ksiazka(148)

ksiazka(148)



SPRAWDZENIE KONTROLNE ALTERNATORA Sprawdzenie alternatora w samochodzie

Jeżeli przy pracującym silniku pali się lampka sygnalizacyjna ładowania akumulatora to można w' przybliżeniu określić stan sprawności alternatora w następujący sposób:

-    nieco wyciągnąć gałkę sterowniczą prze-pustnicy powietrza gaźnika /ssania/ i tym samym nastawić częstotliwość obrotów wału korbowego na biegu jałowym w granicach 16,6 - 25 s 1 2 3 4 5 6 7 /1000 - 1500 obr/min/;

-    na krótką chwilę odłączyć przewód od zacisku minus akumulatora. Jeżeli silnik przestanie pracować, to będzie to oznaką, że alternator jest niesprawny i wszystkie odbiorniki samochodu zasilane są od akumulatora.

Sprawdzenie alternatora na stanowisku

Sprawdzenie na stanowisku umożliwia określenie stanu alternatora i porównanie jego danych z charakterystyką techniczną. U sprawdzanego alternatora należy zdjąć osłonę 6 /rys. 7-4/ i należycie dotrzeć szczotki do pierścieni ślizgowych, oraz oczyścić same pierścienie.

Zamocować alternator na stanowisku i wykonać połączenia, jak pokazano na rys. 7-6. Włą-

Rys. 7-6. Schemat połączenia alternatora na stanowisku badawczym:

1 - alternator; 2 - woltomierz; 3 - wyłącznik;

4 - opornik nastawny; 5 - amperomierz"; 6 - akumulator

Ciąg dalszy

Przyczyna niedomagania

Sposób usunięcia

2. Uszkodzony lub roz-

2. Wyregulować lub

re .ulowany regulator na-

wymienić regulator na-

pięcia

pięcia

3. Niesprawny akumu-

3. Wymienić akumula-

lator

tor


Hałaśliwa praca alternatora

1. Poluzowanie nakrę-

1 . Dociągnąć nakręt.-

tki koła pasowego alternatora

ke

2. Uszkodzone łożyska alternatora

2. Wymienić łożyska

3. Zwarcie między zwojowe uzwojenia otoJana /huczy alternator/

3. Wymienić otojan

4. Skrzypienie szczo-

4. Dotrzeć i wytrzeć

tek

ozczótki oraz pierścienie stykowe szmatką bawełnianą nawilżoną benzyną


przewody te miejscami, to przepali się bezpiecznik 10 /rys. 7-1/ i uszkodzi się regulator napięcia .

7. Przy spawaniu elektrycznym zespołów i elementów nadwozia samochodu należy odłączyć przewody od wszystkich zacisków alternatora i akumulatora.

0. Diody alternatora w żadnym wypadku nie należy sprawdzać w układzie prądu przemiennego o napięciu 110 lub 220 V i większym, nawet jeżeli ma sit do dyspozycji lampę neonową. Nie wolno je sprawdzać również przy pomocy megometra indukto-rowego, ponieważ on wytwarza zbyt wysokie napięcie dla diod. W przeciwnych przypadkach diody btdą przebite /na skutek zwarcia/.


- 150 -

1

Ostrzeżenia

2

   Minus akumulatora winien zawsze być połączony z masą , a plus - z zaciskiem "30" na alternatorze. Inne omyłkowe podłączenie akumulatora spowoduje zwarcie diod alternatora i ich uszkodzenie.

3

   Niedopuszczalną jest praca alternatora z odłączeniem od przewodów odbiorników zacisku "30" /a szczególnie z odłączonym przewodem akumulatorowym/. To powoduje niebezpieczny wzrost napięcia na diodach i ich przebieie.

4

   Zabrania się sprawdzać działanie alternatora "na’iskrę", nawet przez krótkotrwałe połączenie zacisku "30" alternatora z masą lub wtykiem "67". Przy tym przez diody płynie duży prąd, który je uszkadza. Sprawdzanie alternatora wykonuje sie tylko za pomocą amperomierza i woltomierza.

5

   Zabrania sit sprawdzać obwód prądu ładowania za pomocą megometra lub lampy zasilanej napięciem 36 V. Jeżeli taka kontrola jest niezbędna, to uprzednio należy odłączyć przewody od alternatora i regulatora napięcia.

6

   Sprawdzenie trwałości izolacji uzwojenia stojanB przepięciem można przeprowadzać tylko na stanowisku prób i z obowiązkowym odłączeniem wyprowadzeń fazowych od diod.

7

   Przewód podłączany do wtyku "67" alternatora nie wolno mylić z przewodem podłączanym do wtjku wyprowadzenia zera gwiazdy uzwojenia /wtyk bez oznakowania/. Jeżeli omyłkowo zamieni sie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC03660 Sprawdzenia świateł dokonuje się przy pracującym silniku. Kolejność czynności jest następuj
ksiazka(178) SPRAWDZENIE CZUJNIKÓW PRZYRZĄDÓW KONTROLNYCH Czujnik wskaźnika poziomu paliwa Typ czujn
L ZDASZ.TOkroków do sukcesu na egzaminie Powtarzamy i utrwalamy wiedzę z książką, ćwiczymy i sprawdz
ksiazka(129) -    sprawdzić, czy nie ma wycieków płynu hamulcowego przy króćcach; w r
-    sprawdzić, czy samochód jest unieruchomiony hamulcem zasadniczym przy użyciu
1 napędy ii Alternaty SAMOCHOC UŻYTKOWE 1 Maf :- • j ■r f l .com.pl AUTO W FIRMIE
Prezentowana książka stanowi próbę odczytania alternatywnych historii kobiet w pięciu najwybitniejsz
Obsługa i naprawa Audi (286) ■    Sprawdzać pod samochodem ruch dźwigni korektora. Wy
ksiazka(030) Sprawdzić również stan zużycia płoży i tłumika drgań łańcucha, a w razie potrzeby wymie

więcej podobnych podstron