Podręcznik Zaręby7

Podręcznik Zaręby7



konsument, który jest skłonny do kupna ekologicznych towarów i usług, jak równi gotowy do zmiany swojego stylu życia, przyzwyczajeń i modelu konsumpcji, chronić środowisko [247, s. 56] (różne typy konsumentów w zależności od pozio świadomości ekologicznej przedstawiono w tabeli 4). Do nowych rosnących wymag klientów muszą dostosować się również sami producenci dóbr i usług. Czynnikie: rozwoju nowoczesnych, ekorozwojowych przedsiębiorstw staje się dostarczanie wyr bów, które przyczynią się do jakościowej, a nic ilościowej poprawy życia konsument' [szerzej u Hawkena P., 70],

Tabela 4. Typy konsumentów w zależności od poziomu świadomości ekologicznej

Typ konsumenta

Poziom wiedzy i świadomości ekologicznej

Czarny

Brak wiedzy i świadomości ekologicznej; podporządkowany kultowi materii; nieoszczędnie użytkujący energię, wodę, gaz, prąd elektryczny itp.

Szary

Niski poziom wiedzy i świadomości ekologicznej; przeciętny konsument; oszczędza zasoby wyłącznie z przyczyn ekonomicznych

Szarozielony

Znaczna wiedza ekologiczna; podatny na podniesienie świadomości ekologicznej; chce być postrzegany jako zielony; oszczędny w użytkowaniu zasobów z przyczyn ekonomicznych lub snobistycznych

Zielony

Duża wiedza ekologiczna; stale pogłębiana świadomość ekologiczna; chce zmienić i zmienia swój styl życia, aby chronić środowisko; oszczędnie użytkuje zasoby w celu ich ochrony

Jaskrawozielony

Niekiedy stwarza zagrożenie „zielonego totalitaryzmu”; postuluje powrót do natury; bardzo oszczędny w użytkowaniu zasobów

Źródło: Zaremba S., Ekologia produktów a idee zielonego konsumeryzmu, w: Ekologia wyrobów. Materiały konferencyjne. Akademia Ekonomiczna w Krakowie. Katedra Technologii i Ekologii Wyrobów. Polskie Towarzystwo Towaroznawcze Zarząd Główny, Kraków 1997, s. 57.

Najwyższy poziom świadomości ekologicznej wykazują społeczności zamieś kujące kraje i regiony wysoko rozwinięte Europy Zachodniej, Ameryki Północn Australii lub Japonii. Spośród nich największy stopień zaangażowania na rze ochrony środowiska oraz skłonność do zakupu proekologicznych towarów i us’ przejawiają mieszkańcy Niemiec. Badania świadomości ekologicznej, przeprowadź nc już w 1977 r. w dawnych Niemczech Zachodnich, wykazały bardzo duży stopie wrażliwości społeczeństwa na sprawy środowiska naturalnego, które uznało potrze’ jego ochrony za jedną z najważniejszych spraw na Ziemi [65, s. 36],

Również w Polsce obserwujemy początek przemian w świadomości społeczne1 przejawiający się wzrostem zainteresowania problemami ochrony środowiska. Wedłu badań SGGW/OBOP z 1997 r., aż 67% Polaków jest skłonnych opodatkować się n rzecz poprawy jakości środowiska naturalnego. Większość badanych (65%) zwra uwagę, aby nabywane przez nich towary nie były szkodliwe dla środowiska (co oznacza jednak, że nie kupują oni tego typu dóbr). 56% polskich konsumentów pr zakupie produktów spożywczych zwraca uwagę na zawartość witamin, prawie połow

32


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Schowek46 Rozkład grup konsumentów w zależności od skłonności do akceptacji innowacji oraz ichznaczą
SAVE0053 5 Przeczytaj oba listy. Który jest adresowany do przyjaciela? Do kogo adresowany jest drugi
61112 skanuj0173 (6) należy zatem uwzględnić rodzaj surowca, który jest aktualnie do dyspozycji i od
Zdjęcie029 2 Wskaźnikiem moralności owego charakteru sądu jest skłonność do 1.    opa
W grudniu 2014 r. ogłoszono konkurs plastyczny, który jest eliminacją do konkursu ogólnopolskiego po
Konsument, który świadomie dąży do tego by jego włosy wyglądały jak najlepiej, wybierze szampon do w
DSCF6362 Czynnikigenetyczne genetycznych nic jest do Rola czynników końca jasna Dziedziczona jest sk
DSC05056 XC*VIII ZAOADNIENIA SZCZEGÓŁOWE W pisarstwie Reja widoczna jest skłonność do ukonkretnianja
Pojęcie przeciętnego konsumenta według UPNPR rozumie się przez to konsumenta, który jest dostateczni
ma produkty osiąga zysk . Polityka pojmowana jest jako zniesienie ucisku , który jest trudny do
Rozróżniamy spójność przestrzenną i czasową. Światło spójne jest skłonne do interferencji tzn. dwa

więcej podobnych podstron