Rowery konspekt 2

Rowery konspekt 2



Przed nami wakacje

wych kolorach. W zależności od przeznaczenia (zjazd-downhill, wyścigi, turystyka rowerowa) różnią się od siebie rozwiązaniami konstrukcyjnymi.

Rower cyklotrialowy to tak zwany „BMX", czyli rower do szaleństw po placu zabaw lub podwórku. Jest bardzo mały, zwrotny i dostosowany do jazdy po różnych przeszkodach.

Rowerem szosowym przeznaczonym dla najmłodszych jest „kolarka”. Służy do jeżdżenia po drogach asfaltowych. Jazda na niej przynosi skojarzenia z uczestnictwem w wyścigach Tour de Pologne czy Tour de France. W grupie rowerów szosowych znajdują się również rowery miejskie, oferujące użytkownikom wysoki komfort, pionową pozycję ciała w czasie jazdy oraz proste rozwiązania techniczne.

Systematyczne i racjonalne korzystanie z roweru stymuluje rozwój biologiczny młodego organizmu. Uprawianie kolarstwa w formie rekreacyjnej sprzyja zwiększeniu wytrzymałości na długotrwały wysiłek, stymulacji układu oddechowo-krążeniowego, prowadzi do poprawy sprawności psychofizycznej, koordynacji i równowagi dynamicznej. Zajęcia z wykorzystaniem roweru nie powodują zakłóceń w postawie ciała, często korzystnie wpływają na prawidłową sylwetkę. Kolarstwo, dzięki specyfice dyscypliny oraz amortyzacji przedniego lub przedniego i tylnego koła, może być również dla dzieci z bocznym skrzywieniem kręgosłupa jedną z niewielu dostępnych form sportowych służących do wyrabiania wydolności aerobowej, a nie powodującej mikrourazów w obrębie kręgosłupa. Jazda na rowerze ma również duże znaczenie w prewencji chorób cywilizacyjnych, gdyż redukuje stresy: działa relaksacyjnie, prowadzi do poprawy samopoczucia, przeciwdziała stanom nerwicowym. Powoduje również pozbycie się nadwagi, dzięki dużemu zaangażowaniu procesów wykorzystujących tłuszcze jako źródło energii podczas podejmowanego wysiłku.

Wykorzystanie roweru na lekcjach wychowania fizycznego jest niestety znikome. Wynika to z faktu, iż nauczyciel ma do dyspozycji trzy 45 minutowe jednostki lekcyjne, na których nie łatwo przeprowadzić zajęcia z wykorzystaniem roweru.

Podczas obrad III Sejmiku Szkolnej Kultury Fizycznej dotyczących planowania i programowania pracy nauczyciela z dużym uznaniem przyjęte zostały zapisy sugerujące możliwość kumulowania czwartej godziny wychowania fizycznego w wymiarze miesięcznym. To pozwoliłoby nauczycielowi wf na organizowanie sobotnich lub popołudniowych zajęć z wykorzystaniem roweru na terenie szkoły lub w przypadku dzieci posiadających kartę rowerową na organizowanie wycieczek, rajdów i biwaków rowerowych.

W myśl idei Macieja Demela połączenie szkolnego wychowania fizycznego z pozaszkolnym kształtuje potrzebę aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego i daje możliwość wprowadzenia dzieci a kiedyś dorosłych w krąg powszechnej kultury fizycznej.

Od 1 lipca 1998r. odpowiedzialnymi za przygotowanie kandydatów do uzyskania karty rowerowej oraz sprawdzania ich kwalifikacji stali się przeszkoleni z zakresu ruchu drogowego nauczyciele uprawnieni do tego przez dyrektorów szkół. Treść programu zajęć z wychowania komunikacyjnego realizuje się na lekcjach techniki, jak również wychowania fizycznego i na godzinach wychowawczych, a także w ramach ścieżki prozdrowotnej i ekologicznej.

Większość prezentowanych przez nas ćwiczeń występuje w formie zabaw i gier, ponieważ taki rodzaj zajęć sprzyja dobrej zabawie i jednocześnie uczy techniki jazdy na rowerze. Nasze zajęcia mają na celu ułatwić uczniom zdobycie karty rowerowej, do której nabierają uprawnień po ukończeniu 10 roku życia. Chcąc wykorzystać modę na rowery górskie proponujemy bogaty zestaw ćwiczeń rozwijających niemal wszystkie cechy motorycz-ne, co jest jednym z założeń naszej lekcji. Natomiast zadanie główne to doskonalenie jazdy na rowerze. Chcemy też przekazać dzieciom zasady bezpiecznego poruszania się, oraz zasad rywalizacji kolarskiej.

Zadanie główne: gry i zabawy w nauczaniu techniki jazdy na rowerze i podstawowych przepisów ruchu drogowego.

Zadania szczegółowe:

umiejętności: technika jazdy na rowerze i wykonywania podstawowych manewrów;

motoryczność: koordynacja, równowaga, wytrzymałość;

wiadomości: podstawowe wiadomości o sporcie kolarskim, bezpieczeństwo podczas zabaw i gier ruchowych, przepisy dotyczące pierwszeństwa pojazdów nadjeżdżających z prawej strony, zasady dotyczące jazdy w zwartej grupie;

kształtowanie postaw: rywalizacja zgodna z zasadami fair play, współdziałanie w zespołach, kształtowanie nawyku aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego Miejsce ćwiczeń: boisko szkolne lub tereny rekreacyjne z rowerowym torem przeszkód.

Liczba ćwiczących: 20 osób (w przypadku wyjazdu poza teren szkoły wszyscy uczestnicy muszą posiadać kartę rowerową, powyżej 11 lat — 14 uczestników na jednego opiekuna, od 10 do 11 lat — 15 uczestników na dwóch opiekunów).

Przybory i przyrządy: rowery, chorągiewki, woreczki, szarfy, kreda, stoper, piłki nożne, kartki, długopisy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rowery konspekt 4 Przed nami wakacje ków np.. woreczków. Jeden ćwiczący rozkłada, je drugi zbi
Doskonalenie gry głową i przyjęcia konspekt 2 Przed nami wakacje 12x Klęk obunóż obok „Ł” przen
Doskonalenie gry głową i przyjęcia konspekt 1 Przed nami wakacje ścią procesu dydaktyczno wychowaw
Słowo * OD REDAKTORA Przed nami wakacje. Oczekiwany chy-I    ba przez każdego z nas c
Bezpieczne kąpielisko 1 Przed nami wakacje!paweiRóżwuki Jak zapobiegać utonięciom dzieci IWFiS Biata
Bezpieczne kąpielisko 3 Przed nami wakacje 12. Należy nauczać pływania oraz podstawowych zasad zacho
80 SED CONTRA jest tak, że wiedza o tym, jak przed nami myślano, pomaga nam myśleć od początku, na n
A więc bardzo dużo problemów przed nami...□ nr To prawda. Od czego zacząć, Inżynierze? ---
(ryc. 2.1). Właściwy wybór metody prezentacji zjawiska, w zależności od przeznaczenia wykresu oraz r
Materiały formierskie dzieli się na kilka grup w zależności od przeznacz: I )MATERIALY STOSOWANE JAK

więcej podobnych podstron