S5001346

S5001346



-    Będę spokojnie bawił się z moim bratem.

-    ftjprosię uprzejmie, jeśli będę czegoś chciał.

-    Jeśli tę mocno zdenerwuję, wyjdę z pokoju/klasy.

-    Na przerwie nie dotknę żadnego innego dziecka.

-    Będę rozmawiał z moją mamą w uprzejmy sposób.

Ustalenie podstawowych proporcji

Na początku należy zaobserwować, jak często dziecko za. chowu je się w dany sposób. Chodzi tutaj o ustalenie tak zwanych proporcji podstawowych.

•    V często dane dziecko kłóci się z rodzeństwem? Jak długo może się z nim spokojnie bawić?

•    Jak często zabiera coś innym?

   Jak często w ciągu dnia traci panowanie nad sobą?

   Jak często uwikłane jest w bójki na przerwach?

   Jak często jest bezczelne w stosunku do swoich rodziców?

Na tej podstawie można określić sensowny cel treningu, a więc coś, z czym dziecko rzeczywiście powinno dać sobie radę. Jeśli codziennie kłóci się ono ze swoim rodzeństwem i nie potrafi dłużej niż dziesięć minut spokojnie się bawić z młodszym bratem - można sformułować na przykład taki cel: „Będę grzecznie bawił się z bratem. W pierwszym tygodniu spróbuję nie kłócić się z nim przez dziesięć minut”.

Należy wybrać taki cel treningu, aby dziecko rzeczywiście mogło go osiągnąć. Za pierwszym razem powinno zdobyć nagrodę stosunkowo łatwo, natomiast gdy zrozumie już, jak funkcjonuje system, należy tak dobrać ceł, aby zawsze znajdował się nieco ponad tym, co dziecko już potrafi wykonać.

Przede wszystkim w przypadku małych dzieci nie wolno przyznawać za pożądane zachowanie tylko jednego punktu, lecz kilka.

Rzni S. nie wierzyła już te bracia Marcel (8) i Mikołaj (5) kiedykolwiek się ze sobą dogadają. Od momentu narodzin Mikołaja - Marcel jest zazdrosny, a czasami naprawdę złośliwy wobec swojego młodszego brata. W zasadzie tylko przed telewizorem chłopcy są spokojni; w momencie kiedy mają coś zrobić razem, w ciągu paru minut dochodzi do ostrej kłótni. Od miesiąca wiszą więc na lodówce dwa plany z punktami. Jeśli Marcelowi i Mikołajowi uda się bawić ze sobą 15 minut bez kłótni, to kaidy z nich ma prawo domalować sobie pięć punktów; które potem mogą wymienić na oglądanie ulubionych programów telewizyjnych. Marcel, który zna się jut na zegarku, zawsze wyliczy sobie, ile punktów zarobił danego popołudnia. System funkcjonuje tak dobrze, te pani S. chce od następnego tygodnia wydłużyć czas spokojnej zabawy do 25 minut, a stawką będzie siedem punktów.

Jak funkcjonuje plan wzmocnienia w praktyce?

Plan, na którym dziecko zapisuje swoje punkty, powinien być w odpowiedni sposób wykonany. Może to być obrazek z małymi symbolami, na których można namalować punkty: na przykład wąż, bukiet kwiatów, samochód itd. Najbardziej łubiane są motywy na kolorowym papierze, przy których trzeba zaznaczać poszczególne punkty (na przykład wąż z punktów). Można pozwolić dziecku postawić pieczątki ze swoimi punktami na białym arkuszu - wtedy już samo pieczętowanie jest nagrodą. Plan wzmocnienia powinien mieć minimum format A3.

Na planie punktowym zapisujemy krótkim zdaniem cel zachowania (na przykład: „Jeśli się bardzo zdenerwuję, to opuszczę pokój aż do momentu, kiedy się znowu uspokoję”). Nad tym zdaniem widnieje imię dziecka, które takie zachowanie trenuje. Zaleca się powieszenie planu tak, aby dziecko miało w każdej chwili wgląd w swoje punkty.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img030 (40) List siódmy 47 też im obydwóm, wymawiając się moim wiekiem podeszłym i podkreślając przy
S5001347 W jaki sposób omawia się z dzieckiem trening za pomocą planu punktowego? Ważne jest, by wyj
S5001351 (2) Z wyskakiwaniem w powietrze wiąże się konieczność nauczenia się, jak upadać — omówimy t
S5001330 22 23 -    bawiąc się, nie może doczekać się swojej kolejki, -   &
IMGd44 Rychło jednak ta radość i spokojność poczeł się kmazyć. Czas płynął, a nowy świat nie ch
page0220 210 fakty, które nie godziły się z moim pomysłem. Hypoteza o stosunku ducha i mózgu, którą
page0353 351 ZNAKOMITOŚĆ BIESIADY. opisu x), spokojnie przypatrując się przyjaciołom i wrogom. Tak j
karta pracye Marek, kolega Jacka, miał osiem balonów. Kiedy bawił się nimi z siostrą, trzy balony pę
Karty pracy (31) Ale jesteś brudny! Tomek cały dzień bawił się na dworze. Jest strasznie brudny i b
S5001351 (2) Z wyskakiwaniem w powietrze wiąże się konieczność nauczenia się, jak upadać — omówimy t
S5001357 (2) • W górę f w dół Wyciąganie się wysoko w górę i poruszanie nisko, na poziomie podłoża p

więcej podobnych podstron