Re exposure of DSC03243

Re exposure of DSC03243



nych nam ateńskich bankierów ascsególna kariera stała się udziałem Paąjona, byłego niewolnika, któremu polia ateńska nadała obywatel* twą^*

Najemnicy. W epoce archaicznej nadwyżki ludności wchłonął ruch hnbu^^ ny. ale w IV w. prawie nie było juft obesarów otwartych na ekapani^^? moiliwośd stworzyły dopiero podbąja Aleksandra Wielkiego W tą} sytua^jjJ?* ną szansą dla ludzi pozbawionych środków do tycia była ałutba **dętnau^T którzy mogli za nią zapłacić. Wiek IV przyniósł se sobą kryzys armii obyw^ skiej. Słutba wojskowa przestała być bsart—a jednym a podstawowych obo^ ków obywatela, którego miąjsce w armii zajął najemnik.

Obecnońć najemników greckich w Egipcie i aa Wachodaie znąjduje potwa,.

" *wUK*Ł wi — f**    y>    ^|W|t

ulega Jednak wątpliwości. to Saba Otoków zaciągających się aa służbę ^ granicami ęjczysZęj pobe wyradase waraata pa wąjns pelopon selriąj. WUutęę tnfltf-IrtumrnłT irtn -imnrrmirs*n I HTUr*-* ~tit riTilrl^ą -ii Tmrfliłli Tnlimna dzięki łupom aięuanyw. eto dła datę caęSo łwdaci była to jedyne dna ndeczki przed nędzą i akr urW d»■■! i ojw drenowych. Najemnicy rekrutom* się bowiem przede wszystkim a tych wjaZe, gdzie konflikty społeczne byłj nsioełrzspnw. W łV w. pjąję. wieZe patos greckich korąystaJto na duką skałę g mię nąjenmików;czynay tek rósm to Msey. Warto jednak podkreól* fakt. Ze odda* ły. które prmri—taedl sa. KEpowi pod Cbgoaęw, stanowiły armię obywelsb

Zmiana charakter a armii apowdizwahi rosWj| nowych technik walki Trstfe* bowiem pamiętać, to ed VH w. pjsje^ kiedy to p cg a wiła afię falingą dato zmienił się sposób prewlwsas walki aa jądrze WeZ iaaoaragą wprowadza* w IV w. było pojawienie się bsidtkj —nhiłnjirti ni± oddalały hoplitów toto lekkoabrpjaęj piertoęy. tzw- pnltBBtńa <gr. petom - mała, okrągła tarcza). Botai-nęła się tnt wtadie elięZagEaa.W'l^bdedbdaie dato zasługi aaieliobąi uismAd-


WIERZENIA STAROŻYTNYCH GREKÓW

. . -    _Ł Mit i mitologia

Tradycyjnie pod pojęciem mitologii greckiej rozumiany jest zbiór różnego typu opowiadań o bogach i herosach oraz ich kontaktach z ludźmi. Termin mitologia (gr. mythologia) wywodzi się od słowa mythos, które początkowo oznaczało każdą „opowieść” bądź „opowiadanie”, lab bardziąj ogólnie „słowo*, „mowę", i było synonimem logos. W V w. p.n.e. pojęcie słowa zróżnicowało się i obydwa terminy nabrały przeciwstawnego znaczenia. Mythos oznaczało teraz, najogólniej rzecz ąjmując, opowieści niesprawdzalne, a logos w języku filozofów f poczynając od Platona) odnosiło się do prawdy poznawalnąj rozumowo.

Znawcy przedmiotu wyróżniają zazwyczaj trzy główne typy opowieści mitycznych: tzw. mity o początkach (bogów, ludzi, miast itp.), o genealogii i dokonaniach bogów oraz mity o herosach. Opowieści te stanowiły główny przedmiot zainteresowania greckiej literatury od chwili jej powstania aż po kres pogańskiej starożytności. Podobnie było ze sztuką grecką. Zarówno w rzeźbie, jak i malarstwie dominowały bowiem przedstawienia bogów i sceny ilustrujące znane mity. Dla wielu pokoleń mity były głównym źródłem wiedzy o przeszłości, a świat w nich przedstawiany uważany był za rzeczywistość historyczną.

Dla większości współczesnych badaczy historie opowiadane przez Greków, podobnie jak mity Innych narodów, są zbiorem symboli - szczególnym rodząjem mowy rządzącej się swoimi wewnętrznymi prawami i zawierąjąeąj ukryte treści. Czytelnicy Mitologii J. Parandowskiego czy też innych zbiorów mitów snąją zapewne opowieść o Pandorze, stworzoną} przez Zeusa, która powodowana de* kawością uwolniła wszelkie nieszczęścia zamknięte przez bogów w beczce. Mit ten przytacza Heąjod w poemacie Prace i dnie, aby wytłumaczyć, dlaczego tycie Indzlde jest pełne trudu i cierpienia. Temu samemu celowi służy też, nie-mające żadnego związku z dziejami Pandory, opowiadanie o różnych „rasach* łudzi zamieszkujących siemię koląjno po sobie (słotą), srebrną), spiżową) Trasie hero-«ów), które Haąjod zamieścił w następnych wierszach.

m


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Re exposure of DSC03235 łka sutaia nnbita, ale cała bitwa zakończyła się nieepodaiewaoęlngadidh oiiw
39081 Re exposure of DSC03235 łka sutaia nnbita, ale cała bitwa zakończyła się nieepodaiewaoęlngadid
56150 Re exposure of DSC03292 eus. Uzyskanie możności eksploatowania tych ziem, nadąjących się zarów
Re exposure of DSC03334 Następnym obiektem kultu cesarskiego na Zachodzie stała się Ara Ubiontn nad
Re exposure of DSC03222 wadzenia działań wojennych w czasie określonych obrzędów religijnych było w
Re exposure of DSC03228 kandydat jest obywatelem i czy rzetelnie wypełniał dotychczas swoje obowiązk
Re exposure of DSC03231 WOJNA PELOPONESKAŁ Przyczyny wojny peloponeskiej W 443 r. pJł.e. dotknięty z
Re exposure of DSC03233 podtnymywk na duchu jak widok Spartan w niewoli. Zabrakło Peryklesa, który b
Re exposure of DSC03234 i    Jak Atenczycy wyobrażali sobie współpracę tak różnych i
Re exposure of DSC03236 dawała im niezliczone możliwości zdobycia dodatkowych pieniędzy. Z atom ted
Re exposure of DSC03237 Rada Pięciuset została przekształcona w Radę Czterystu, której skład powołan

więcej podobnych podstron