s 88 89

s 88 89



Rozdział 4

SYSTEM OŚWIATY

Zagadnienia wprowadzające

System to giówne pojęcie wyodrębnionego działu wiedzy zwanego teorią systemów ogólnych albo ogólną teorią systemów. Charakteryzowany jest on jako „zbiór jednostek wzajemnie ze sobą powiązanych”178, „układ pewnycli elementów powiązanych ze sobą wzajemnie w taki sposób, że tworzą całość”179. Dla potrzeb niniejszej pracy zaproponowane przez J. Nowackiego i Z. Tobora pojęcie systemu zostanie przyjęte jako obowiązujące w dalszych rozważaniach, autorzy bowiem definiują system jako „(...) zbiór jednostek (elementów) o pewnych cechach, między którymi występują określone relacje (powiązania, sprzężenia, oddziaływania, współzależności)”180.

System oświaty można określić jako zbiór instytucji oświatowych mających na celu kształcenie, wychowanie i opiekę, między którymi zachodzą określone relacje i zależności (na przykład kolejność etapów edukacyjnych, możliwości uzyskiwania dyplomów, świadectw). System ten zapewnia realizację określonych wartości.

Zgodnie z art. 1 u.s.o. system oświaty zapewnia w szczególności:

•    realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia, wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju,

•    wspomaganie przez szkołę wychowawczej funkcji rodziny,

•    możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty,

•    dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także umożliwienie korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

178    J.G. Miller, Systemy żywe, Prakseologia 1969, nr 34, s. 22.

179    J. Klir, Przegląd wstępny. Polifoniczna ogólna teońa systemów (w:) Ogólna teoria systemów. Tendencje rozwojowe, pod red. J. Klira, Warszawa 1976, s. 9.

180    J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa..., s. 165.

•    możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie,

•    -.| tecjalistyczną opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi, a także szczero Inie uzdolnionymi,

•    upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych,

-    możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, •dobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych,

; zmniejszenie różnic warunków kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju,

» utrzymywanie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołach i placówkach oświatowych,

•    upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju,

’ opiekę nad uczniami w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,

•    dostosowanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy oraz kształcenie w uczniach postaw przedsiębiorczości, które umożliwią między innymi przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia,

-    warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów, na przykład przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych,

-    upowszechnianie u dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie i umiejętności postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych.

Współczesna struktura polskiego systemu oświaty została wprowadzo-

ua w wyniku reform zapoczątkowanych 1 stycznia 1999 r., kiedy to prawie

wszystkie placówki oświatowe przeszły pod władzę samorządu terytorialnego.

Kolejnymi szczególnie ważnymi datami w dziejach reformy oświatowej są:

■ I września 1999 r. - początek nauki pierwszych klas gimnazjalnych, powstanie sześcioletniej szkoły podstawowej (nowe programy w klasach 1-IV sześcioletnich szkół podstawowych i I klasie gimnazjum),

•    2001/2002 r. - pierwszy rok funkcjonowania pełnych, trzyklasowych gimnazjów,

   2002 r. - utworzenie pieiwszej klasy szkół ponadgimnazjalnych,

•    kwiecień 2002 r. - pierwszy ogólnopolski sprawdzian kompetencji po sześcioletniej podstawówce,

•    maj 2002 r. - pierwszy ogólnopolski egzamin po gimnazjum,

•    2005 r. - pierwsza nowa matura według zreformowanych programów szkolnych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
88,89 (3) Rozdział 4 Wynagradzam* pracowników KM ■ ■■ WKmUtży im d/mlAmc nieme lottnlnr ^
13510 literatura9 ROZDZIAŁ V Tragedia średnia: Sofoklesi.Wprowadzenie Ajschylos to głęboki dramatur
ROZDZIAŁ 1 Zagadnienia wprowadzające: Prawo międzynarodowe publiczne w systemie nauk Społeczność
24330 Wprowadzenie do MatLab (79) 6.1. Zagadnienia algebry liniowej w systemie MATLAB W rozdziale 5
6 Rozdział I. Zagadnienia wprowadzające 2)    specyficzny system wartości i norm, któ
1017100I1003277636035P7485375 n 26    Rozdział //. System oświaty wyniki cwaluacji: o
969705I1005317635831d9301425 n NOTATKI Rozdział //. System oświaty ROZDZIAł. IIIZAKŁADANIE I PROWADZ
999387I100376096932076794286 n 30 Rozdział //. System oświaty Wymagania wobec szkół i placówek, kló
231089I1005107635852#9529273 n 11 Rozdział //. System oświaty i Młiiy kandydatów powinny zawierać: M
Image085Rozdzial4 ŁMm PODSTAWOWE układy Rozdział ■ SYSTEMÓW CYFROWYCH4.1. Bramki Spośród układów cyf

więcej podobnych podstron