IMGt81

IMGt81



ważne dla danego działania. Uwaga jest stanem pobudzenia dla osiągnięcia jakiegoś celu.

Różne aspekty uwagi

-    Hamowanie. Dobra koncentracja na konkretnej rzeczy lub czynności może nastąpić tylko wówczas, gdy zbędne w danym momencie bodźce zostaną wyhamowane, usunięte w tło. Uczeń słuchający tego, co mówi nauczyciel, ignoruje odgłosy dochodzące zza okna, czy rozmowę kolegów siedzących w sąsiedniej ławce. Potrafi kontrolować swoją rozpraszalność; jeśli nawet chwilowo zainteresuje się czymś innym, umie szybko powrócić do słuchania nauczyciela. Jest to duża trudność dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Mają one zarówno problemy w hamowaniu nieistotnych bodźców, jak i dłuższym pozostawaniu przy jednej czynności, doprowadzaniu jej do końca.

-    Trwałość uwagi, to zdolność do utrzymywania jej na zadaniu przez wymaganą długość czasu, stan koncentracji. Najłatwiej dochodzi wtedy do powstawania neuronalnych modeli i zapamiętywania tego, czego się uczymy.

Powiedzmy w tym miejscu kilka zdań o różnicy pomiędzy uczeniem się wzrokowym i słuchowym. Bodźce wzrokowe są na ogół obecne w polu widzenia przez dłuższy czas. Możemy np. wielokrotnie powracać do tekstu czy ilustracji w książce. Gdy do uczenia się zaangażowany jest system słuchowy, to docierające do niego bodźce są krótkotrwałe - bodziec zanika, gdy tylko nauczyciel przestaje mówić, chyba że powtórzy swoją wypowiedź. Niektóre dzieci mające trudności w uczeniu się, nie potrafią zarejestrować, odtworzyć czy zapamiętać tego, co zostało przed chwilą powiedziane. Dzieje się tak nawet wówczas, kiedy dziecko „uważało” i dobrze słyszało, ale nie potrafi „zatrzymać” przekazu słuchowego dostatecznie długo, by nastąpiło zrozumienie.

Szczególnie trudny jest odbiór słuchowy i zapamiętanie złożonych poleceń i informacji. Dziecko z trudnościami w słuchowym uczeniu się nie zrozumie i nie wykona w całości polecenia typu: „Otwórzcie książki na stronie trzydziestej, odszukajcie drugi paragraf i po jego przeczytaniu odpowiedzcie pisemnie na pytanie czwarte”.

Jest bardzo ważne, aby nauczyciele i terapeuci analizowali sposób przekazywania wiedzy czy prezentowania czynności terapeutycznych, wie-j dzieli, do jakiego układu zmysłowego się odwołują i czy tą właśnie drogą 1 dziecko uczy się najlepiej.

47


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGt81 ważne dla danego działania. Uwaga jest stanem pobudzenia dla osiągnięcia jakiegoś celu. Różne
IMGt81 ważne dla danego działania. Uwaga jest stanem pobudzenia dla osiągnięcia jakiegoś celu. Różne
80286 Obraz5 134 XVI. Problem celu i funkcji państwa cyjne, organizacje) powstają dla osiągnięcia j
Metody, techniki i narzędzia Metoda jest to”l. sposób postępowania dla osiągnięcia określonego celu;
img071 (15) 12    Plan działania dla osiągnięcia zdefiniowanego celu Wszystkie działa
14940 img071 (15) 12    Plan działania dla osiągnięcia zdefiniowanego celu Wszystkie
img071 (15) 12    Plan działania dla osiągnięcia zdefiniowanego celu Wszystkie działa
Co to jest popęd? Popęd - wewnętrzne źródło działania osobnika, jest wynikiem pobudzenia pewnych str
Norma zaleca korzystanie z kombinacji środków pomiaru osiągów oraz audytów dla osiągnięcia tego celu
p53 Dziemianowicz Konkurencyjność gmin 08 SllA ZASOBÓW WEWNĘTRZNYCH 53 różnorodnych zasobów dla osią
W dziedzinie marketingu dla osiągnięcia określonego celu firmy, stosować należy różne kombinacje
kcel2id69 11.    Na ile jesteś pewny, że Twoje wysiłki będą owocne dla osiągnięcia t
wewnętrznych standardów etyczno - zawodowych ). org. hobbystyczne, org. tworzące dla osiągnięcia jak
4. Wykonane prace geologiczne 4.1. Prace wiertnicze Dla osiągnięcia założonego celu geologicznego
Dla osiągnięcia tego celu, po uwzględnieniu wymienionych we wstępie istotnych różnic wchemizmie i pr

więcej podobnych podstron