PICT6348

PICT6348



zawsze ten zamiar byl możliwy do zrealizowania. Niekiedy, ze względów dydaktycznych zachodziła konieczność wykraczania poza zakres prezentowanej problematyki, co utrudniało pełniejsze naświetlenie niektórych zagadnień z samej metodologii w taki sposób, jakby to / jej zakresu wynikało. X tych ni.in. względów, książka ma szereg braków w ujęciu metodologicznym i tematycznym, i nie jest podręcznikiem doskonałym. Zapewne wiele będzie pomysłów na jej udoskonalenie. Jest jednak wynikiem własnych doświadczeń do których doszedłem, prowadząc przez wiele lat badania i wykłady oraz sugestii i propozycji pracowników naukowych i studentów, które w niniejszym badaniu uwzględniłem.

Trzecie wydanie książki zostało w znacznym stopniu poprawione i poszerzone. Podstawowe zmiany odnoszą się przede wszystkim do przetwarzania zebranych materiałów badawczych i przeprowadzenia ich analizy. Wiele uwagi poświęcono naświetleniu i wyjaśnieniu badań jakościowych. Ponadto dokonano bardziej szczegółowego opisu tych etapów postępowania badawczego, które mają szczególne znaczenia w badaniach empirycznych. Zwrócono większą uwagę na związki teorii z praktyką wychowania, wzmacniając je licznymi przykładami. W tych jak i w szeregu innych zakresach, książka próbuje wyjść naprzeciw praktycznym potrzebom nic tylko studentów, ale także i młodych pracowników nauki.

Całość pracy składa się /. trzecli zasadniczych części. Struktura książki została opracowana w taki sposób, iż czytelnik przechodzi od zagadnień mających charakter teoretyczny i wyjaśniający (część I rozdz. I i II), poprzez charakterystykę etapów postępowania badawczego (część II rozdz. III. IV. V. VI) do analizy wyników badań, wnioskowania i uogólniania (część III rozdz. VII). Dzięki temu czytelnik ma możliwość pełnego zapoznania się z wszystkimi podstawowymi czynnościami podejmowanymi podczas prowadzenia badań. Teksty zamieszczone w poszczególnych rozdziałach książki, stanowią niezależne, choć powiązane ze sobą w jedną całość części.

Część I składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy poświęcono nauce i badaniom naukowym. Wyjaśniono, czym jest nauka, jakie są cele poznania naukowego oraz jakie jest znaczenie metodologii w badaniach naukowych. Następnie omówiono etyczne problemy badań w ogóle, w tym badań pedagogicznych w szczególności, wskazując jednocześnie na sposoby zapobiegania łamaniu praw i ochrony informacji osób biorących udział w badaniach. W rozdziale II skoncentrowano się na istocie pojęć, definicji, funkcji i zadań teorii. Scharakteryzowano schemat poznania naukowego metody naukowej. Rozdział III poświęcono omówieniu badań ilościowych i jakościowych, w tym pedagogicznych w szczególności.

W części II na którą składają się rozdziały IV. V i VI omówiono etapy postępowania badawczego. Rozdział IV koncentruje się na charakterystyce podstawowych czynności badawczych. Omówiono motywy podejmowania badań, wskazano na zasady formułowania problemów badawczych i hipotez roboczych, koncentrując się na specyfice problemów pedagogiczny cli. Wyjaśniono pojęcie zmiennych i wskaźników, wskazano na ich rolę i znaczenie w badaniach nauko-

wych w tym i badaniach pedagogicznych, akcentując znaczenie pomiaru w badaniach. Dokonano charakterystyki stosowanych w badaniach skal pomiarowych. Odniesiono się także do zagadnienia trafności i rzetelności pomiaru.

