PICT6398

PICT6398



Hipoteza musi poddawać się sprawdzeniu. Każda hipoteza powinna dać się /weryfikować, aby można było określić, czy wysunięte przewidywania są słuszne czy nic. Hipoteza, której nic można poddać procedurze sprawdzenia empirycznego nic mo/c pretendować do miana hipotezy naukowej. Pozostają one jedynie przypuszczeniom, wskazujący/)), iż występują pewne relacje czy zależności między zmiennymi w określonym stopniu, czasie i miejscu (np. zależności między liczbą urodzeń dzieci a liczbą bocianów w danej okolicy). lakic hipotezy, tracą swoje znaczenie i wartość naukową. Należy jednak przestrzec przed koniecznością potwierdzenia każdej hipotezy. Hipoteza z punktu widzenia logiki jest założeniem opartym na przypuszczeniu. Wobec tego, to co badacz pragnie osiągnąć, to potwierdzenie, że otrzymane wyniki nic przeczą hipotezie. Ho hipotezy nie dlatego się nic potwierdzają, że ich wyniki nic potwierdzają ale dlatego, że im przeczą.

Hipoteza musi być jasno sformułowana. Aby hipoteza mogła zostać empirycznie sprawdzona, wszystkie występujące w niej pojęcia i zmienne, takie np. jak: sympatia, zdyscyplinowanie, styl kierowania, postawa, władza, trudności, (zdolności, niedostosowanie społeczne, itp. muszą być sformułowane jednoznacznie. Ich treść powinna być zrozumiała przynajmniej dla osób zajmujących \się podobną problematyką i na tyle precyzyjna, aby możliwe było dokonanie powtórnej ich obserwacji. Sformułowania wieloznaczne, nieprecyzyjne i zbyt ogólne, nie mogą wypełniać treść hipotezy. Nie będzie poprawnie sformułowaną hipotezą takie np. stwierdzenie: „Demokratyczny styl” pracy nauczyciela, ma pozytywny wpływ na „zachowania uczniów”. Przypuszczenie to nic spełnia wymogu hipotezy, gdyż słowo „demokratyczny styl pracy” jest pojęciem zbyt ogólnym i niedoprccyzowanym pojęciowo, podobnie jak słowo „zachowanie uczniów”, które jest wieloznaczne i wielce subiektywne. Dla sformułowania hipotezy w sposób poprawny, badacz musi dobrać zmienne, które będą wiązały styl pracy z zachowaniem uczniów i zakładały związek między tymi dwiema zmiennymi. Badacz musi sformułować hipotezę w sposób precyzyjny, aby mógł udzielić odpowiedź - gdy zanalizuje wyniki czy hipoteza została potwierdzona czy nie.

Hipoteza określa związki pomiędzy dwoma lub więcej zmiennymi oraz określa ich kierunek. Najczęściej przebiegają według następującego schematu: Jeżeli zakładane twierdzenie „x” jest prawdziwe, to w określonych warunkach „w” daje się zaobserwować określony stany rzeczy zjawiska „y”. Tak sformułowana hipoteza zakłada jedynie, że określona przyczyna jest powiązana /.wynikającym /. niej skutkiem, lecz nie określa kierunku owej zależności. Hipotez: tak sformułowana jest mało precyzyjna, gdyż związki między zmienną a zmienną „y" mogą przyjmować zarówno wartości dodatnie, jak i ujemne. Jeżeli np. w odniesieniu do problemu badawczego dotyczącego aspiracji życiowych uczniów, przyjmiemy hipotezę zakładającą, że pomiędzy poziomem wykształcenia rodziców a poziomem ich aspiracji życiowych, istnieje związek przyczynowy, to dla poprawności metodologicznej należałoby przyjąć, żc poziom aspiracji uczniów będzie tym wyższy, im wyższy będzie poziom wykształcenia rodziców uczniów. Kierunek owej zależności jak i siła związku między zmiennymi, mogą oczywiście ulegać zmianie co uzależnione będzie od wiciu czynników tkwiących w uczniu jak i czynników środowiskowych, społecznych, ekonomicznych i innych, które na owe aspiracje wpływają.

