pic 11 06 071631

pic 11 06 071631



268 ALEKSANDAR FLAKER

scottowska”. Linearna zasada fabuły schodkowej organizuje taką powieść jako szereg zdarzeń (rozdzielających zwykle parę zakochanych) zwalniających bieg akcji, przy czym zdarzenia te umożliwiają wprowadzenie bogatego materiału historycznego. Narrator tego typu powieści z reguły jest narratorem autorskim i wszechwiedzącym, ale w niektórych wypadkach mamy jednak do czynienia z narratorem jako postacią fikcyjną, należącą do rzeczywistości przedstawionej (wyróżnia się w tym sensie na tle powieści historycznej powieść Puszkina Córka kapitana). Powieść akcji o tematyce historycznej okazuje się szczególnie trwałą strukturą w literaturach narodów wschodniej Europy, które w XIX wieku walczyły o ukonstytuowanie się albo usiłowały bronić swych praw narodowych. Przykładami takich powieści, ukazujących przez wprowadzone postacie wzory postępowania społecznego i narodowego w fabule historycznej, są pierwsze powieści wczesnej fazy realizmu chorwackiego (August Senoa: Zlatarevo zlato, Bunt chłopów), powieści Jiraśka oraz pisane „ku pokrzepieniu serc” powieści historyczne Henryka Sienkiewicza. Ku schyłkowi wieku XIX odmiana historyczna powieści akcji zanika również w literaturach słowiańskich albo trwa w popularnej literaturze masowej, operującej jednak przeważnie wątkami pseudohistorycznymi (w literaturze chorwackiej powieści akcji o tematyce historycznej Marii Jurić Zagorki wciąż jeszcze cieszą się popularnością wśród czytelników, o czym świadczy wydanie jej dzieł zbiorowych w naszych czasach).

Drugim typem powieści rozwijającym się w XIX wieku jest powieść postaci, dla której proponuję jednak termin powieść charakteru (poMaH xapaKTepa, roman karaktera), jako ściślej określający strukturę o walorach psychologizujących. Genetycznie jest on związany ze zmianami dokonującymi się w strukturze powieści akcji albo powieści przestrzeni dawnego typu (Don Kichote Cervantesa), ale jego odmiany w XIX wieku wywodzą się niekiedy wprost z poematu romantycznego (Eugeniusz Oniegin Puszkina) albo powstają wskutek skupiania cyklu nowel dookoła jednej postaci (Bohater naszych czasów Lermontowa). Znane są również odmiany epistolarne tego typu powieści (Werther Goethego, Biedni ludzie Dostojewskiego). Najbardziej istotne cechy powieści charakteru występują szczególnie jasno przy porównaniu jej z powieścią akcji; są to: defabularyzacja, ograniczenie fabuły na rzecz postaci najczęściej społecznie i psychicznie zdeterminowanej, której stosunek do innych występujących osób staje się przedmiotem uwagi autora; autor ów za pośrednictwem narratora lub oddając głos samemu „bohaterowi” śledzi jego rozwój. Jest to zwykle postać o dużych walorach intelektualnych, co umożliwia dialogizację w kluczowych punktach fabularnych. Specyficzną rosyjską odmianą tego typu powieści jest powieść o „zbędnym człowieku” (jimiihhh hcjiobck), budowana przeważnie na prostym wątku miłosnym, w którym postacią mniej aktywną okazuje się mężczyzna. Odmiana ta zyskuje dużą popularność w obrębie innych literatur europejskich, szczególnie zaś literatur słowiańskich. Zaważyła ona decydująco na rozwoju chorwackiej powieści realistycznej, unikającej ostrych kontrastów społecznych i rozwijającej prozę o walorach łagodnych, harmonijnych oraz poetyzujących rzeczywistość przedstawioną. Najwybitniejsze pozycje powieściowe Djalskiego, Kozaraca czy Leskovara można traktować właśnie jako specyficzne chorwackie odmiany powieści typu turgieniewowskiego. Inne odmiany powieści charakteru powstają albo przez zwiększenie roli narratora i stylizacji jego opowiadania (wprowadzenie „skazu” w literaturze rosyjskiej przez Les-kowa) oraz trzymanie się zasad konstrukcji fabularnej charakterystycznej dla powieści akcji (Pielgrzym urzeczony Leskowa), albo też przez wprowadzenie monologu wewnętrznego bohatera i tak szerokie zastosowanie dialogów, że wypowiedzi poszczególnych postaci stają się elementem dominującym w strukturze powieści (Zbrodnia i kara Dostojewskiego). Odrębnym wreszcie typem powieści charakteru są powieści, w których postawa bohaterów nabiera znaczenia wzorca społecznego (Czernyszewski, Co robić? itd., aż do Matki Gorkiego), a także te, w których postacie stają się symbolami (IIemep6ype Biełego).

