństwie socjalizacja dokonuje się w pierwszym układzie, główną rolę odgrywają rodzice i rodzeństwo, a także materialne warunki bytowania, które wyznaczają treść pierwszych interakcji i podawanych informacja. Rodzice są przedstawicielami określonych kategorii społeczno-zawodowych i trzeba poznać, jakie wartości i styl życia reprezentują i jakie perspektywy życia kreślą przed dzieckiem. Rodzice komentują pierwsze doświadczenia dziecka i kształtują jego kontakty z otoczeniem, opowiadają, czytają głoś-

L pokazują obrazki, wyjaśniają obrazy telewizyjne.

| (faystko to akłada się na podkulturą domu, która »U-| gjwi początek socjalizacji.

I instytucje wychowawcze wkraczają coraz pcrwszech-llljej już od 3 roku tycia i rozpoczynają planową pra-I ą wychowawczą, ukierunkowując rozwój osobowości godnie z modelami i wzorami, jakie obowiązują i w społeczeństwie globalnym. Dalej prowadzi tą pracą sśoła, a gdy tylko nauczy czytać i pisać, umożliwia swoim uczniom korzystanie z całego repertuaru kulimy narodowej i ogólnoludzkiej, zachęca do korzystania z pomocy placówek kulturalnych, słuchania radia i telewizji, przezwycięża partykularyzm regionalny. Jednak wykształcenie, jakie daje 'współczesna szkoła, jest zbyt formalne, ciągle głównie erudycyjae, tylko w słabym stopniu zmieniające osobowość. Zestawienie tego, co dają kontakty bezpośrednie, zwłaszcza rodzina i grupy rówieśników, z tym, co wnosi wykształcenie i uczestnictwo w kulturze, dałoby ciekawy materiał, który określałby stosunek socjalizacji do wychowania.

Okazałoby się wówczas, że iw procesie uspołeczniania w różnych podkulturach uzyskuje się jako wynik uspołecznienie niezgodne z ideologią socjalistyczną, a więc socjalizację negatywną, (którą wychowanie powinno przekształcić, zgodnie z celami wychowania. Może też pojawić się socjalizacja bardziej lub mniej adekwatna do możliwości społeczeństwa globalnego. Polskie prace na temat socjalizacji już się pojawiają i omówię je w części dotyczącej wychowania. Natomiast literatura zachodnia nie formułuje tych zagadnień, a często w ogóle ich nie dostrzega.

Zestawiając stanowiska różnych autorów, chciałabym jeszcze omówić istotne dla socjalizacji i wychowania kontrowersje, (które dotyczą przedmiotu i kierunku

09


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
slanowanie9 żuje je także bardzo silnie rozwinięty system włókienek kurczliwych komórek nabłonkowom
zarejestruj się do lekarza © przez internet PODKARPACKI SYSTEM INFORMACJI MEDYCZNEJ zarejestruj
Poci pojęciem układu ergonoiniczncr^o kr>Je się układ człowiek — xz>iia _ System (układ)
Pod log3 Logistyka w usługach Coraz częściej wprowadza się także do służby zdrowia systemy eksperck
Jak nazywa się zbiór usług internetowych dla systemów rodziny Microsoft Windows, który umożliwia peł
skanuj0082 (16) ływania zgodnie ze stanem tkanki i celem terapeutycznym. Uzys je się w ten sposób ni

więcej podobnych podstron