s 118 119

s 118 119



118 ROZDZIAŁ 4

giczny w zakresie realizowania w procesie kształcenia w tych szkołach | u ■ stanowień międzynarodowej konwencji o wymaganiach dotyczących w\ kształcenia maiynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wachl 1 *

•    nauczyciele pomagający w sprawowaniu nadzoru kuratorowi i właściwym organom (takim jak minister właściwy do spraw oświaty i wychowam > Minister Sprawiedliwości, minister właściwy do spraw kultury i ochrom dziedzictwa narodowego, minister właściwy do spraw rolnictwa, mim ster właściwy do spraw środowiska, minister właściwy do spraw tram. portu i gospodarki morskiej - art. 35 ust. 5 u.s.o.). Nauczyciele ci są za trudnieni na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych w kuratoriach oświaty oraz w urzędach tych organów lub w podporząil kowanych im jednostkach organizacyjnych (art. 35 ust. 5 u.s.o.).

Do podstawowych kompetencji ministra właściwego do spraw oświa ty i wychowania w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego należ,| (art. 35 u.s.o.):

•    sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami, dla których jesl organem prowadzącym i placówkami doskonalenia zawodowego na uczycieli mającymi zasięg ogólnokrajowy,

•    nadzór i koordynacja wykonywania nadzoru pedagogicznego przez ku ratorów na terenie kraju,

•    określanie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego i kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia tego nadzoru,

•    ustalanie podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświa ty polityki oświatowej państwa,

•    zażądanie od kuratorów oświaty, aby przesyłali informacje, dokumenty i sprawozdania okresowe,

•    ogłaszanie w wydawanym przez siebie organie publikacyjnym, to jest właściwym dzienniku urzędowym, zalecanych standardów wyposażenia szkół niezbędnego do nauczania przedmiotów ogólnokształcących.

Inni ministrowie - właściwi do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, rolnictwa, środowiska, sprawiedliwości, spraw wewnętrznych, obrony narodowej, będący organami zakładającymi i prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe, sprawują nadzór pedagogiczny nad nimi na zasadach określonych w porozumieniu z ministrem oświaty i wychowania. Zgodnie z art. 29 u.s.o.: „Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia,

214 Międzynarodowa konwencja z dnia 7 lipca 1978 r. o wymaganiach w zakresie wykształcenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht (Dz. U.z 1984 r.Nr39,poz. 201 z późn. zm.).

fi yknz szkół i placówek, które prowadzą: minister właściwy do spraw we-

•    nęd znych, Minister Obrony Narodowej i Minister Sprawiedliwości”.

Nadzór pedagogiczny sprawują również ministrowie właściwi do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, rolnictwa i środowiska, w celu

   , (umywania zadań wynikających z prowadzenia odpowiednich szkół i plagowe k publicznych (minister kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ' il rw odniesieniu do niepublicznych szkól i placówek). W porozumieniu ? ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania mogą oni w drodze •-'/porządzenia utworzyć specjalistyczną jednostkę nadzoru, określić jej UFgnnizację i zakres działania (art. 32a u.s.o.).

Minister Sprawiedliwości i podporządkowane mu organy sprawują nad-i u pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletni' li, ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz nad szkołami w tych układach i schroniskach, a także nad szkołami przy zakładach karnych, wyjątkiem nadzoru nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących, pi awowanego przez kuratora oświaty (art. 35 ust. 2a u.s.o.).

Organem, który sprawuje nadzór pedagogiczny na terenie wojewodzin a, jest kurator oświaty. Wykonuje on swoje zadania - zgodnie z poli-lvką oświatową państwa - w imieniu wojewody, który prowadzi politykę i/;|du w terenie. Podstawową formą działania kuratora jest sprawowana- przez niego nadzoru pedagogicznego. Kuratora oświaty, wyłonionego w drodze konkursu, powołuje i odwołuje wojewoda w porozumieniu ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania (art. 30 u.s.o.). Wicekuratorów oświaty powołuje i odwołuje wojewoda na wniosek ku-Młtora oświaty. Kandydatem na stanowisko kuratora oświaty może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ma wykształcenie wyższe magisterskie oraz co najmniej siedmioletni staż pracy w swoim zawodzie, w lym co najmniej trzyletni staż na stanowisku wymagającym sprawowania nadzoru pedagogicznego. Konkurs na stanowisko kuratora oświaty przeprowadza powołana przez wojewodę specjalna komisja konkursowa, w której skład wchodzi:

•    po dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, wojewody i sejmiku województwa,

•    po jednym przedstawicielu wojewódzkich struktur związków zawodowych o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających nauczycieli.

Do zadań kuratora oświaty w zakresie sprawowanego przez niego nadzoru pedagogicznego należą:

•    nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi szkołami i placówkami doskonalenia nauczycieli, w tym niepublicznymi placówkami


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Outsourcing Zmiana struktury majątku, zatrudnienia i zakresu realizowanych procesów w organizacji.
Działalność Dziekanatu Wydziału Lekarskiego w zakresie realizacji procesu dydaktycznego została
?egna?ek2 242 Rozdział 9SPRAWDZANIE I OCENIANIE WYNIKÓW PROCESU KSZTAŁCENIA 9.1. Istota i cele spra
Realizacja procesu kształcenia z wykorzystaniem technologu internetowych będzie wymagała od Politech
WYDAWNICTWO SZKOLNE PWN Zadania maturalne z zakresu Wewnętrzne procesy kształtujące
E. Analiza innych aktywności z zakresu oceny procesu kształcenia Tabela 1.4.5. Ocena wybranych aspek
Możliwości platformy Moodle w zakresie indywidualizacji procesu kształcenia Lekcja, do której chcemy
ET8 38 Rozdział 3. Funkcje turystyki realizację funkcji kształceniowej, nie daje bowiem podstaw do
25 (625) Rozdział I Przyjmuje się, że w procesie kształtowania postaw istotne są cztery podstawowe e
118 119 118 ROZDZIAŁ Kto ustala normy etyki dziennikarskiej? Tego typu pytań można postawić znacznie
skanuj0567 118 Rozdział 3 ■kategie rozwoju przedsiębkrst* Strategie rozwoju rynku/podmiotu. Str
socjo 10 118 Rozdział 4. Interakcja społeczna a życie codzienne Studium przypadku - podejmowanie ról

więcej podobnych podstron