PICT6407

PICT6407



np. aspiracji życiowych c/y zjawiska przemocy w szkole, może określić rodzaj, poziom lub formę przemocy stosowanej w szkole. (Mpowiedzi uczniów są w takim przypadku traktowane jako wskaźniki pojęcia teoretycznego „aspiracje życiowe uczniów" czy ..przemoc w szkole". Narzędziami służącymi do ich zmiennych, mogą być: ankiety, testy, arkusze obserwacyjne, odpowiedzi respondentów. itp

Niezależnie jednak od rodzaju narzędzi, jakie będziemy wykorzystywać w pomiarze, powinien on być zawsze oparty na określonych zasadach. Zasada n> pewna ogólna reguła postępowania Zaleca ona mm., aby tym samym przedmiotom, faktom czy zdarzeniom przyporządkowywać zawsze te same wartości liczbowe Przyporządkowanie tych samych lub podobnych wartości badanym przedmiotom, jest uzasadnione tylko wówczas, gdy posiadają one takie same właściwości Zasady są najbardziej istotnym elementem każdej procedury pomiarowej, ponieważ decydują o wartości i jakości pomiaru. Źle określone zasady lub czynione od nich ustępstwa, powodują, ze pomiar interesujących badacza przedmiotów oraz ich cech, pozbawiony jest u iarygodności. Nauczyciel może pi/yj^ć zasadę przyporządkowania liczb np. i>d 2 do 5 uczniom, za poziom udzielonych przez nich odpowiedzi na postawione pytanie. Jeżeli odpowiedź uznaje on za poprawną i wyczerpującą, wówczas może przyporządkować jej liczhę „5", zaś uczniowi, który udzielił mierną odpowiedz na pytanie lub jego odpowiedź była niewłaściwa, może przyporządkować liczbę 2. Odpowiedziom pośrednim mieszczącym się pomiędzy ..wyczerpująca" a „niewłaściwa" można przyporządkować liczby } lub 4. Zawsze jednak, przy ocenianiu, należy kierować się tą samą zasadą

7.4. Skale pomiarowe

Wszelkie przedmioty jak i towarzyszące itn zjawiska czy procesy, charakteryzują się wieloma właściwościami. Do badań wybiera się te z nich. które / punktu widzenia ich celu, są przedmiotem zainteresowania. Potrzeba ich poznania i wyjaśnienia, zmusza nierzadko badacza do ich sklasyfikowania oraz dokonania pomiaru. Klasyfikacja polega na ustaleniu dla każdej cechy przedmiotu. pewnej skali oraz stopni tej skali. Skale można traktować jako narzędzie pomiaru (linijka, zegar, licznik szybkości, kwestionariusz, itp.). Jest nią logiczny ciąg stopni umożliwiający dokonanie pomiaru danego przedmiotu i jego cech. Składa się ona z liczb lub symboli za pomocą których dokonuje się pomiarn zarówno cech ilościowych, jak t jakościowych.

Z metodologicznego punktu widzenia, bardziej przydatne są skale cyfrowe Jednak w badaniach pedagogicznych, w tym zwłaszcza w badaniach dotyczących zjawisk związanych z wychowaniem, bardziej przydatne wydają się skale przymiotnikowe, mimo tz budzą one liczne zastrzeżenia, odnoszące się głównie

do nieprecyzyjnego określania stopni pośrednich pomiędzy wartościami skrajnymi. np. pomiędzy skalą ..bardzo często" a skalą ..bardzo rzadko". Z uwagi jednak na łatwość ich ustalenia i możliwość zastosowania do pomiaru różnych zjawisk i procesów są często stosowane. Ponadto, zastosowanie skal przymiotnikowych w połączeniu z skalami cyfrowymi, ułatwia przetwarzanie danych i przeprowadzenie statystycznej analizy zebranych materiałów Skala pomiarowa to zbiór symboli umożliwiających dokonanie pomiaru Symbolami w badaniach ilościowych są najczęściej liczby (cyfry), natomiast w badaniach jakościowych znaki. tj. litery, słowa, kolory czy inne symbole.

Skale posiadają tę właściwość. Ze mierzą przedmioty oraz ich cechy i porządkują je według określonego continuum Każdy pomiar odwołuje się do pewnego continuum. zawierającym się w przedziale od: ..0 do N" elementów. Dła ilościow ego i jakościowego ujęcia danych będących przedmiotem badań, stosuje różne skale. W niniejszej pracy ograniczono się do przedstawienia tych z nich. które mają podstawowe znaczenie w badaniach pedagogicznych. Są nimi skale liczbowe, przymiotnikowe i mieszane.

Cechy ilościowe ujmuje się na skali w postaci liczb bądź szeregów liczbowych. w których zawarte są wszystkie jednostki pomiaru. Szeregiem liczbowym może być np. liczba uczniów w klasie 25. 26. 30. 33. itp. czy liczba pomieszczeń dydaktycznych w szkole 5. 6. 7. S. ud. Jeżeli liczba badanych jednostek jest duża. grupuje się je w tzw. przedziałach klasowych : wówczas każdy przedział odpowiada stopniowi skali: np. liczba pomieszczeń dydaktycznych w szkołach podstawowych woj. podkarpackiego.

Tabela 2. Szkoły. wg liczby pomieszczeń

Pomieszczenia

Liczba szkół

1-5

5

6- 10

12

10 15

23

15-20

18

20-25

10

25 - 30

4

Skala liczkowa cechuje się tym. iż stopnic skali (punkty na skali) oznaczone są odpowiednimi cyframi. Ilość przyjętych stopni na danej skali może być różna, co uzależnione jest <xl celu i przedmiotu badań. W badaniach pedagogicznych najczęściej stosuje są skale 5 i 7 stopniowe, choć mogą być skale o mniejszej, np. 3 lub większej 7 liczbie stopni. W przypadku stosowania wartości liczbowych na 5 stopniowej skali, cyfra ..I" oznacza zazwyczaj najsłabsze nasilenie cechy a cyfra ..5” najsilniejsze. Niekiedy, w skalach liczbowych, skrajne wartości ocenianej cechy (cecha minimalna i maksymalna), są opisane słowami, a wartości pośrednie, są oznaczone liczbami Poniżej podano przykład 5 i 7 stopniowej skali liczbowej, służącej do określenia poziomu aktywności ucznia na lekcji.

131


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT6407 np. aspiracji życiowych czy zjawiska przemocy w szkole, może określić rodzaj poziom lub łom
1SPRAWOZDANIE z realizacji zadań podjętych przez szkołę w celu zapobiegania zjawisku przemocy i agre
DSC02294 48 Wskaźniki infcrcncyjne - posługujemy się nimi w sytuacji, gdy np. zjawisko »Z« nic może
dziecku w szkole (może to być np. ryzyko dysleksji, dyskalkulii - specyficzne trudności w matematyce
Chmura-Rutkowska Iwona, Ostrouch Joanna, 2007b, Chłopcy i ich ojcowie a zjawisko przemocy w szkole,
img067 (29) wzrokowego (np. przez skierowywanie dłońmi twarzy dziecka). W sesji może brać udział ojc
PICT6401 Zależność może mieć kierunek dodatni lub ujemny. Kierunek dodatni występuje wtedy, gdy wzro
leki nasenne prezentacja0015 zolpidemu, np. ryfampicyna (silny induktor cytochromu P450) może obni

więcej podobnych podstron