Powieść charakteru staje się w XIX wieku podstawową formą powieści. Z jej struktury przez zwielokrotnianie cech zasadniczych, czy też przez uwydatnianie niektórych elementów podrzędnych, powstają właściwie nowe typy powieści. I oto tu należy znacznie rozszerzyć zaproponowaną typologię, nie obejmującą w pełni nawet tych form powieści, które stworzył wielki realizm rosyjski.

Dla powieści XIX wieku charakterystyczne jest dążenie do stworzenia treści wszechogarniającej, przede wszystkim w sensie społecznym, dążenie do heglowskiej „ogólności”, które obserwujemy już u Balzaca czy Stendhala. Dążenie to zostaje zrealizowane przez zwielokrotnianie wątków kompozycyjnych powieści w czasie albo w przestrzeni. Najprostszy (ale jakże potęgujący społeczną wymowę utworu!) jest chwyt konstrukcji równoległej, stosowany przez Tołstoja w Annie Kareninie, który właściwie łączy dwie powieści charakteru w jedną zorganizowaną całość. Jest to wciąż jednak powieść „charakterów” o układzie równoległym. Gdy jednak zwielokrotnianie sprowadza się do zwielokrotnienia czasu, to możemy mówić o nowym typie powieści — powieści czasu (poMaH BpeMeHH, roman vremena)\ nb. typu tego nie należy mylić z niemieckim Zeitroman jako odpowiednikiem „powieści społecznej”. Typ ten najczęściej reprezentują powieści, których poszczególne części wiążą się na zasadzie motywacji „rodzinnej” (np. ogromny cykl po-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 071631 268 aleksandar flaker scottowska”. Linearna zasada fabuły schodkowej organizuje ta
pic 11 06 071643 270    ALEKSANDAR FLAKER wieści Zoli). W literaturze rosyjskiej zas
pic 11 06 071707 574 ALEKSANDAR FLAKER Ale kanon powieści — pisał kiedyś Szkłowski — jako gatunku b
pic 11 06 071643 270 aleksandar flaker 6 Zob. ciekawe uwagi o „biedermeierze” serbskim (termin rzad
pic 11 06 071620 ALEKSANDAR FLAKER czasu akcji powieściowej, ze szczególnym uwzględnieniem „typów m
pic 11 06 071656 ALEKSANDAR FLAKER pisarza postaci „wypowiadających masę tekstu eseistycznego w zup
pic 11 06 071608 ALEKSANDAR FLAKER O TYPOLOGII POWIEŚCI Problematyka typologii powieści domaga się
pic 11 06 071656 aleksandar flaker aleksandar flaker tekstu eseistycznego w zupełnie innym sensie n
pic 11 06 071707 274    ALEKS AND AR FLAKER Przekład Autora 14 Ibidem, s. 230. stwu
pic 11 06 071816 176 MICHAŁ GŁOWIŃSKI i głosi, że „psychokrytyka pracuje na tekstach i na słowach t
pic 11 06 071854 182 MICHAŁ GŁOWIŃSKI własną świadomość innemu podmiotowi w związku z innymi przedm
pic 11 06 072009 Rozdział 11 Marginalizacja i wykluczenie społeczne Wstęp Problem marginalizacji i
pic 11 06 072036 Rozdział 11. Marginalizacja i wykluczenie społeczne --------j .. ^^/uwjiiiuwaiiiu
pic 11 06 072048 Rozdział 11. Marginalizacja i wykluczenie społeczne jącym system opieki społecznej
pic 11 06 072110 Rozdział 11. Marginalizacja i wykluczenie społeczne mogących zakwestionować jej pr
pic 11 06 073450 lepsza" - „cudza tożsamość gorsza”), co oczywiście jest konstrukcją społeczną

więcej podobnych podstron