PICT6422

PICT6422






samym na wartość zebranego materiału badawczego. Można wskazać, ze nauki


społeczne jx>sługują się zazwyczaj innymi metodami mz nauki przyrodnicze czy fizyczne. Podejmując badania, należy dobierać te spośród wielu metod, które mogą być najbardziej przydatne przy poznawaniu i wyjaśnianiu zjawisk i które gwarantują dostarczenie pełnych i wiarygodnych informacji Dobierając konkretne metody do badań należy wziąć pod uwagę:

Przedmiot badan, do którego musi być dostosowana metoda badawcza. Badacz musi wiedzieć, jakie zjawiska będą przedmiotem badań. Musi wiedzieć czy będą to zjawiska ilościowe, które poddają się pomiarowi, np. liczba dzieci dowożonych do szkoły, frekwencja uczniów w szkole czy wysokość wynagrodzenia nauczyciel i czy też zjawiska nic poddające się pomiarowi, lecz wymagające opisu i zrozumienia, czy też będą to zjawiska bezpośrednio mc-obserwowalne, np postawy uczniów czy nauczycieli, poziom aspiracji uczniów, motywy ich zachowania czy postępowania, itp. a więc wymagające



Można także powiedzieć, iz wszystkie metody mają zarówno mocne, jak i słabe strony. Niektóre ze stosowanych metod są wspólne dla wiciu badań, inne tą typowe tylko dla określonej dyscypliny naukowej a jeszcze inne do określonego problemu czy przedmiotu badań. Ich znajomość ma wpływ na ich dobór, a tyra

określenia ich wskaźników.

Rodzaj analizy, jaką będziemy przeprowadzać po zakończeniu badań, tzn. czy będzie to analiza ilościowa, zmierzająca do określenia związków i relacji między zmiennymi niezależnymi i zależnymi, czy też. analiza jakościowa wyrażająca się w dążności do zrozumienia postępowania ludzi znajdujących się w określonej sytuacji życiowej jak i poznania motywów kryjących się za takim bądź. innym ich zachowaniem.

Zakres zjawisk czy procesów objętych badaniem. Badacz powinien ustalić, c/y badaniami objęci będą uczniowie jednej szkoły lub gminy, czy te/ uczniowie różnych typów szkół i placówek oświatowych w skali województwa czy regionu i to w różnych okresach. Powinien także wiedzieć czy badania odnosić się będą do poznania funkcjonowania jednego czy wielu elementów procesu wychowania.

Uwzględnienie tych zagadnień jest o tyle istotne, ze w zależności od rodzaju udzielonych odpowiedzi na pytania, dobierać będziemy takie bądź. inne metody badawcze I tak np. jeżeli badacz chce poznać historię szkoły czy placówki oświatowej, to najwłaściwsza okazać się może metoda monograficzna. Jeżeli natomiast celem badań będzie poznanie tego samego zjawiska, lecz. odniesionego do wszystkich szkól w województwie czy kraju, wówczas bardziej uzasadnioną będzie metoda reprezentacyjna.

i najczęściej wykorzystywanych w badaniach pedagogicznych należy zaliczyć: metodę monograficzną, indywidualnych przypadków, metodę porównawcza, metodę sondażowa, eksperyment pedagogiczny oraz metodę socj o metryczna Każda z. tych metod posiada swoje unikatowe zalety, a także i liczne wewnętrzne ograniczenia Dla zminimalizowania wad i ograniczeń jednej metody, badacze wykorzystują, nic jedną, lecz dwie lub więcej metod czy technik badawczych, gdyż metoda przydatna u jednych badaniach, może okazać się mało przydatna lub całkowicie nieprzydatna w badaniach innych Wykorzystanie kilku metod i technik badawczych, uwiarygodnia i wzbogaca zebrany materiał empiryczny I tak np.. jeżeli badacz chce poznać zachowania sic uczniów podczas przerw, mo/c wykorzystać bezpośrednio obserwację. Umożliwi ona wprawdzie poznanie różnych zachowań uczniów na lekcjach czy przerw ach, ale nic dostarczy informacji niezbędnych np. do poznania przyczyn lub motywów takiego czy innego ich zachowania W tym celu koniecznym będzie wykorzystanie innej techniki, którą może być np. rozmowa / uczniami Dzięki wykorzy staniu różnych metod zbierania danych, można minimalizować negatywny wpływ- - jednej, źle dobranej metody czy techniki badawczej.

