Kościół5

Kościół5



tym nie mniej dla spełnienia twego Indywiduum człowiek nadal potrzebuje właśnie domu ** współcześnie tak łatwo udaje się zrełatywlzować najgłębsze kanony ludzkich zachowań, t* bardziej zdumiewające wydaje się niegasnące uzależnienie człowieka od jego siedliska. Tytko we własnym domu możemy być w pełni wolni. Dopóki mamy dom, możemy byt tobąu whe Tam Na grozi nam osamotnienie I jednocześnie nie brakuje w nim miejsca ma nasze samotności, ochraniającej osobistą intymność i autonomię. W domu odnajdujemy miejsca m naszą codzienność I na to, oo dla nas jest świętością.

Znaczenie domu tkwi nie tylko w jego walorach, które kształtują najpełniej człowiek? jako istotę społeczną. Zachowanie psychofizycznej równowagi każe człowiekowi pielęgnować również swoje najgłębsze „ego". Dom jest koniecznym minimum, dającym warunki zrównoważonego rozwoju ludzkiego indywiduum. W nim w pełni może realizować się tudzfe| altruizm i egocentryzm * jednocześnie. Tę instynktowną świadomość nosimy w sobie wraz z nteugaszoną tęsknotą za utraconą pełnią raju - domu doskonałego. Źyde bez domu skazuje nas na upokarzającą tułaczkę. Koczujący człowiek • również ten współczesny - odzyskuje namiastki egzystencjalnej stabilizacji z chwilą zapewnienia sobie trwałego lokum * własną cząstki przestrzeni. Staje się ona świętością zanim dokona się jej pełne oswojenie. „8yf człowieka znaczy „mieszkać" '5. Zamieszkiwać zaś w domu znaczy „być na Zienf i jednocześnie „być pod Nlebenf ’®. Zatem, to oo najgłębsze w ludzkiej naturze uzateżiwe jest od tego co dla niej niemal elementarne • obok pokarmu i odzienia - najpowszedniejsze.

Z wyjątkowymi pokładami świadomości człowieka wiąże się również sama budowa domu. Okazuje się, w tej wręcz pospolitej formie ludzkiej aktywności tkwi uv* symbolicznych czynności i gestów. Tak jak nadzwyczajny staje się akt lokalizacji łudzkng siedliska, podobnie w sekwencję głęboko wymownych działań układają się poszczególne taz budowy domu. Bez względu na jego kształt * przestrzenny wyraz * wypełnia go ładunek emoc właściwy doświadczeniom metafizycznym. Określenie rysunku fundamentów i < posadowienie w ziemi, wzniesienie ścian w porządku wyznaczającym miejsca poszczególny*

'* CH. NORBERG-SCHU1 /. Bycie, przestrzeń i architektura. Warszawa 2000. * >0-11

ZmcMnie dla człowieka domu, a w nim i elementarnych podstaw „bycza” «jmm odzwierciedla etymologiczna głębia podstawowych zwrotów w wieht językach. hrytMr* niemieckie Ich binja jestem - pozostaje w związku ze stawem barnem - hodować ł* M HEIDEGGER. Budować, mieszkać, nyśłeć. Warszawa 1977. iJ2l


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSCF1025 nąjbarclaiej surowych postanowień prawo, Wiedzieli a tym doh Zwlzt w Polsce i wiedzą o tym
24 25 (38) - 24 z potępieniem środowisk naukowych. Tym nie mniej przepowiodzlał on bardzo wiele, pod
strona (11) LEW 23.07-23.08 W tym miesiącu nie będzie dla ciebie rzecz}- niemożliwych. Staniesz na
Zaufanie to osobna kwestia" Pani Jones: Nie ufacie mi? Po tym wszystkim, co dla was zrobiłam? T
elektronicznych. Jednakże nie mniej groźna dla istnienia książki jest niszcząca silą czasu. Książki
56W (3) WYKŁAD 4 tym samym językiem, dla których poszczególne słowa mają sens nie tylko racjonalno-d
59 (189) jej książce dla ludu pt. Pielgrzym w DobromUu. W tym samym mniej więcej czasie, kiedy Grzeg
out 0071 jpeg 142 ł-Mffkl* ■ po(t mjuy i mó»tf*i4 it ftyfbotnjlłur /.a tym murem nic ma niczego, co
out 0071 jpeg 142 ł-imJtl.u i poit mtuy I mCuifti* * pry<bunjli;tr Za tym murem nic ma niczego, c
jest dla innej, której portret trzyma w ręce. Dama wcale się tym nie martwi, bo wie, że jest piękna
DSCF7716 Nie zatrzymuj dla siebie tego, co przeżyjesz przy okazji tych ćwiczeń wykonywanych indywidu

więcej podobnych podstron