PwTiR140

PwTiR140



278 Rozdział 9

naprawy, konserwacje, czyszczenie lub pranie rzeczy itp. Niekiedy do wykonania dzieła jest potrzebne współdziałanie zamawiającego np. przez wydanie kluczyków do samochodu, który ma być poddany naprawie. W razie braku takiego współdziałania przyjmujący zamówienie może wyznaczyć zamawiającemu odpowiedni termin z zagrożeniem odstąpienia od umowy po bezskutecznym upływie tego terminu.

Jeżeli wykonawca opóźnia się z rozpoczęciem lub skończeniem dzieła tak bardzo, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, to przepisy kodeksowe przyznają zamawiającemu prawo odstąpienia od umowy jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła i bez wyznaczania terminu dodatkowego. W razie zwłoki przyjmującego zamówienie, która spowoduje powstanie szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania (np. niewykonana na czas naprawa samochodu, czy nieoczyszczony garnitur może spowodować szkodę wynikającą z niezałatwienia przez gościa hotelowego określonej, terminowej sprawy), istnieje obowiązek naprawienia tej szkody. Również w przypadku wadliwego lub sprzecznego z umową wykonywania dzieła zamawiający może od umowy odstąpić po wcześniejszym wezwaniu przyjmującego zamówienie do zmiany sposobu wykonania i bezskutecznym upływie wyznaczonego w tym celu terminu. W takiej sytuacji zamawiający ma prawo powierzenia naprawy dzieła lub dalszego jego wykonania innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo pierwotnego wykonawcy. Z kolei jeżeli wykonane dzieło ma wady (np. wyprana odzież gościa hotelowego jest poplamiona) zamawiający może żądać ich usunięcia w wyznaczonym odpowiednim terminie i z zagrożeniem, że nie przyjmie naprawy po tym terminie. Jeżeli wady nie dadzą się usunąć albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w odpowiednim czasie, przepisy kodeksowe przyznają zamawiającemu prawo odstąpienia od umowy tylko w sytuacji, gdy wady są istotne. Jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może jedynie żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy też wypadku nieusunięcia wad przez przyjmującego zamówienie w wyznaczonym terminie.

Stosowane odpowiednio do konsumenckiej umowy o dzieło przepisy o sprzedaży konsumenckiej wyłączają kodeksowe przepisy o rękojmii przy sprzedaży, do których generalnie odsyła k.c. w kwestiach rękojmi za wady dzieła. Wtedy przyjmujący zamówienie odpowiada wobec zamawiającego dzieło konsumenta z tytułu niezgodności dzieła z umową.

Zamawiający jest obowiązany odebrać dzieło, które przyjmujący zamówienie wydaje mu zgodnie ze swym zobowiązaniem. Właśnie dopiero w chwili oddania dzieła wykonawcy należy się wynagrodzenie, chyba że w drodze umownej ustalono inaczej. Warto podkreślić, że przed ukończeniem dzieła zamawiający może w każdej chwili od umowy odstąpić, płacąc umówione wynagrodzenie. W takiej sytuacji przepisy kodeksowe pozwalają zamawiającemu na odliczenie tego, co przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu niewykonania dzieła. Chodzi tutaj o oszczędność materiałów, prądu itp.. a nie o zaoszczędzenie wysiłku i czasu przez wykonawcę. Może to rodzić różnicę zdań między zamawiającym a przyjmującym zamówienie. Trzeba więc podkreślić, że roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem dwóch lat od dnia oddania dzieła. Jeżeli zaś dzieło nie zostało oddane, termin ten jest liczony od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.

9.14. Umowa sprzedaży w działalności turystycznej

Umowa sprzedaży ma niebagatelne znaczenie dla działalności turystycznej, a zwłaszcza hotelarskiej, zarówno z powodu odpowiedniego stosowania kodeksowych przepisów o sprzedaży do określenia niektórych uprawnień i obowiązków stron umowy hotelowej, jak również ze względu na częste zawieranie umów tego typu przez gości hotelowych w związku z potrzebami zakupu różnych rzeczy na terenie obiektu hotelarskiego. Również w związku z umową o imprezę turystyczną lub umową o pojedynczą usługę turystyczną nieraz jest zawierana właśnie umowa sprzedaży.

Trzeba pamiętać, że prowadzenie kwiaciarni, kiosku z pamiątkami lub innej placówki handlowej na terenie hotelu lub innego obiektu hotelarskiego często należy do innego podmiotu niż ten, który świadczy w tym obiekcie usługi hotelarskie. Generalnie można powiedzieć, że w mniejszych obiektach hotelarskich i innych obiektach, w których są świadczone usługi hotelarskie, sprzedaż jest nieodłącznie związana ze świadczeniem tych usług. W dużych hotelach powierzchnia handlowa jest często wynajmowana innym podmiotom do prowadzenia działalności handlowej. To przedsiębiorca hotelarski jest stroną umowy sprzedaży, gdy gość hotelowy korzysta i zużywa zawartość mini-barku w pokoju hotelowym, nabywa widokówki, czy napoje w recepcji hotelowej, bądź np. papierosy, kawę lub inne napoje w automacie ustawionym w holu hotelowym Jednak tego rodzaju automat może równie dobrze należeć do innego przedsiębiorcy. Taki automat zgodnie z przepisami kodeksowymi jest uważany za ofertę sprzedaży, gdyż występuje tutaj wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny.

Warto zaznaczyć, że umowa sprzedaży ma też często związki z działalnością rekreacyjną. Różne przedmioty potrzebne do korzystania z określonych usług rekreacyjnych, jak np. strój sportowy, czy czepek kąpielowy, są nieraz sprzedawane w obiektach, w których jest prowadzona działalność w dziedzinie rekreacji. W takich obiektach są również często ustawiane automaty do sprzedaży napojów, słodyczy, kosmetyków oraz innych drobnych rzeczy.

Zgodnie z definicją kodeksową przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a ku-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PwTiR111 220 Rozdział 8 oczekiwanych doznań estetycznych lub poznawczych, utrata przyjemności, czy n
2.    Wykonawca dokona naprawy, konserwacji, serwisowania lub wymiany reklamacyjnej i
41030 PwTiR108 214 Rozdział 8 •    uzależniają zawarcie, treść lub wykonanie umowy od
PwTiR116 230 Rozdział 9 terminów i sposobu zapłaty spowoduje z natury rzeczy zastosowanie odpowiedni
PwTiR172 342 Rozdział 10 krytyka i spory sądowe na tym tle doprowadziły do podpisania Porozumienia M
7. ROZDZIELNICE WYSOKICH NAPIĘĆ 103 lub w stacjach elektrownianych z blokami generatorowymi do 200 M
36196 PwTiR170 338 Rozdział 10 szkodowany pasażer tylko przyczynił się swoim zachowaniem do powstani
zaspokojenia potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego), nie uprawnia jednak do wykonani

więcej podobnych podstron