SCX 3200 140511152809

SCX 3200 140511152809



piszczałkach nieprzedętych podstawowy ton składowy dźwięku zgodny jest pod względem częstości z najniższym rezonansem korpusu. Piszczałki przedęte muszą posiadać w związku z tym dłuższe korpusy, niż nieprzedęte. Najczęściej spotyka się w tej grupie otwarte piszczałki przedęte o oktawę, tzn. takie, w których podstawowy ton składowy dźwięku zgodny jest pod względem częstości z drugim, oktawowym rezonansem korpusu.

Rysunek 9 przedstawia przekrój i widok metalowej piszczałki krytej, rysunek 10 przekrój i widok piszczałki półkrytej z rurką w pokrywie.

Piszczałki wargowe wykonuje się z metalu lub z drewna. Z materiałów tych wytwarza się większość głosów. Istotne ograniczenie w stosowaniu piszczałek drewnianych stanowi niemożność wykonania z drewna piszczałek o niewielkich rozmiarach, wchodzących w skład głosów o wysokich stopażach. W organach wykonywanych przez wielkich mistrzów piszczałki drewniane budowane były czasem w sposób szczególnie kunsztowny, przy wykorzystaniu szlachetnych, spoistych gatunków drewna, co umożliwiało wykonywanie piszczałek bardzo małych (np. w zachowanych organach Compeniusa z 1610 roku, znajdujących się obecnie na zamku Frederiksborg w Danii). W organach dziewiętnastowiecznych znaleźć można również wiele głosów z precyzyjnie wykonanymi piszczałkami drewnianymi.

Rodzaj materiału użytego do budowy piszczałek ma istotny wpływ na ich barwę dźwięku. Jeszcze dziś można spotkać się z opiniami, w myśl których rodzaj materiału nie odgrywa roli w kształtowaniu barwy dźwięku piszczałek oraz, że istotne są tylko wymiary (menzury) piszczałek. O tym, że rodzaj materiału ma jednak istotny wpływ na dźwięk piszczałek świadczy fakt, że organy powszechnie uznane za najlepsze posiadają piszczałki z materiałów wartościowych — ze starannie wybranych gatunków drewna oraz stopów cyny z ołowiem.

Wartość drewna przeznaczonego na piszczałki zależy od jego gatunku, wysezonowania, żywiczności, wyboru fragmentu pnia, pocięcia w taki sposób, aby paczenie się drewna możliwe było w jak najmniejszym stopniu. Występujące sęki powinny być wywiercone, a otwory po nich starannie załatane. Należyte wysuszenie drewna odgrywa rolę podstawową — przeznaczone dla celów budowy piszczałek drewno powinno być suszone w

Przekrój i widok metalowych piszczałekkrytej i półkrytej


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SCX 3200 140511145300 Rys. 6 Drewniana piszczałka wargowa — przekrój nowania wymiarów instrumentu w
SCX 3200 140511162604 sposób naturalny nie krócej niż 7 lat. Wybór gatunku drewna w odniesieniu do
SCX 3200 140511182702 wzmacniający (rys. 15b). Piszczałki językowe typu francuskiego stosowane są c
SCX 3200 140511234907 powietrze do piszczałek różnych głosów grających za naciśnięciem tego samego
SCX 3200 140511145300 Rys. 6 Drewniana piszczałka wargowa — przekrój nowania wymiarów instrume
SCX 3200 140511162604 sposob naturalny nie krócej niż 7 lat. Wybór gatunku drewna w odniesieniu do
SCX 3200 140511171408 Rys. 11 Piszczałki metalowe o niecylindrycznym kształcie korpusu. Od lewej do
SCX 3200 140511140404 strumentu, istotną nie tylko dla jego wyglądu lecz również dla kształtowania
SCX 3200 140511195505 Rys. 16 Elementy mechanicznej traktury gry — kątowmni. Sposób zamocowania kąt
SCX 3200 140511254702 Rys. 36 Miechy fałdowe dowymi, stanowi możliwość gromadzenia w nim powietrza
SCX 3200 140511185904 nych zakresach skali głosów językowych 8 — stopowych i 4 — stopowych. Czyni s
SCX 3200 140511192905 nie wymogów stawianych organom pod względem lekkości gry skłoniło konstruktor
SCX 3200 140511195505 Rys. 16 Elementy mechanicznej traktury gry — kątownuii. Sposób zamocowania ką

więcej podobnych podstron