IMGw04

IMGw04



nauce w szkole dla dzieci głuchych powraca do domu rodzinnego, w którym wszyscy słyszą, albo tylko szkolna, kiedy dziecko po nauce szkolnej w zwykłej szkole wraca do domu rodzinnego, w którym jego rodzice nie słyszą — są to przykłady integracji częścio-we j. Integracja szkolna może mieć zatem charakter integracji pełnej bądź tylko częściowej. Możemy mówić także o integracji szkolnej grupowej, gdy kilkoro dzieci niesłyszących uczy się w większej grupie słyszących kolegów, bądź indywidualnej integracji szkolnej, kiedy tylko jeden niesłyszący uczeń uczy się wśród słyszących kolegów.

W praktyce edukacyjnej niesłyszących występuje także o d w r ó-

eona integracja szkolna (niem. umgekehrte schulische In le


gration)”, która polega na włączeniu dzieci słyszących do klasy dla dzieci z uszkodzonym słuchem. Takie formy integracji odwróconej sto-

guje się np. w Szwajcarii i w RFN u.


Rozwój w integracji szkolnej oraz pozaszkolnej ma prowadzić do integracji społecznej w życiu zawodowym i pozazawodowym. Integracja szkolna i .pozaszkolna, w ogólnym ujęciu powinna umożli-

Iwiac powstanie i rozwój więzi społecznych osób niesłyszących z osobami nie odbiegającymi od normy przez wzajemne powiązania społecz-JV    nie uwarunkowane: akceptacją analogicznych wartości i norm grupo-


wych; wykonywanymi wspólnie z grupą czynnościami, a także płasz-


czyzną identyfikacji z grupą w. Podkreśla się przy tym, że podobieństwo indywidualnych cedów członków danej grupy nie dowodzi istnienia wspólnego celu grupowego. Kształtuje się on w procesie interakcji, zaś poszczególni członkowie grupy są oceniani w zależności od tego, w jakim stopniu przyczyniają się do osiągania celu. grupowegoM.

Z kolei tworzenie się wzorców i norm w stosunkach interpersonalnych jest wypadkową uwarunkowań społecznych i psychologicznych. Do konfliktów prowadzą zwłaszcza sytuacje, w których partnerzy wy-


znają sprzeczne systemy norm **.

Wybór określonej, integracyjnej bądź ekstegracyjnej formy orga-


nizacyjnej kształcenia i wychowania niesłyszących jest uwarunkowany przyjęciem konkretnego celu surdorewalidacyjnego, liczbą niesłyszących. uczniów w klasie, jest uzależniony od samych uczniów, ich możliwości


rozwojowych, motywacji do uczenia się języka dźwiękowego bądź pre



ferowania języka migowego, a także od akceptacji dziecka wraz z jego. kalectwem przez jego rodziców i rodzeństwo oraz jego słyszących ró-


u A. Lfiwe, Hórgeschddigte Kinder..., jw.


*• Tamże.

w W. Jacher, Wewnętrzne warunki wzrostu i zanikania integracji społecznej, jStudia Socjologiczne” 1975, nr 4/59.

14 S. Mika, Wstęp do psychologii społecznej, Warszawa 1975, s. 194—196.

11 -Z. Zaborowski, Stosunki międzyludzkie, Warszawa 1976, s. 16.


włośników. Powstaje ta leska dttaiy H którym itopigń MsdrwtHanla Aata, atak Mola, iP

* nim pracę rewalidacyjną, a takke etada    _

rządza ją rodzice, wychowawcy, własna aktywudtt HHm taty mają wpływ na wytat farmy «pala^i^fl|H^

cyjnego lub ekstegraeyjnego. Pnyjęta zaś    _

wpływa z kolei na proces rozwoju edukacyjnego I gHSjUBBj z uszkodzonym słuchem.

