MRR9

MRR9



bowe" nie ma gbfślontgp znaczenia w światupoglądzie «r<.hakmją| i im lepiej i niej zrezygnować.

Trzeba natomiast zaznaczyć, że wyżej wymienili hitsdhde i kratofanie elementarne nie wyczerpują całokntftłtu pntlytii *g, gijnego i religijnej teorii ludzi „pierwotnych"*. Nie znana jest ^ religia, która by sprowadzała się jedynie do tego rodzaju eia^, taraych hierofanii i kratofaniL Kategorie sacrum, jak również W morfologia nieustannie przerastają epifanię mana i tego, co aa zwykłe, oraz przerastają kult przodków, wierzenia w duchy, kulty natury itd. Inaczej mówiąc, najbardziej „prymitywna** religia jS np. religia plemion australijskich Andamanów, Pigmejów itd.) a» da się sprowadzić do elementarnego poziomu hierofanii (mona, tok mizm, animizmU Obok tego rodzaju przeżyć i teorii religijąd jednowartościowych nieustannie natrafiamy na mniej lub snącej wyraźne ślady innych przeżyć czy teorii religijnych, np. na ttidy kultu istoty najwyższej. Nie jest ważny fakt, że owe ślady tut odgrywają większej roli w życiu codziennym danego plemiak Będziemy mieli sposobność (§ 12 i ns.) stwierdzić, ze u „pierwsi' nych” wiara w istotę najwyższą, stwórcą i wszechmocnego, amiew kującego niebiosa i ukazującego się w epifaniach uranicznych, występuje niemal wszędzie, a jednak owa najwyższa istota nie odgrywa prawie żadnej roli w kulcie, gdzie zastępują ją inne djr religijne (totemizm, kult przodków, mitologie sola me 1 1 u ramą epifanie płodności itp.). To, że owe istoty najwyższe zniknęłz aktualnego życia religijnego, stanowi oczywiście problem ratary historycznej; zjawisko to należy przypisać pewnym filom, któcs częściowo dadzą się ustalić. Istoty najwyższe, chociaż okazują są mniej ważne, należą jednak do spuścizny religijnej , pierwotaydH i wobec tego nie można ich pomijać, gdy się bada całość przeżycia sacrum u ludzi okresu archaicznego. Elementarne hierofanie i kiatoh fanie błyskawicowe wchodzą w zakres tego archaicznego przeżycia religijnego, nieraz w nim przeważają, ale nigdy go nie wyczerpują całkowicie.

[Z drugiej strony owe elementarne hierofanie i kratofanie ah zawsze są „zamknięte”, jednowartościowejMogą wzbogacać, jeśli M swą treść religijną, to przynajmniej swą funkcją formalną. kultowy w danym momencie historycznym objawia pewną odaMj sacrum: kamień ten ukazuje, że sacrum jest czymś meym, rńrrnh


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
P1090179 albo godzinę i czterdzieści minut. To jednak nie ma większego znaczenia. Zgodnie z tradycją
06 8 Początek Trzymanie szydełka. Nie ma większego znaczenia, w jakiej pozycji będzie się trzymać sz
modyfikowane. Rodzaj spoiwa nie ma większego znaczenia, o ile będzie to materiał z grupy cementów po
CCF20091204036 Leczenie ruchem w zachowawczym leczeniu wad serca nie ma większego znaczenia. Nie mo
7 (1614) 27. Wykonałeś pewien test inteligencji, a twój wynik wyniósł 43 punkty. Liczba ta nie ma ża
312468V0049284006643u5825310 n ------ c. nie ma to znaczenia 6.    Od przestrzegani
Magazyn68201 178 KOBIETA W PRAWIE HANDLOWEM ze swego własnego majątku, przyczem nie ma tu znacze
DSCN0616 Przyrostek -um nie ma określonego znaczenia i używa się go wtedy, gdy inny przyrostek nie d
2b 7 f> Pieniądz srfdjj* mnnrur-«Mw: a)    nie ma ładnego znaczenia w got»pod*ręr
DSC00622 Icimitucja. c/li maktywacja wolnych rodników ma duże znaczenie biologiczne, gdyż Kvb.im;ni
IMG Połącz marny z ich dziećmi. Jedna mama nie ma dziecka. Znajdź je na naklejce i przyklej obok ni

więcej podobnych podstron