pic 11 06 280916

pic 11 06 280916



jonowanym; n w nawaVm <ehor    ’°m<

hy można naihl S°dmj°tem autorsk ^ r°Znymst mięci o rzeczJb' dzieJ ogólnie okroi ’ °r3Z funk<3i, rzeniach sr ~ Wist°ści, tj. o aktimi ? 1° ^ako utrwalani z^ązanych^T^^^ach i wrażeń ^ m,nion^

dm',n- Janusze * d*,edziną P^mienn"ctta    Ód^

dz,ennikarskje ’ P ( Jętnikl- dzieńmt, T wymienian taże i eseje p V SzkjCe> biografie a fdr°zy< listy, not tra dla no!; Gatunki owe sTaJ'’ Ut°bio^e oraz re

ktorą to nazwa?bnyCh °dmian Zórc^ Pr°totypowe 1 ^tura autentvsrvbejmaję Ca^śc „poS aatentystycz ter tego piśmj yczna Podkreśla 2a^ nCZa * Nazwa „I

"Ważne odsysa*'1' jak i jego 12.T" ,itera* char. cześnie Wska^^e/aeoryi.f^^^ną cechę,jak,, nia tego typu , na d»a bieganvpozatetaowej. Rów,

a,e także proz ch głownie nowi - ą enie w sobie cech e

a»ej, A«rfla^tyckiej,    'esc., opowiadani

t°niki>.war 2it°,U- aPcS2daWyCh,lnp n°tatki pr,

równo !mautorsk,ego ri ' ?a ^ch styjam/ 5“ ’ b,°graim

ko^^nego,Ci^tekś™j^=

fiCZnym P°^a2en^^^^

modelami opisu i wymogami deskrypcji faktograficznej. Z konieczności ograniczymy się więc tutaj tylko do zasygnalizowania niektórych problemów związanych z deskrypcją w tej dziedzinie.

O kształtowaniu się wzorców opisowych w relacjach podróżniczych

Zanim jednak przejdziemy do współczesnych przykładów, warto w tym miejscu przypomnieć, że z problemami podwójnego układu odniesienia deskrypcji - do konkretnej, współczesnej autorowi rzeczywistości i do wymogów literacko-es-tetycznych czy retorycznych - piśmiennictwo ąuasi-dokumen-talne miało do czynienia od wieków. Widać to bardzo dobrze w poprzedzającej rozwój reportażu twórczości periegetycz-nej, która rozwijała się w Polsce od XVI wieku w wielu bardzo różnych, poetyckich i prozatorskich formach (itinera-riach, diariuszach, pamiętnikach, romansach, relacjach z poselstw, peregrynacjach, sylwach i listach) - niejednokrotnie zresztą, ze względu na obrazowość narracji, określanych w tytułach ogólnie jako „opisy” lub „opisania”6. Część z tych relacji, zbliżona do romansu czy do twórczości sowizdrzalskiej, całkiem podlegała prawom fikcji, ale wiele utworów - np. J. Ocieskiego, M. K. Radziwiłła czy J. Sobieskiego - było rzeczywiście relacjami z autentycznych podróży.

Jednak, na co zwraca uwagę Hanna Dziechcińska w książce zatytułowanej O staropolskich dziennikach podróży:

Przed ową „dosłownością” przekazu przestrzega, jak się wydaje, fakt, iż pomiędzy podróżnym opisującym swe wrażenia a oglądaną rzeczywistością istniał jak gdyby „filtr”, poprzez który świat był widziany i opisywany. Był to filtr skonwencjonalizowanych

łi Por. uwagę na temat klasycystycznego rozumienia „descriptio” w I czę-jjflkże wspomnianą już pracę A. Bartoszewicz na temat pojęcia


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
44817 pic 11 06 280227 60 N) —wcześniej u Hamona, dopatrzyć się można śl s ru turalizmu, z właściwą
pic 11 06 280107 ~19fl9nr    . .......—^7^13,1^11™,^,,^,,..,™.., ’ 16 Pisze o tym. w
pic 11 06 280206 podczas gdy opowiadanie zawdzięcza swą płynność częstym zaimkom, spójnikom oraz in
pic 11 06 280217 udziału opowiadania. Oczywiście pozostaje kwestiaotwara co uznamy za „rozbudowane
pic 11 06 280309 w dziele motywów statycznych jako przedmiotów wtórnie czysto intencjonalnych. Wnio
pic 11 06 280351 (jako tworu „antropomimetycznego”), czyli poziomem fabularnym, a nie tekstowym. Uw
pic 11 06 280413 np. „informacja treściowo-faktologiczna” czy „rozczłonkował-ność”), o tyle przydat
pic 11 06 280435 leży, iż nie zostały rozwinięte możliwości, które tkwią w wyrażeniu „funkcjonalny
pic 11 06 280601 fest kognitywistyczny, a wiele szczegółowych problemów poruszanych w rozprawie, w
pic 11 06 280646 „introwersyjny”151. Deskrypcja może być przecież informacją sformułowaną bardziej

więcej podobnych podstron