k14 (6)

k14 (6)



■ Suplement do Certyfikatu

Suplement do Certyfikatu (Certificate Suplement) jest oficjalnym dokumentem, którego celem jest podniesienie poziomu mobilności różnych grup zawodowych. Jest on dodawany do dyplomu, świadectwa lub dokumentu ukończenia dowolnej formy edukacji (np. szkoły zawodowej, kursu specjalistycznego) i umożliwia porównanie informacji o wykształceniu i umiejętnościach absolwenta, których nie ma ani w CV, ani w treści dyplomu czy świadectwa. Suplement nie jest dokumentem zastępującym dyplom czy świadectwo, dlatego jest on wydawany na życzenie. Informacje w nim zawarte to:

profil zdobytych umiejętności zawodowych:

wykaz zawodów dostępnych dla posiadacza dyplomu;

1 nazwa i status państwowego ośrodka upoważniającego do nadania uprawnień i wystawiania dyplomu;

h poziom dyplomu (państwowy lub międzynarodowy);

h oficjalnie uznane sposoby uzyskania dyplomu, opis rodzajów i typów edukacji i odbytych kursów (szkolny, akademicki, kursy w zakładzie pracy wraz z podaniem czasu trwania poszczególnych form edukacji);

Hf odbyte praktyki lub staże;


H- ważniejsze doświadczenia zawodowe lub etapy

Informacje na temat suplementu można znaleźć na stronie: http://cedefop.eu.int/transparency/certsupp.asp


Informacje o szkolnictwie zawodowym i rynku pracy (opis i projektowanie zmian) wpływają

bezpośrednio na cele i treści kształcenia, a tym samym na kwalifikacje absolwentów. Już dziś rynek pracy sam weryfikuje dyplomy, preferując rzeczywiste kwalifikacje. Rośnie znaczenie umiejętności ponadzawodowych, coraz częściej mówi się też o konieczności ciągłego aktualizowania wiadomości. O różnicy pomiędzy wiadomościami i umiejętnościami świadczą także badania międzynarodowe. Wynika z nich, że nasi uczniowie dorównują w poziomie wiadomości swoim rówieśnikom z innych krajów, natomiast znacznie gorzej wypadają w kategorii zastosowania wiadomości. Wniosek wydaje się oczywisty - trzeba na nowo odbudować tak popularne jeszcze do niedawna formy praktycznej działalności uczniów: koła zainteresowań, warsztaty, zajęcia pozalekcyjne. Należy także, wzorem innych krajów Unii Europejskiej, zasypywać przepaść pomiędzy szkołami zawodowymi i ogólnokształcącymi, tworzyć standardy kwalifikacji zawodowych porównywalne ze standardami w innych krajach europejskich. Zanim to jednak nastąpi, należy rozpocząć od uporządkowania własnego podwórka i zadbania o porównywalność kwalifikacji uzyskiwanych w polskich szkołach.

Jak tego dokonać? Pomocą może tu być doświadczenie innych krajów, które zasygnalizowano w tej książeczce.

31


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wyczyść Przenieś do v <2> Kategoryzuj© Zaplanuj v Cofnij • • Filtr ^Oficjalny dokument —
Załącznik do SIWZ Założenia do projektowania 1. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji
Dziennik Ustaw - 15- Poz. 1313 Niniejszy certyfikat jest ważny do This Certificate is valid unt
ZAŁĄCZNIK DO CERTYFIKATUNr 483067Ważność załącznika jest 2godna z
Certyfikat kompetencji zawodowych 1.    Jest wymagany w stosunku do właścicieli firm
CERTYFIKAT CERTIFICATEWeronika Baran Data urodzenia / Datę of birth 04.02.1983 fizjoterapeuta /
CERTYFIKAT/CERTIFICATEDominika Leszczyszyn Magister fizjoterapii, urodzony(a) 20.09.1991
^ Biuro Karier Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Ruszają zapisy do Programu CERTIFICATE
figury podobne B GRUPA BFIGURY PODOBNE 1- Odcinki a i d są proporcjonalne do odcinków c i b. Zatem p
foto (9) Podstawą wprowadzenia teorii plastyczności do obliczeń belek i ram jest stwierdzenie, że ko
igraszki0012 Robert GrossSzła Ola do przedszkola Dla przyszła do przedszkola, dowiedziała ze jest ch
Image087 tpHL — czas propagacji do stanu 0 na wyjściu; jest to czas mierzony od chwili osiągnięcia p

więcej podobnych podstron