Calem aurdowychowania mość byś, Jrii ta Jd i naliśtny, rozwój nieałyszącego, w lobu którego aą jodjwio ta|| jego swoistości psychofizyczne; może nim byś JegŚ ■w społeczność składającą się Jedynie z laki te mogą uwzględniać zarówno potraaby niotynęBjŚb

kalectwa, Jak również ideał ogólnospołeczny i wychowawczy |||H

dują one o formach organizacyjnych oroś metodach

chowania.

Liczba uczniów niesłyszących w grupie z kolei wpływać na to, czy procea dydaktyczno-wyehomaaaup^fjfl^^^l niesłyszących będzie przebiegał w integracyjnych, czy ta formach organizacyjnych wychowania. Tak np». nieliczna '' g^i^H ni^^ niów zarówno niesłyszących, jak i dyszących, z przewagą nich i po spełnieniu dodatkowych warunków (np. zaziMjaadataW fflRjjH czyciela ze specyfiką pracy z uczniem z uszkodzonym tywny stosunek słyszących do niesłysz?.cego kolegi ML). **MAIwlu MM wój niesłyszącym w różnych formach orgaoimcyjayzk 9^^kgg£| integr acy jnego.

Możliwości rozwojowe nieołysząpyok cyjnych bądź ekstegracyjnych formach kort okocą ia i nie tylko od przyjętego cełu surdorewalidacji bądś od Ikdy niesłyszących znajdujących się w klasie (grupie internatowej) — aMfc* wości te są takie funkcją poziomu osiągniętych przez taś komunikowania się i dojrzałości społecznej. Te zależą od wieku, w którym rozpoczyna mę

wcześniej (już w okresie niemowlęcym) dziecko iii Mwlaktap ta^| rewalidacji, tym większe prawdopodołneóstwo_jeg£3HH|j^^^^^H

Najogólniej, totalna integracja szkolna dostępna ) dom niedosłyszącym, zaś różne formy integracji częściowej i pozaszkolnej — są wskazane dzieciom nkdaslgM|wd^^^jj uszkodzeniem słuchu

Z powyższych rozważań wynika, te pojęcia mieć przede wszystkim jako proces”, zaś m||

u A. Lowe, Hdrffeschadięte Kinder^, jw, s. S 17 Patrz takie: B. Hoffmann, Re^ohdocjm u

u*


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
File0512(2) Ko ro e-przedszkole „Kolorowe przedszkole” to seria książeczek przeznaczonych dla dzieci
Gość „ Konspektu" dla dzieci głuchych oraz na wyższych uczelniach (jako lektoraty). Na Uniwersy
13 Moduł do przechowywania pomocy na zaj. dla dzieci z trudnościami w I. Moduł do przechowywania pom
rozwojową literatury dla dzieci: „od dydaktyzmu do artyzmu"7. Z tego układu wynika, że przynale
MGG18 Anna Wacławczyk ar ■Ćwiczenia rytmiczne dla dzieci Materiały pomocnicze do rytmiki Oficyna
ogłaszaKonkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży I    kategoria: do 9 lat II
Ćwiczenia ruchowe na sali rehabilitacyjnej przeznaczone są dla dzieci młodszych, uczęszczających do
WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA DZIECI 3,4,5 LETNICH UCZĘSZCZAJĄCYCH DO PRZEDSZKOLA W GOŁASZYNIE 1. Wymagan
WARSZTATY dla dzieci i młodzieży od 5 do 16 roku życiaw dniach 04 i 11.11.2017 r. godz. 9.00-11.00 c
1 (157) 159 ml poświęcony nauce i zabawie dla dzieci". Pod koniec okresu wychodziło tam także n
Portale z pracami plastycznymi i zabawami dla dzieci 1.) PINTEREST Portal do przeglądania, zbierania
BEZPIECZNY ODPOCZYNEK Przerwa w nauce to dla dzieci okres wspaniałej zabawy i niezapomnianych podróż
roczny, internetowy kurs angielskiegoBOBBYI BIURO TAJEMNIC dla dzieci w wieku od 4 do 8 lat 96 zajęć

MARIO ESCOBARKOŁYSANKAZ AUSCHWITZ Historia Helene Hannemann, matki, która dla dzieci poszła prosto d

więcej podobnych podstron