PICT5354

PICT5354



1

-    uszeregować obrazki według kolejności, w jakiej były pokazywane:

-    układać elementy według widocznego wzoru (np. trójkąt. koło. kwadrat - co dalej?);

układać obrazki z części (np. z pociętych pocztówek).

7.    Poprawnie odwzorowywać układy geometryczne: szlaczki, wzory, ornamenty itp.‘

8.    Ujmować przedmiot lub kształt graficzny jako całość z jednoczesnym wyodrębnianiem w nim elementów składowych, w tym:

-    dobierać brakującą część do całości obrazka:

-    układać wzory z figur geometrycznych:

-    wykorzystywać układanki-przybijanki do tworzenia „obrazów".

Ponadto dziecko w tym wieku powinno mieć już ukształtowaną wzrokową orientację kierunkową dotyczącą położenia przedmiotów oraz utrwaloną orientację kinestetyczno--ruchową w schemacie własnego ciała, czyli:

-    utrwalone pojęcie stron prawej i lewej w schemacie własnego ciała:

-    orientację w stronach ciała osoby stojącej naprzeciwko:

-    orientację w stronach otoczenia (np. po której stronie lalki siedzi miś?).

Vsześciolatków W 6. roku życia dominuje myślenie oparte dominuje    na konkretnym materiale spostrzeżeniowym

myślenie    (tzw. myślenie konkret no-obrazowe). Myślę-

Obrazowe    nic ał)strakcyjne* czyli tzw. myślenie słow-

' Pełny zestaw azliiccków oraz Innych elementów graficznych do odwzorowaniu (które powinien wykonaó każdy sześciolatek) /uwieraj.) opntcuwune przeze mnie tr/y zeszyty Cwi czert wprowadzających do nauki pisania pt. Będę pierwszoklasistą -Scventh Seu. Warszawa 2005.

no*pojęciowe, zaczyna się dopiero kształto wać. Przejście między tymi etapami myślenia ma charakter płynny, a elementy myślenia konkretnego i abstrakcyjnego mogą ze sobą współistnieć. A zatem od pewnego momentu źródłem określonych procesów psychicznych u dziecka są nie tylko konkretne bodźce oddziałujące na receptory. Do wniosku, „że w nocy padało", może ono dojść dzięki procesom myślenia. Może zatem „poznawać pośrednio" na podstawie dotychczasowego doświadczenia (skoro dachy i ulice są mokre, to znaczy, że w nocy padało). Myślenie staje się więc procesem uogólnionego i pośredniego poznania rzeczywistości. w którym są odzwierciedlane najbardziej uogólnione i charakterystyczne cechy przedmiotów i zjawisk oraz wykrywane związki i zależności między nimi. W tej definicji zawarte są dwie podstawowe cechy myślenia: pośrednie i uogólnione poznanie rzeczywistości oraz wykrywanie związków i zależności. Z pierwszą cechą łączy się po wstawanie pojęć, z drugą - powstawanie sądów.

Niektóre operacje myślowe sprawiają im jeszcze trudność


Myślenie, niezależnie od tego. czy jest oparte na bezpośrednim poznaniu zmysłowym czy na pojęciach i sądach, polega na różnych sposobach operowania tym materiałem. Do operacji myślowych zalicza się: analizę i syntezę, porównywanie i klasyfikowanie. abstrahowanie i uogólnianie. Dziecko sześcioletnie ma jeszcze trudności z przeprowadzaniem poszczególnych operacji myślowych. Powinno jednak już umieć wyodrębniać istotne właściwości przedmiotów. to znaczy na podstawowym poziomie

35


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT5354 ■ -    uszeregować obrazki według kolejności w jakiej były pokazywane:
PICT5359 -    uszeregować obrazki według kolejności w jakiej były pokazywane: -
s 92 Ponumeruj obrazki według kolejności, a potem uzupełnij zdania. Ponumeruj obrazki według kolejno
JUŻ WIEM POTRAFIĘ OWOCE I WARZYWA (16) Ponumeruj obrazki według kolejności zdarzeń. w %
JUŻ WIEM POTRAFIĘ W MIEŚCIE (05) Opowiedz historyjkę obrazkową. Ponumeruj obrazki według kolejności
KSIĄŻECZKA PIĘCIOLATKA WIOSNA (26) Uporządkuj obrazki według kolejności zdarzeń. Połącz strzałkami.
05 6 Połącz strzałkami obrazki według kolejności zdarzeń.
92 (54) Ponumeruj obrazki według kolejności, a potem uzupełnij zdania. Najpierw Potem Na końcu nam!

więcej podobnych podstron