W rozdziale czwartym opisano także sposoby doboru próby, naświetlono ich schematy oraz zasady określania jej wielkości. Rozdziały V i VI poświęcono wyjaśnieniu i omówieniu metod badawczych oraz techniki zbierania materiałów i informacji. Charakterystyka metod: monograficznej, sondażowej, eksperymentu, socjomctrii i indywidualnych przypadków wypełniają treść rozdziału V. Natomiast rozdział VI poświęcono omówieniu technik, z jakimi spotykamy się najczęściej w badaniach pedagogicznych. Zaliczono do nich obserwację, wywiad. ankietę, analizę dokumentów i wytworów działania. Szczegółowo scharakteryzowano sposoby zbierania informacji drogą wywiadu i ankiety. Wiele uwagi poświęcono omówieniu zasad budowy kwestionariuszy, wskazując na zasady i sposoby formułowania pytań kwestionariuszowych oraz opisując ich rodzaje, treści, strukturę i kolejność. Zwrócono także uwagę na najczęściej popełniane błędy przy opracowywaniu kwestionariuszy i formułowaniu pytań.

W części III obejmującej rozdz. VII przedstawiono różne sposoby opracowywania i analizowania zebranych materiałów i informacji. W rozdziale tym przedstawiono najczęściej spotykane sposoby porządkowania, przygotowywania i przetwarzania zebranych materiałów, mając na uwadze rodzaje przeprowadzenia analizy ilościowej i jakościowej. Wskazano na znaczenie statystyki w badaniach naukowych oraz na metody prezentacji zebranych materiałów. Omówiono także podstawowe zagadnienia związane z analizą rozkładów jcdnozmicnnych, dwuzmicn-nych oraz związków funkcyjnych i korelacyjnych, jak i strategię testowania hipotez za pomocą testów parametrycznych i nieparametrycznych.

Chcąc być w miarę wiarygodnym autorem tej książki, starałem się wszystko co przeczytałem u innych Autorów, zaopatrzyć w odnośniki. Nie było to jednak w pełni możliwe. 1 w tym rozumieniu, wszystko to, co w książce napisałem, stanowi moje własne przemyślenie. Odnosi się to także do przyjętych i przyswojonych treści z cudzych opracowań, które starałem się scalić i zsyntetyzować. Dlatego, mimo iż nie zawsze przytaczam Autorów licznie cytowanych tekstów, to są oni ciągle obecni w niniejszym opracowaniu. Te względy powodowały, że ograniczyłem się do cytowania głównie tych z nich, którzy tematycznie wnieśli do metodologii badań naukowych, w tym i badań pedagogicznych najwięcej. Zaliczyć do nich przede wszystkim należy: S. Nowaka, J. Sucha. H. Muszyńskiego, W. Zaczyńskiego, T. Pilcha, Cli. i D. Nachmias, M. ł.obockiego, S. Ka-mińskiego. S. Palki i innych.

Autor ma nadzieję, że zgromadzone w tej pracy myśli i informacje okażą się przydatne osobom podejmującym badania naukowe. Umiejętne wykorzystanie zawartych w niej treści i wskazówek, pomoże czytelnikowi prześledzić podstawowe etapy postępowania badawczego i wykorzystać je we własnych badaniach empirycznych;

13


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT6348 Icn zamiar byl możliwy do zrealizowania. Niekiedy, ze względów dydak-,t /nvcl, zacliodzila
IMG?06 z pewnością cenna poznawczo, nic zawsze jest możliwa do zrealizowania głównie z uwagi na trud
S6300628 Jeśli wybór ten nie był zdeterminowany do końca, to przynajmniej był w wyraźnym stopniu ogr
Ścieżka dydaktyczno - przyrodnicza Ozimek - KrasiejówCele dydaktyczne możliwe do zrealizowania na tr
P1010281 ego ma zawsze ten sam sens: prowadzi do obrazu zmarłej matki12. Egeusz wprost czyha na obja
DSC03423 nej. SKortca gruoa, mocna, nasiona duże. Gatunek ten używany był często do krzyżowania. Od
P1010281 (3) w amtiri a n a 86 ego ma zawsze ten sam sens: prowadzi do obrazu zmarłej matki12. Egeus
Image001 2 Jcst to zb«ór wymagań, norm, klon określa uzgodniony, możliwy do zrealizowania
skanuj12 Temat ten daje mi dużo do myślenia. Uważam, że Blokersów można podzielić na dwie grupy: lud
scandjvutmp29001 Chłopiec już dawno wpadł był na ten pomysł i nie podał go sam jedynie ze względu n
skanuj0052 W ogóle nie był zdolny do myślenia. Poczuł, że znów będzie płakał. I gimnazjum jest coraz

więcej podobnych podstron