Magazyn8 201

Magazyn8 201



Freski na sklepieniu kaplicy Sykstyńskiej to tryumf malarstwa epoki Odrodzenia, to tryumf poganizmu, wyrażony w kulcie form nagiego ciała ludzkiego, to tryumf ducha chrześcijańskiego, potężnego swą głębią.

W szeregu scen, pokrywających strop kaplicy, wyobraził Michał Anioł stworzenie świata, stworzenie pierwszych ludzi, ich upadek i zagładę rodu ludzkiego przez potop. Dla rozmieszczenia tych scen genialny artysta podzielił sklepienie okrągło-płaskie kaplicy liniami podłużnemi i poprzecznemi na odpowiednią ilość pól większych i mniejszych, a nadawszy tym podziałom wygląd architektoniczny, ożywił całość sklepienia i ułatwił sobie zadanie, wykazawszy zarazem znakomity zmysł dekoracyjny.

W trzech pierwszych polach rozwija się akcya potężna wyłaniania się z chaosu samego Twórcy i tworzenie widzialnego świata; w trzech środkowych ujawia się tajemnica stworzenia pierwszej pary ludzkiej i jej upadek; w trzech ostatnich widzimy rodzaj ludzki pozostawiony sobie, by wieść ciężki żywot na ziemi, a poczynający zbrodnią po pierwszej na cześć Boga ofierze; ukarany i wyniszczony potopem, bluźni przeciw rodzicowi w szyderczym śmiechu Chama.

Ze wszystkich figur, umieszczonych na olbrzymim fresku plafonu Sykstyńskiego, figur zadziwiających głębokiem ujęciem, najbardziej potężną i wspaniałą jest postać Jehowy, którego typ stworzył poniekąd i utrwalił Michał Anioł, a typ ten pozostał na zawsze wzorem dla innych artystów1.

Potężny twórca, poważny, silny starzec unosi się w przestworzu w ruchu gwałtownym gdyby huragan i tworzy w przestrzeni słońca i światy, nadając im obieg, czyniąc z nich źródła światła i życia; stwarza pierwszego człowieka, jak również i niewiastę, zamykając tern krąg swej twórczości.

Ta postać Jehowy, powtarzająca się kilkakrotnie w różnych scenach fresku sykstyńskiego, rozpiera swymi potężnymi kształty ramy przestrzeni, którą zajmuje.

Najbardziej piękną i w pomyśle swym głęboką jest scena stworzenia Adama. Unoszący się w przestworzu Jehowa wyciągnął

54

1

»Bóg, wyprowadzający światy z Chaosu«, najpotężniejsza kompozycya religijna, jaką sztuka polska wydała (wspaniały witraż Wyspiańskiego w kościele Franciszkanów w Krakowie), pochodzi w prostej linii od typu Jehowy Michała Anioła.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Magazyn8701 MICHAŁ ANIOŁ. ADAM, FRAGMENT FRESKU NA SKLEPIENIU KAPLICY SYKSTYŃSKIEJ W WATYKANIE.
Michał Anioł. Freski na sklepieniu i ścianie Kaplicy Sykstyńskiej w
freski, epizody z życia Św. Andrzeja na sklepieniu, 4 Ewangelistów na pendentywach, freski odznaczaj
Robin Richmond MICHAŁ ANIOŁ I FRESKI , KAPLICY SYKSTYNSKIEJ V
Michał Anioł freski w Kaplicy SykstyńskiejSąd ostateczny    Stworzenie Adama
michal aniol kaplica sykstynska sklepienie /yr^. H i y7^- / ■Dfl£ r j # B
63 POLSKO-NIEMIECKIE MAGAZYNY KOBIECE W LATACH 1990-1999 mu” to „remedium na szarość dnia, może dlat
Magazyn66801 160 ANARCHIZM dzie ich pięciu, to na każdego przypadnie1/*. Ta chwiej ność poglądów
Magazyn64101 633 CENY PRODUKTÓW ROLNYCH w stanie to robić tylko na pewną metę. W końcu po pewnym
Magazyn6 5301 949 MILLERAND ALĆXANDRE — MILUKOW PAWEŁ to daje dowody, na miarę dziejową, przyjaźn
Magazyn 594 188 WACŁAW SIEROSZEWSKI znego piecyka, a wejście zamykały nizkie drzwi na zardzewiałyc
geometria5 kl1 ł ruchem ręki odtwarzają w powietrzu przebytą drogę. Szukają też określeń na kształt
może być przekazana na następną operację). Powoduje to gromadzenie tzw. produkcji w toku i wymaga tw
1. WPROWADZENIE1.1. URZĄDZENIA MAGAZYNUJĄCE ENERGIĘ Na czele urządzeń do magazynowania energii można

więcej podobnych podstron