polski ubior7

polski ubior7



WSTĘP


Dzieje ubioru polskiego budzą coraz większe zainteresowanie historyków zajmujących się nic tylko „ciekawymi4* sprawami z przeszłości, lecz dążącycii do integralnego ujmowania dziejów, a więc do odtwarzania sposobów życia ludzi, ich potrzeb, dążeń i wartościowań. Pierwsze hasła chronienia pamiątek narodowych i gromadzenia realiów dawnej kultury polskiej sięgają przełomu XVIII i XIX w., czego przykładem mogą być zbiory puławskie ks. Izabeli Czartoryskiej. W myśl hasła: przeszłość przyszłości, starała się ona po utracie niepodległości utrzymać pamięć o idealizowanej przez nią przeszłości Polski. Zgromadzone w Puławach zbiory dotyczące ubioru i uzbrojenia dały później impuls dla wystaw „starożytniczych" i stały się początkiem polskiego muzealnictwa.

Źródła pisane dotyczące ubiorów polskich zestawił Łukasz Gołębiowski — bibliotekarz zbiorów Tadeusza Czackiego (związany ze środowiskiem kulturalnym I. Czartoryskiej) w pracy pt. Ubiory w Polszczę od najdawniejszych czasów do chwil obecnych sposobem dykcjona-rza ułożone i opisane\ wydanej w 1831 r. Kronikarski i zbieracki charakter pracy nic umniejszył jej zalet, polegających przede wszystkim na ocaleniu od zapomnienia wielu nazw polskiego ubioru. Temat ten podejmowany był przez różnych autorów wielokrotnie na przestrzeni wieku XIX, a metoda opracowań ubioru polskiego kształtowała się zależnie od zainteresowań i aktualnych potrzeb oraz od poziomu i możliwości ówczesnej nauki. Przykładem heroicznej pracowitości i wnikliwości badań, koniecznych dla realizowania wielkich kompozycji na temat historii Polski, był Jan Matejko, który do każdej swej pracy przygotowywał bogatą dokumentację rysunkową i gromadził cenne, dostępne wr epoce jego twórczości, zabytki i akcesoria ubiorów polskich. Wynikiem zainteresowań tego wielkiego malarza była jego praca, zatytułowana Ubiory w dawnej Polsce (1200-1795), wydana w 1901 r.

Opracowywano również dawne ubiory szlacheckie i ludowe na potrzeby opery i teatru. Zawsze jednak u nas kostiumy teatralne w XIX w., mimo pozorów realistycznej dokładności, nosiły cechy mody ówczesnej lub wpływów ilustracji francuskiej kostiumologii Racincta. Dotychczas ukazało się wiele prac o ubiorze polskim, ale traktują

7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
polski ubior7 mistrza, musieli dla zarobku przyjmować pracę poza cechem, pomimo że jako „szturarze“
polski ubior5 I z dodatkiem fantazyjnych szczegółów, podkreślających jego orientalne pochodzenie (r
polski ubior9 Z tychże sukien średnio zamożna warstwa mieszczańska wykonywała odzież odświętną, bie
polski ubior2 i pów w okryciach dostosowanych do aktualnej mody ludności pracującej na roli (rys. 4

więcej podobnych podstron