P1040965

P1040965



do praktycznego wykorzystywania zawartych w niej informacji. W równym stopniu dotyczy to uchwal budżetowych jednostek samorządu terytorialnego.

Od maja 2004 r. Polska jest członkiem Unii Europejskiej. Jest zatem ważne, aby czytelnik mógł się zapoznać z podstawami systemu finansów publicznych Unii Europejskiej, co jest przedmiotem ostatniego rozdziału niniejszego podręcznika.

W toku wykładów i ćwiczeń mogliśmy się często przekonać, że nasi studenci nie zawsze sobie radzą1 materią podatkową: z rozumieniem podstawowych cech konstytutywnych podatków, ich głównych kategorii czy wielkości dochodów budżetu państwa i najważniejszych tytułów podatkowych. Rozdział 4 pozwala w jakimś stopniu uzupełnić wiedzę na ten temat.

Wreszcie hnanse publiczne zawierają także informacje o gwarancjach i poręczeniach Skarbu Państwa oraz innych dopuszczalnych formach pomocy państwa dla przedsiębiorców, kwestiach związanych z długiem publicznym oraz dyscyplinie finansowej i kontroli nad dochodami i wydatkami sektora finansów publicznych.

Całość podręcznika lub jego poszczególne rozdziały czytało wielu kolegów, w tym moich współpracowników z Wyższej Szkoły bankowości i Finansów w Bielsku-Białej oraz z Ministerstwa Finansów. Nie wszystkie ich uwagi wykorzystałem: zapewne nic ze wszystkimi przedstawionymi tu poglądami będą gotowi się zgodzić. Dziękuję im wszystkim, a zwłaszcza Paniom Halinie Wasilewskiej-Ihmknor, Elżbiecie Suchockiej--Roguskiej oraz Irenie Ożóg, które w nieodległej przeszłości były lub obecnie są wice-ministrami finansów, ii których uwagi pozwoliły mi uniknąć nieścisłości i /aktualizować niektóre informacje dotyczące m.in. problematyki budżetowej i podatkowej. Szczególną wdzięczność' pragnę wyrazić Parni Profesorowi Kazimierzowi Laskiemu - za intelektualne wsparcie oraz uwagi do rozdziału poświęconego porównaniu roli i miejsca deficytu budżetowego w różnych szkołach teorii ekonomii. Jednakże odpowiedzialność za wszystkie nieścisłości lub Wędy ponosi tylko autor.

Komorów, 10 grudniu 2004 r.    Jerzy Osiatyilski

1 ■ Podstawowe pojęcia i definicje

1.1. Finanse publiczne - pola wyborów

Przedmiotem naszej analizy są procesy gromadzenia i wydatkowania środków finansowych państwa oraz publiczna kontrola nad tymi procesami. Procesy to chcemy jednak przedstawić jako stale ścieranie się sprzecznych interesów oraz jako poszukiwanie politycznych kompromisów w ich rozwiązywaniu, a także sil i mechanizmów równoważących tc naturalne sprzeczności. Używana implicite w tym podręczniku koncepcja „sil równoważących", zaczerpnięta z tradycji amerykańskiej myśli politycznej', pozwoli - mamy nadzieję - lepiej pokazać pola wyborów, przęśl którymi nieuchronnie stoimy tak wtedy, kiedy tworzymy prawa regulujące finanse publiczne (takie jak niektóre artykuły Konstytucji, ustawę o finansach publicznych, ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy podatkowe, ustawę o gwarancjach i poię-czeniach Skarbu Państwa), jak i wtedy, kiedy na podstawie szeroko rozumianego, organicznego prttwa finansowego w corocznych ustawach budżetowych ostatecznie rozstrzygamy o strukturze dochodow i wydatków państwa, źródłach finansowania deficytu budżetowego, wielkości długu publicznego ild., a w ustawach podatkowych określamy wielkości wpływów budżetowych / poszczególnych podatków.

Na finanse publiczne będziemy więc patrzeć przez pryzmat nie tylko ogólnych zasad i prawnych podstaw gospodarki publicznymi pieniędzmi, ale także politycznych wyborów - ich przestrzeni, konfliktowych interesów, sil równoważących i przyjmowanych rozstrzygnięć. Hęd/iomy /urazem starali się odsłonić, gdzie pod pozorem „obiektywnych" regulacji i rozwiązań często kryją się grupowe, partykularne interesy. Ib z kolei pozwoli docenię /uac/enie przejrzystości i jawności finansów publicznych dwóch fuiulamcntulnych zasad finansów publicznych, których znaczenie jest powszechnie uznawane, ule / których codziennym przestrzeganiem bywa różnic, nawet wśród tych. którzy potrzebę ich Stosowania sami gorąco i w dobrej wierze głoszą

' K-innn U'ii wpiDWttttell pucs/lo poi wieku li*mu John Kenneth Unitu tlith w ksitjżw l'w»h«w t «*■ pihtlism ilu    Mou£hton Mitttin. BosUui |V52; A»b. u*/ I K. Giilbftulh.^**'

»/«>/v. iMtklW pH&nyslow, ci. IV, IMW, Wui^uwn 1^7$.

U



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00269 od epoki sentymentalizmu po modernizm**11, w równym stopniu dotyczyć to będzie motywu obłąk
032/I8/ARi/15/Z Zaprojektować stanowisko do praktyczne wykorzystanie Opracować koncepcję
18 Anna Sitkowa Dedykacja do „Władzysława ośmletnego” i zawarte w niej refleksje sprawiły, że Żywoty
kapilarnego do strefy przypowierzchniowej woda paruje, a zawarte w niej sole krystalizują stopniowo
Odwołania Po stworzeniu notatki, przejżyj zawarte w niej informacje, wypisz
dsc07610 Zastrzegamy wszelkie prawa do niniejszego dokumentu I zawartej w nim Informacji.Powielanie
Obszar wymagania ogólnego: Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji Zadanie
ScannedImage 45 się do woli Boga, zajmuje się teodyceą w równym stopniu, jak wykształcony teolog, pi
CCF20090610045 się do woli Boga, zajmuje się teodyccą w równym stopniu, jak wykształcony teolog, pi
50 51 (35) 50 Ciftt I. WpnmidMiiit do ekonomii wzrost dochodu może powodować spadek popytu. Dotyczy
DSC09486 (5) na to. jak odnoszą się oni do zawartej w nim informacji i w jaki sposób wykorzystują ją
OI6/I8/ARi/15/Z rojek! manipulatora do biblioteki labycie i praktyczne wykorzystanie
7. Praktyczne wykorzystanie kryteriów BMI do oceny niedowagi, nadwagi i otyłości u dzieci i młodzież
Rozdział 1Przedstawienie danych Do przedstawienia danych zawartych w poniższym rozdziale wykorzystan
3. Wyniki badania Ankieta Do badania wykorzystano ankietę, w której zawarto 8 pytań zamkniętych, na
UMOWA O WYKORZYSTANIE PRYWATNEGO SAMOCHODU OSOBOWEGO DO CELÓW SŁUŻBOWYCH zawarta

więcej podobnych podstron