IMG30

IMG30



Reakcja adaptacyjna - efektywne reagowanie odpowiednie do wymog贸w otoczenia.' Mo偶e to by膰 odpowied藕 odruchowa, reakcja w formie wykonania w艂a艣ciwego ruchu czy my艣lowa. Reakcje te s膮 wielopoziomowe - od bardzo prostych po z艂o偶one, co zale偶y od percepcyjnych proces贸w integracji sensorycznej u dziecka.

Reakcje r贸wnowa偶ne - jest to adaptacja ustawienia cia艂a do zmieniaj膮cego s膮 艣rodka ci臋偶ko艣ci, a wi臋c podczas wykonywania ruch贸w.

Rejestracja bod藕c贸w - przygotowuje uk艂ad nerwowy do tworzenia odpowiedzi. 鈥濺ejestracja鈥 to zdolno艣膰, gotowo艣膰, czujno艣膰 niezb臋dna do tego, by zaistnia艂y procesy integracji sensorycznej. Ta 鈥瀋zujno艣膰 uk艂adu nerwowego鈥 ma miejsce w tworze siatkowatym i mo偶e by膰 stymulowana przez bod藕ce: dotykowe, przedsionkowe, s艂uchowe, proprioceptywne, wzrokowe i w臋chowe.

Rozpraszalno艣膰 uwagi 鈥 obni偶ona, w odniesieniu do wieku 偶ycia, zdolno艣膰 do skupienia si臋 na zadaniu przez wymagany przeci膮g czasu. Im m艂odsze dziecko, tym mniejsza zdolno艣膰 uk艂adu nerwowego do utrzymywania uwagi, a wi臋c wi臋ksza jej rozpraszalno艣膰. U starszego dziecka, bez deficyt贸w w funkcjonowaniu oun, rozpraszalno艣膰 uwagi b臋dzie znacznie mniejsza.

R贸偶nicowanie s艂uchowe - rozpoznawanie podobie艅stw i r贸偶nic mi臋dzy bod藕cami s艂uchowymi.

Ruchy posturalne w tle - przystosowanie cia艂a; subtelne, spontaniczne, prawie 鈥 nieu艣wiadamiane przyj臋cie pozycji stosownej do wykonywanej czynno艣ci, np.: przysuni臋cie krzes艂a bli偶ej biurka, by wygodniej siedzie膰 przy pisaniu; wychylenie si臋 czy podbiegni臋cie, by z艂apa膰 lec膮c膮 pi艂k臋. Przystosowanie posturalne zale偶ne jest od integracji danych sensorycznych z uk艂adu przedsionkowego i proprioceptywnego.

Schemat cia艂a 鈥 mo偶na spotka膰 r贸wnie偶 zamiennie okre艣lenia wyobra偶enie cia艂a, percepcja cia艂a. 艁膮czy si臋 z tym istniej膮ca w naszym m贸zgu 鈥瀞ensoryczna mapa鈥 cia艂a i relacji przestrzennych. Przez wyobra偶enie cia艂a rozumie si臋 bardziej nasz膮 jego 艣wiadomo艣膰.

S艂uchowy wzorzec rytmiczny - wystukany czy wy klaskany przez terapeut臋 rytm, kt贸ry dziecko ma za zadanie odtworzy膰. Rytmy te mo偶na stopniowa膰 -zwi臋kszaj膮c ich d艂ugo艣膰 i z艂o偶ono艣膰. Ten typ 膰wicze艅 poprawia: percepcj臋 i pami臋膰 s艂uchow膮, integracj臋 wzrokowo-s艂uchowo-ruchow膮. Katrina de Hirsch przeprowadzi艂a badania dowodz膮ce, 偶e zdolno艣膰 odtwarzania s艂uchowych wzorc贸w rytmicznych mo偶e stanowi膰 wska藕nik powodzenia w przysz艂ej nauce techniki czytania.

Synapsa - miejsce 艂膮cz膮ce neurony; akson jednego neuronu wytwarzaj膮c elektrochemiczne po艂膮czenie przekazuje informacje do drugiego neuronu.

System przedsionkowy 鈥 maj膮cy swoje receptory w uchu wewn臋trznym i reaguj膮cy na si艂臋 grawitacji, ruch linearny i obrotowy oraz przyspieszenie

158


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ZZL Golnau5a wie zaprezentowa膰 jego interesy. Kandydat mo偶e r贸wnie偶 poda膰 telefon do aktualnej jedna
426,427 (2) ust膮pienie i poddanie si臋 wymogom leczenia. Mo偶e to by膰 wyraz zbytniej pasywno艣ci, rezyg
skanuj0013 (117) korporacyjnych wskazuj膮, 偶e mo偶e to by膰 w wielu sytuacjach efektywny kierunek dzia艂
skanowanie0048 2 Temat: sypialnia rodzic贸w, ch臋膰 przedostania si臋 do nich. Mo偶e to by膰 r贸wnie偶 temat
skanowanie0056 膯wiczenie statyczne - nale偶y traktowa膰 jako formy pozycji wyj艣ciowych do 膰wicze艅 dyna
L臋k przed bibliotek膮. 71 Mo偶e to by膰 wykorzystane przez u偶ytkownik贸w do od艣wie偶enia wiadomo艣ci o
10. Nale偶y postawi膰 pytanie na kt贸re odpowied藕 ju偶 znamy. Mo偶e to by膰 test sprawdzaj膮cy wiarygodno艣膰
CCF20090605005 g膮 by膰 w takiej sytuacji szczeg贸lnie owocnie obserwowane. Mo偶e to by膰 zestaw nast臋pu
odpowiada. Mo偶e to by膰 wskazane w ustawie np. prawo przewozowe cz臋sto zwalnia przewo藕nika
100,101 zcin do coraz Icpc^ej umiej臋tno艣ci tworzenia s艂贸w 7. nap艂ywaj膮cych g艂osek sylab. Mo偶e to by膰
Image0021 108 Szkol膮 - segregacje - nier贸wno艣ci sjjolccznym uczni贸w ucz臋szczaj膮cych do danej szko艂y.
Image0021 108 Szkol膮 - segregacje - nier贸wno艣ci sjjolccznym uczni贸w ucz臋szczaj膮cych do danej szko艂y.
m臋g-fl ? Zach臋camy wszystkich uczni贸w do dokonania wpisu do Ksi臋gi Pami膮tkowej. Mog膮 to by

wi臋cej podobnych podstron