2. Metoda monograficzna


Badania monograficzne określa się często mianem jakościowych badań terenowych. Nazwa „badania terenowe” pochodzi stąd. że osoby prowadzące badania. przebywają przez pewien c/as w określonym terenie. Nic podejmując próby zdefiniowania monografii na gruncie różnych dyscyplin naukowych, można wskazać, iz źródłem tej metody były badania prowadzone w socjologii, a ściślej mówiąc w obszarze antropologii kulturowej jak również w naukach historycznych i etnograficznych [B. Turlejska 199S. s. 75]. Z tego powodu możemy mówić o różnych typach czy rodzajach monografii, np.: socjologiczno, pedagogiczna, etnograficzna, historyczna czy inna. Wspólną cechą wszelkich interpretacji dotyczących pojęcia metody monograficznej jest to. że dotyczą one jednostronnego opisu instytucji, organizacji czy jakiegoś zjawiska: gr mor.os ~ jedyny, grapho piszę. Zatem przedmiotem opisu monograficznego, niezależnie od dyscypliny naukowej, jest .jeden fakt. jedno zdarzenie, zagadnienie czy instytucja" [I. I.cpalczyk 1974. s. 10],

Wg S. Nowaka: ..Metoda monograficzna polega na traktowaniu układu społecznego jako pewnej całości i analizowania owego układu, relacji między częściami tej całości oraz zasad jej funkcjonowania i dynamiki" 11965. s. 333]. Zbieranie danych odbywa się w warunkach naturalnych, np. w zakładzie pracy, instytucji, wsi. osiedlu, miasteczku, np., a ich rezultaty pozwalają lepiej poznać i zrozumieć codzienne życic społeczności lokalnych. Mogą one być także odniesione do zbiorowości danego typu. Rzecz w tym, że trudno najczęściej jedno-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Save 3.4. Metody, techniki oraz narzędzia badawcze W celu zebrania materiału empirycznego, można spo
PICT6475 ROZDZIAŁ VIIPodstawy opracowania i analizowania materiałów badawczych Niniejszy rozdział po
str 2 zeglad /    _ ■    Poglądy na rozwój życia z materii nieożywione
Na podstawie zebranego materiału wyróżniono dwa podzespoły: Bazzanio-Piceetum eąuisetetosum sylvatic
met 2 ) Jeśli na wartościach jakie przyjmuje zmienna można sensownie wykonywać tylko działania dodaw
Zadanie 39. Na podstawie informacji zawartych w tabeli można stwierdzić, że Rodzaj kosztu Wartość
179 pcx Rozdział 8. ♦ Efektywność sieci zawierającej konwertery 179 Na podstawie zebranych danych ni
i ablica NA.i - Wartości współczynnika ;y Materia! Klasa A 6 A Mury wykonane z
WSTĘP o MĘDRCACH Kim byli mędrcy? Niewiele na ten temat wiemy, lecz można przypuszczać, że byli to l
TI(312[01]) arkusz X0020 Zadanie 64. Na podstawie danych zamieszczonych w zestawieniu można stwierdz
087 4 Ponadto dolną graniczną wartość współczynnika przesunięcia xj można wyliczyć ze
ScanImage154 206 Rozdział 19: Semiotyka strukturalna odrębnej materii ekspresji. Można powiedzieć, ż
Cóż opisuje fantasmagoryczny narrator Schulza? Można rzec, że wszystko, z równym zapałem rzuca się n
hydrauliczne powyżej 0,8 mfa, na ogól do 1.5 nVh. Ogólnie można powiedzieć, że czas kontaktu ścieków
Istota podziału kosztów na stałe i zmienne Obserwując koszty można zauważyć, że im dłuższy jest

więcej podobnych podstron