113


Hipoteza powinna być przypuszczeniem wysoce prawdopodobnym, mającym swoje uzasadnienie w dotychczasowych badaniach, w literaturze czy działalności praktycznej. Nie powinna być ona sprzeczna z udowodnionymi juz twierdzeniami w danej dyscyplinie naukowej. W tym sensie, stanowi integralną część teorii, z której powstała, lub. dzięki której zyskała rangę wysokiego prawdopodobieństwa [M. ł.obocki 1999. s. 129]. Ten proces uprawdopodobnienia oraz uzasadnienia hipotezy nabiera szczególnego znaczenia w pedagogice, gdyż jak dotąd, nic zostało dokładnie określone, w jaki sposób uzasadnia się określone koncepcje oddziaływań wychowawczych. Można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że powstają one jedynie na podłożu doświadczenia praktycznego. Jednak ich naukowa prawidłowość może być zagwarantowana tylko wówczas, kiedy znajdują one także swoje uzasadnienie w istniejącej wiedzy teoretycznej [H. Muszyński 1970, s. 227].

Formułując hipotezy badacz ma większe bądź mniejsze przeświadczenie, że podjęte badania potwierdzą założoną hipotezę. Jednak zbyt silne przekonanie, iż prawdziwe jest jego twierdzenie zwane hipotezą, utrudniać może zachowanie bezstronności w dalszych etapach postępowania badawczego. Wynikać to może z chęci udowodnienia, iż prawdą jest to. co głosimy, bądź co głosi postawiona przez nas hipoteza. Niezależnie jednak od stopnia przekonania badacza o słuszności formułowanej przez niego hipotezy, ostatecznym argumentem na rzecz jej prawdziwości powinny być zawsze wyniki uzyskane z badań.

5. Zmienne w badaniach naukowych

5.2. Pojęcie zmiennej

Badania naukowe odnoszą się zawsze do określonych przedmiotów jak i odpowiadających im zjawisk czy procesów, którym one podlegają. Zarówno przedmioty, jak i towarzyszące im zjawiska, interesują badającego nic w całości ich złożoności, lecz jedynie z punktu widzenia określonych cech. jakie one posiadają. Cechy tc odróżniają jedne przedmioty od innych, oraz różnicują te same przedmioty. I tak np. uczniowie mogą się różnić pod względem wielu cech (właściwości). np. płci. wieku, zainteresowań, zachowania, stosunku do nauki, uzyskiwanych stopni, pilności, aspiracji, itp. Także nauczyciele, rodzice, lekarze, robotnicy, rolnicy, itp. różnią się między sobą pod względem poziomu wykształcenia,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
porównywać zachowanie sie sprawcy aby można było je oceniać jako należyte. Miernik taki musi mieć ch
metodologia 5 1.    Hipoteza musi poddawać się sprawdzeniu w drodze badan empirycznyc
fizyka004 dynamika 3. Pod jakim katem (mierzonym względem poziomu) musi nachylić się człowiek,
CCF20090120059 jego podstawie można obliczyć, na jakiej wysokości musi znajdować się obserwator, ab
PICT5936 Za pomocą tabeli U. Bronfenbrennera dowiadujemy się, ile wyborów powinna otrzymać jednostka
Aby latom, kiedy w piecu się nie pali, można było odświeżać powietrze w izbie, należy urządzić L zw.
Należy pisać zawsze wyraźnie tak aby można było odczytać każdą odpowiedź (lepiej
56301 PICT5858 różnych kategorii zachowania się. Chodzi o to, aby można było wybrać spośród nich tyl
Presupozycje Presupozycją zdania A nazywamy sąd, który musi być uznany za prawdziwy, aby można 
39434 skanowanie0030 (33) działo się, gdzie szukać, można było znaleźć mały jedwabisty woj czek, nie
Aby można było odnieść wyniki badania próby do zbiorowości generalnej PRÓBA MUSI BYĆ
FizykaII82001 814 giego. Słupki te dają się posuwać na żelaznej szynie /(. aby można było według up
PICT6398 . . sprawdzeniu. Każda hipoteza powinna 4* Hipoteza musi podda»»c *okrcślić. czy wysunięte

więcej podobnych podstron