scandjvutmp4201

scandjvutmp4201



58 Pionierzy wychowania przedszkolnego.

downictwa, przeplatania i t. p., jak tego domaga się program pewnych ogródków dziecięcych i podręczników, — jest to poprostir uczestniczenie w życiu dziecka, w jego obowiązkach i uciechach. Zupełne niewtrącanie się do tego życia jest urojeniem; w rzeczywistości dzieci nie obywają się bez oddziaływania na nie starszych, — idzie tylko o jakość tego oddziaływania. Dzieci potrzebują go nawet. Jeśli higjena żąda prawidłowego pielęgnowania ciała dziecka, psycho-logja występuje z takiemże wymaganiem co do rozwoju umysłowego, etyka co do obyczajowego.

Nietylko Froebel kładzie nacisk na udział wychowawcy w zabawach dziecka w okresie przedszkolnym. Amos Komeński kreśli nam całkowity program, jaki dziecko ma przechodzić w zabawach. Tak np. z zakresu fizyki dowiaduje się ono, co to jest woda, powietrze, ogień i t. p.; z optyki uczy się odróżniać światło od mroku, poznaje barwy; z geografji otrzymuje pojęcie, co jest dolina, pole, rzeka, sadzawka; z geometrji zrozumie wyrazy wielki, mały, długi, krótki, zapoznaje się z linją, kątem, kulą, płaszczyzną, poznaje główniejsze jednostki miary. Rousseau powiada: „Ćwiczyć uczucie dziecka to nie znaczy zużyt-kowywać je tylko; należy nauczyć je czuć prawidłowo, prawidłowo sądzić o rzeczach przy pomocy uczuć; nie umiemy ani dotykać się, ani widzieć, ani słyszeć, gdy nas tego nikt nie nauczy". Zdaniem Locke’a, „wiedza jest tak niezbędną dla umysłu dziecka, jak światło dla oczu; nie tylko należy odpowiadać na pytania dzieci, ale niezbędnem jest rozbudzać w nich żądzę wiedzy". Pestalozzi szerszą jeszcze podstawę nadaje temu zagadnieniu w swych ostatnich rozmyślaniach; uskarżając się na wyłączne rozwijanie umysłu, pod koniec życia krytykuje on swą własną działalność i, wykazując tę jednostronność, mówi: „Najwięk-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
scandjvutmp4401 60 Pionierzy wychowania przedszkolnego. wia je w spokoju, obserwuje, sam się odeń u
scandjvutmp1f01 28 Pionierzy wychowania przedszkolnego. w czasie teraz niejszym, jak i w przeszłośc
scandjvutmp1101 14 Pionierzy wychowania przedszkolnego. napawają, staje się jego potrzebą. Młodzien
scandjvutmp1301 16 Pionierzy wychowania przedszkolnego. Pragnienie wychowywania drugich od lat dzie
scandjvutmp1701 20 Pionierzy wychowania przedszkolnego. stępujące orzeczenie: „Znalazłem zakład jed
scandjvutmpf01 12    Pionierzy wychowania przedszkolnego. I dzieci, które też pozost
scandjvutmp1901 22 Pionierzy wychowania przedszkolnego. swej natury, tak też w ogródku dziecięcym n
scandjvutmp1b01 24 Pionierzy wychowania przedszkolnego. wiadomość o rozkazie ministerjalnym. Posyła
scandjvutmp1d01 26    Pionierzy wychowania przedszkolnego. Żyć dla dzieci — to, podł
scandjvutmp2101 30 Pionierzy wychowania przedszkolnego. wobec zmian rozmaitych, ma być, o ile możno
scandjvutmp2501 32 Pionierzy wychowania przedszkolnego. powyższy. Marenholz-Biilow dyktuje nam nast
scandjvutmp2701 34 Pionierzy wychowania przedszkolnego. Z maleńkiem dzieckiem rzecz inna — wyjmowan
scandjvutmp2901 36 Pionierzy wychowania przedszkolnego. krzesło dla babci: babcia usiądzie, weźmie
scandjvutmp2b01 38 Pionierzy wychowania przedszkolnego. przybyły do „ogródka" pełne wrażeń, do
scandjvutmp2e01 40 Pionierzy wychowania przedszkolnego. wewnętrznej. Niemniej wszakże wychowanie wi
scandjvutmp3001 42 Pionierzy wychowania przedszkolnego. 0    rozkazie, o narzuceniu
scandjvutmp3201 44 Pionierzy wychowania przedszkolnego. chowania, mogąc uwzględnić właściwość każde
scandjvutmp3401 46 Pionierzy wychowania przedszkolnego. Zdumiewające jest w tej małej istotce odczu
scandjvutmp3601 48 Pionierzy wychowania przedszkolnego. samoistnego rozwoju i oświecenia się, na ws

więcej podobnych podstron