Obraz9

Obraz9



184 Podstawy dydaktyki ogólnej

Czy są to oczekiwania realne?

Niewątpliwie tak. Warunkiem jednak podstawowym ich właściwego wykorzystania jest włączenie nowoczesnych środków i materiałów technicznych do procesu nauczania jako składnika wspomagającego nauczyciela, a nie jego substytut. Obecnie istnieją co najmniej dwa systemy tak rozumianego zastosowania komputerów w szkolnictwie, a mianowicie nauczanie wspomagane przez komputer (Computer assisted instruction CAI) oraz nauczanie organizowane z pomocą komputera (Computer managed instruction CMI) (por. np. Cooley, Glaser, 1969; Houziaux, 1972, s. 120; Haefner, 1985, s. 85 i nast.).

W obu systemach środkiem służącym do realizacji nauczania jest układ złożony z elektronicznej maszyny liczącej, urządzeń peryferyjnych oraz odpowiedniego programu. Układ tego rodzaju jest zazwyczaj przystosowany do równoczesnej pracy w zakresie kilku przedmiotów nauczania, których może się uczyć w tym samym czasie kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu uczniów. Sprzężenia na linii „układ — uczeń” są zapewnione dzięki takim urządzeniom, jak dalekopis, rzutniki przeźroczy, projektory filmowe, magnetofon, monitory telewizyjne itp. Utrzymaniu sprzężeń na linii „uczeń — układ” służą z kolei zestawy przycisków (gdy wchodzi w grę wybór odpowiedzi) lub dalekopis (przy konstruowaniu odpowiedzi).

Schematyczne ujęcie omawianych sprzężeń, obrazujące główną zasadę funkcjonowania obu schematów, przedstawiono na rysunku 11.

Rys. 11. Zasada funkcjonowania systemów CAI i CMI

Komputer analizuje, ocenia i przechowuje w pamięci nie tylko odpowiedzi udzielane przez uczniów na pytania zawarte w programie, lecz również czas pracy każdego z nich z programem oraz rodzaje i liczbę popełnionych błędów. Dzięki temu nauczyciel dysponuje pełnym obrazem pracy wszystkich uczniów, przy czym na ów obraz składają się —oprócz końcowych wyników nauczania — także sposoby i drogi dochodzenia do nich.

Gdy zaś chodzi o cechy szczególne obu systemów, to w systemie CAI odpowiednio zaprogramowany komputer może spełniać takie funkcje dydaktyczne, jak: przekazywanie informacji; ich utrwalanie, czemu służą tzw. programy powtórzeniowe; kontrola i ocena wyników nauczania (programy kontrolne); wdrażanie uczniów do indywidualnego i grupowego rozwiązywania problemów, między innymi za pomocą programów symulacyjnych; sterowanie procesem uczenia się realizowanego na materiale „zmagazynowanym” w komputerze (programy korepetycyjne) lub znajdującym się poza nim (programy sterujące).

Z kolei w systemie CMI komputer stanowi swoisty bank informacji pedagogicznych, który gromadzi, przechowuje w pamięci i udostępnia nauczycielom dane na temat sytuacji materialnej i rodzinnej uczniów, ich stanu zdrowia, pozycji zajmowanej wśród rówieśników, postępów w nauce, zainteresowań, cech charakteru itp. Oprócz tego może być wykorzystywany dla celów dydaktycznych jako źródło informacji, środek służący do utrwalania i kontroli wiadomości, wyrównywania luk w wiadomościach, słowem — jako korepetytor.

Powstanie i rozwój obu scharakteryzowanych systemów skomputeryzowanego nauczania wskazuje, że również w pracy dydaktycznej .,... monopol mózgu został podważony przez techniczny system przetwarzania informacji” (Haefner, tamże, s. 65). Nie jest to jednak zjawisko szkodliwe. Sprawia ono bowiem, że analogicznie do rewolucji przemysłowej, która zwielokrotniła siłę ludzkich mięśni, również rewolucja elektroniczna, jakiej obecnie jesteśmy świadkami, przyczynia się do wzrostu siły i rozszerzenia możliwości ludzkiego umysłu w takich między innymi zakresach, jak: rozwiązywanie prostych problemów (łącznie i wyszukiwaniem konstytutywnych cech tych problemów), tworzenie nowych struktur pojęciowych oraz przebudowa struktur już istniejących.

Sprawdzian 8

1.    Opisz teoretyczne założenia programów liniowych, rozgałęzionych i mieszanych, eksponując ich podobieństwa i różnice.

2.    Na czym polega różnica między zasadami nauczania konwencjonalnego a zasadami nauczania programowanego?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz?5 176 Podstawy dydaktyki ogólnej zawartych w bloku I. to w bloku KI będzie miał do czynienia w
Obraz?7 2S0 Podstawy dydaktyki ogólnej Czy z tego wyścigu postępu i zagrożeń szkoła wyjdzie obronną
Obraz?1 288 Podstawy dydaktyki ogólnej Nie znaczy to, że obecnych nauczycieli należy zastąpić innymi
Obraz?6 1S Podstawy dydaktyki ogólnej znaczają się trwałością, to zawsze polegają na wystąpieniu ele
Obraz?8 Podstawy dydaktyki ogólnej stwa*. Jest to zarazem proces zazwyczaj bardzo długi, gdyż w wiel
Obraz?0 26 Podstawy dydaktyki ogólnej Oczywiście, procesy wychowania, kształcenia i nauczania nie są
Obraz?2 30 Podstawy dydaktyki ogólnej innych sposobów kontroli i oceny wyników nauczania tym, że są
Obraz?4 54 Podstawy dydaktyki ogólnej oddziaływań wychowawczych. W rzeczywistości te różne sfery są
Obraz?1 ss Podstawy dydaktyki ogólnejGdy zaś chodzi o klasy 1V-V11I, to plan nauczania zawiera takie
Obraz?1 108 Podstawy dydaktyki ogólnej Od nauczyciela zależy, czy i ewentualnie w jakim stopniu walo
Obraz?6 118    Podstawy dydaktyki ogólnej już w połowie XIX stulecia, kiedy to np. Fr
Obraz?9 124 Podstawy dydaktyki ogólnej Jest to jedno z głównych zadań nauczyciela na tym etapie jego
Obraz?4 154 Podstawy dydaktyki ogólnej W procesie nauczania-uczenia się gry symulacyjne znane są już
Obraz?3 172 Podstawy dydaktyki ogólnej dziwej wśród kilku fałszywych czy niepełnych nie tylko nie pr
Obraz?7 ISO Podstawy dydaktyki ogólnej nauczyciela, przy czym musi to być nauczyciel dobrze przygoto
Obraz?3 192 Podstawy dydaktyki ogólnej elastycznego systemu nauczania klasowo-lekcyjnego. Miało to z
Obraz?0 206 Podstawy dydaktyki ogólnej wyniki nauczania? Czy i jaką zadam uczniom pracę domową? Czy
Obraz?8 222 Podstawy dydaktyki ogólnej skali. To zaś, siłą rzeczy, nie, pozwą la uwzględnić konkretn
Obraz?7 260 Podstawy dydaktyki ogólnej ści, krytykują szkołę przede wszystkim za to, że posługując s

więcej podobnych podstron