PICT5410

PICT5410



nościami. lo wykonuje je bardzo niechętnie. Od najmłodszych lat nie lubił rysować i dalej robi to niechętnie, a rysunki są schematyczne (ubogie w szczegóły), choć chłopiec bar dzo chętnie uzupełnia słowami ich treść, zwłaszcza gdy jest zachęcany. Wypowiada się ładnie, pełnymi zdaniami, a roz wój mowy przebiegał u niego prawidłowo.

Chłopiec pochodzi z rodziny polsko-arabskiej, urodził się w kraju pochodzenia ojca i pierwsze 4 lata spędził w tamtym środowisku, rozmawiając z matką po polsku, zaś z ojcem i jego rodziną po arabsku. a z rówieśnikami po angielsku. Uczęszczał do angielskiego przedszkola, gdzie bardzo lubi! słuchać opowiadanych i czytanych bajek. Często wymyśla! własne historie o ciekawej, rozbudowanej treści. Ponieważ miał dobrą pamięć, szybko przyswoił sobie wiedzę o otaczającym go bliższym i dalszym środowisku, a rodzice umiejętnie wspierali go w jego aktywności poznawczej.

Na wczesnym etapie rozwoju chłopiec posługiwał się raz jedną. raz drugą ręką. stopniowa wybierając lewą rękę. co jednak dosyć utrudniało mu wykonyw^anie precyzyjnych czynności manualnych. Dlatego też niechętnie rysował, a gdy rodzice przenieśli się do Polski, w wieku 4 lat trafił do polskiego przedszkola, gdzie szybko zorientowano się, że chłopiec ma zaburzenia lateralizacji. Wskutek problemów adaptacyjnych rodziny (trudności mieszkaniowe), chłopiec dopiero w klasie 0 został zbadany pod kątem lateralizacji. Badania wykazały la-teralizację skrzyżowaną: dominującą lewą rękę. lewą nogę oraz prawe oko. Wykonano również badania percepcji wzrokowej Testem Beuder-Koppitz. które wykazały, że percepcja wzrokowa i koordynacja wzrokowa-ruchowa jest na poziomie 5:5 roku życia.

Pogłębione badania percepcji wzrokowej (Test Percepcji Wzrokowej M. Frostig) wykazały opóźnienie w rozwoju spostrzegania figury i tła (poziom 5:5 roku życia), spostrzegania stosunków przestrzennych (poziom 5:2 roku życia), spostrzegania przedmiotów w przestrzeni oraz koordynacji wzrokowa ruchowej (poziom 5:5 roku życia). Pogłębione badania psycho-13U

logiczne wykazały ponadto rozwój intelektualny na poziomie powyżej przeciętnego (U - 121 w Skali Inteligencji Wcchslera dla Dzieci - wersja zmodyfikowana). Stwierdzono, że chłopiec dysponuje bogatym zasobem słów i pojęć oraz bardzo dobrą operatywnością językową. Z łatwością dokonuje klasyfikacji, różnicowania i uogólnień oraz rozumowania za pomocą liczb. Cechuje się dobrą spostrzegawczością i prawidłowym skupianiem uwagi. Łatwo nawiązuje kontakt i wskazuje pozytywną motywację do wysiłku umysłowego. Ma również wysoki zasób wiedzy ogólnej oraz dobrą orientację w bliższym i dalszym środowisku (w KSl uzyskał 91 eentylt).

Diagnoza pedagogiczna wykazała dobre umiejętności w zakresie czytania na poziomic klasy 0. Chłopiec całościowo czyta krótsze, znane sobie wyrazy; dłuższe, mniej mu znane - literuje. Krótkie teksty czyta w miarę sprawnie, odczytując długie wyrazy, nieznane mu. techniką mieszaną, Htcrowo-sy-labowrą. Zbyt duża koncentracja na technice czytania nie zawsze umożliwiała mu rozumienie trudniejszych fragmentów tekstu. Tempo czytania było przeciętne, zaś przy szybszym czytaniu popełniał drobne błędy. W czasie cichego czytania powtarzał szeptem sylaby.

W badaniu słuchu fonemowego oraz spostrzegawczości słuchowej osiągał bardzo dobre wyniki. Dalsze badania percepcji słuchowej wykazały dobre umiejętności w zakresie analizy i syntezy wyrazów z grupą spółgłoskową.

W próbach rysunkowych poradził sobie w miarę dobrze, choć wykonywał je z ociąganiem. Ołówek trzymał prawidłowo, ale w trakcie pracy czasami narzekał, że boli go ręka. O ile próby odwzorowania rombu i szlaku wykonał bez protestu, problemem był rysunek tematyczny (-Pani z panem spacerują, gdy pada deszcz"). Mimo zachęt dopiero po dłuższym czasie zabrał się do rysowania, wykonując rysunek byle zbyć. W trakcie rysowania cały czas komentował swłoje działania, mówiąc, że nie umie i nie lubi rysować. Swoją niechęć tłumaczył zmęczeniem i długotrwałymi badaniami.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PICT5411 nościami, to wykonuje je bardzo niechętnie. Od najmłodszych lat nic lubił rysować i dalej r
PICT5410 nościami. to wykonuje je bardzo niechętnie. Od najmUł szych lat nie lubił rysować i dalej r
Problemy społecznej efektywności... 171 składowych i wskaźników je oceniających jest od kilku lat
ir* mmmmmSamorząd był bardzo aktywny Od trzech lat obserwujemy w naszej uczelni wzrost aktywności
image13 Mały chłopiec i jego pasja, która bardzo szybko stała się sposobem na życie. Robert od najmł
Termodynamika Gazy Każdy z nas, już od najmłodszych lat, zna pojęcie ciepła i stosuje je często w ży
Slajd24 (119) Programy prewencji od najmłodszych lat skierowane są do rodziców
dzieci i młodzieży. Odpowiedzialność za zdrowie musi być kształtowana już od najmłodszych lat, a duż
32 Marek Mariusz Tytko afrykańskie sposobi się natomiast od najmłodszych lat do wykonywania masek
Pozytywne postawy wobec naturalnego środowiska należy kształtować od najmłodszych lat. Muszą one
img101 (6) Od kilkunastu lat prowadzę cykliczny program telewizyjny „ZRÓB TO SAM”, adresowany do maj

więcej podobnych podstron