S5001343

S5001343



48

Jak nagradzać

Czasami w celu uzyskania pożądanego zachowania warto jest wprowadzić niewielkie nagrody. Systemy nagradzania bowiem jednoznacznie zwiększają motywację.

1.    Zorientujcie się, czego dzieci pragną („Gdybyś miał trzy życzenia, to czego byś sobie życzył?”).

2.    Gdybyś mógł coś zrobić sam na sam ze swoją mamą, ze swoim tatą albo rodzicami, to co by to było?

3.    Jakie przywileje i ustalenia specjalne są szczególnie ważne dla dziecka? Zapytajcie: Co jest dla ciebie szczególnie wat ne? (ulubione jedzenie, sposoby spędzania wolnego czasu),

4.    Co chętnie zrobiłbyś wspólnie ze swoimi przyjaciółmi i przyjaciółkami?

Wszystkie nagrody muszą zostać przyznane możliwie od razu.

Spis nagród

codziennie

tygodniowo

miesięcznie

nalepka

deser

kino

mała zabawka

książka

gra

Zdefiniujcie dokładnie, jakiego zachowania oczekujecie od swojego dziecka. Dokładnie ustalcie też, w jaki sposób otrzyma nagrodę. Nie mówcie: „Niebałagań”, tylko: „Pościel porządnie łóżko po wstaniu”. Czysto technicznie zaczynasię na początku od codziennych wzmocnień, przechodząc pet tern do tygodniowych i wreszcie miesięcznych. Ponadto» skakujcie swoje dziecko okazyjnie jakąś nagrodą ekstra.

Przy realizacji takiego planu należy pamiętać, żeby powoli zwiększać wymagania wobec dziecka i nie akceptować, kiedy nie potrafi im sprostać albo nie wykonuje postawionych przed nim zadań. Za niewykonane lub tylko połowicznie zrealizowane polecenia dziecko nie otrzymuje nagrody.

Stopniowo należy wycofywać codzienne „wynagrodzenia” i wydłużać czas pomiędzy wartościowszymi po to, by ostatecznie zrezygnować z nich i zachowywać się naturalnie oraz zwyczajnie, np. pozwolić dziecku wybrać lokal, ponieważ tak ładnie potrafi się zachować przy stole. Zatroszczcie się także o docenianie waszej pociechy przez inne osoby.

Praca z planami wzmocnienia

Plany wzmocnienia są sprawdzoną metodą terapii zachowania, która motywuje dzieci i pomaga im w ćwiczeniu pożądanych zachowań. Można je z powodzeniem stosować zarówno w klasie, jak i w domu. Za ustalone zachowanie dziecko otrzymuje punkty, które wpisuje następnie w swój plan albo je na nim maluje.

W angielskiej i niemieckiej literaturze fachowej punkty te określane są słowem „token”1.

Już sam fakt, że dziecko może przyznać sobie punkty za pożądane zachowanie, umacnia je w woli praktykowania takiego zachowania częściej. Poza tym wie, że jeśli zbierze dostateczną ilość punktów, to dostanie nagrodę. Pa ilości punktów widzi, jak wiele już zdołało osiągnąć i że jest na dobrej drodze.

Jeśli Marcin sam spakuje swój tornister i zrobi to porządnie, otrzyma 3 punkty. Potem starannie zapisze te punkty na

Jak sobie poradzić z agresją... - 4

1

Z ang.: token - znak, żeton.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Stosowane w celu uzyskania pożądanych (z punktu widzenia toiu lub kanału transmisyjnego) własności s
58 Anna Kościelniak działanie w celu uzyskania pożądanych efektów. Podstawowym założeniem jest
slajd12 Generator podstawy czasu Jak już wspomniano, w celu obserwacji na ekranie przebiegów jest ko
CCF20090303082 168 Uzupełnienie 2 boskiej istoty. Była to, jak sądzę, kolejna próba Newtona mająca
spowolnienie drukowania, a czasami uniemożliwia drukowanie na niektórych drukarkach. W celu uzyskani
DSC01928 Selekcja - wybór zwierząt na rodziców w celu uzyskania jak najlepszego potomstwa. Selekcja
JAK ZACZĄĆ KORZYSTAĆ 3 W celu rozpoczęcia korzystania z bankowości mobilnej, należy uzyskać dostęp d
farmakologia3 jpeg Dawka lecznicza - ilość leku przeciętnie stosowana w celu uzyskania efektu leczni
IMAG0123 1145 kim mężczyzna ktorego ojciec zmarł z powodu choroby Huntington.} zgłasza się w celu uz
skanuj0048 (48) Jak widzieliśmy powyżej, znaki japońskie powstały wskutek pełnego wdzięku uproszczen
statystyka (5) ■ulic    toft> ” celu uzyskania przeciętnego dziennego czasu poświę

więcej podobnych podstron