Powstaje przez rzutowanie siatki geograficznej na pobocznicę walca — oś walca pokrywa się z osią Ziemi:
Powstaje przez rzutowanie siatki geograficznej na pobocznicę walca - oś walca przebija elipsoidę między równikiem a biegunem:
Powstaje przez rzutowanie siatki geograficznej na pobocznicę walca - oś walca pokrywa się z płaszczyzną równika:
<D
£
o
_u
O
£
Kształt południków i równoleżników w odwzorowaniu. <-*■ odległości między równoleżnikami
Kształt południków i równoleżników w odwzorowaniu.
Kształt południków i równoleżników w odwzorowaniu.
Płaszczyznowe
Służy przede wszystkim do odwzorowywania obszarów okołobiegunowych (położenie normalne), niektórych państw (ukośne), półkul (poprzeczne).
Służy głównie do odwzorowywania obszarów w umiarkowanych szerokościach geograficznych (położenie normalne).
Walcowe
Służy przede wszystkim do tworzenia map stref czasu (położenie normalne) i map topograficznych (poprzeczne).
Siatki powstające w wyniku rzutowania mają dużo zniekształceń, dlatego w kartografii często się je modyfikuje (przekształca), dopasowując matematycznie odległości południków i równoleżników, tak by uzyskać wierną cechę, np. powierzchnię. Powstają wówczas odwzorowania zmodyfikowane (umowne). Zaliczamy do nich przede wszystkim odwzorowania pseudowalcowe i pseudostoż-kowe.