3) nabywcy majo wyżue wylcsztakcaic,
4; nabywcy dokonuj# zaicupów a«Mępuj#cych typów ehlebm: otrąhJcowy. pumpcraikieł, graham, sezamkowy.
Omobiśdc prxcprowadzę badania i przygotuję pisemny raport. Koszty całkowite badania (łącznio z rekrutacją uczc-irników i drobnymi upominkami) wyniosą około 3000 zł od i grupy.
Pozostaję z poważaniem Stanisław Zieliński
Trzoda propozycja została zgłoszona przez firmę „Badania Bicflprcjowe".
Jarosław Nowak, przedstawidei firmy, z którym Jan Ko-wałski rozmawiał przez telefon, zasugerował, że najkorzystniej będzie przeprowadzić — jak to nazwał — badania doświadczalne. Nowak powiedział, że firma może przepro-wadzźć rozmowy telefoniczne z około 20 kierownikami działów (stoisk) piekarniczych w dużych supermarketach lub kierownikami sklepów, aby podzielili się swoimi opiniami na temat specjalnych gatunków chleba i produktów firmy Ko-wolskiego. Dodatkowo Nowak zaproponował, że można przeprowadzić wywiady z ludźmi z branży piekarniczej w innych częściach kraju, aby uzyskać informację, co się robi w innych regionach w zakresie aktywizacji sprzedaży i promowania tego typu cbleba. Jarosław Nowak uważa, że wystarczy przeprowadzić wywiad z około dziesięcioma osobami. Powiedział także, że całkowity koszt badania oscylowałby między 7500 a 15 000 zł, ale trudno to na gorąco ocenić. Podkreślił jednocześnie, że z przyjemnością przygotuje pisemną ofertę zawierającą szczegóły badania, jeśli tylko Kowalski zechce.
Proszę podjąć decyzję, którą z propozycji badan powinien przyjąć Jan Kowalski. Proszę podać argumenty przemawia-jącc za wybranym rozwiązaniem.
Uwaga! Możliwe jest również odrzucenie wszystkich propozycji lub negocjowanie zmian w przedstawionych ofertach.
„Kosztowna pomyłka”, czyli jak uniknąć błędów w przygotowaniu i realizacji badania marketingowego
Firma handlowa „Wszystko dla domu”, mająca ogólnopolską sieć hurtowni i 10 supermarketów działających w wielkich miastach, postanowiła przeprowadzić badania ankietowe, chcąc dostosować swoją ofertę do potrzeb klientów. Podstawowy asortyment firmy to meble, zmechanizowany sprzęt gospodarstwa domowego i sprzęt infor-macyjno-rozrywkowy (RTV). W badaniach zastosowano metodę doboru losowego, opierając się na spisach wyborców. Liczebność próby wynosiła 15 000 respondentów. Zastosowano technikę ankiety pocztowej z nagrodami. Po dwóch tygodniach od wysyłki otrzymano 300 wypełnionych ankiet. Zarząd firmy na kolejnym zebraniu postanowił ocenić sposób przeprowadzenia badań i wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Przedstawiamy fragment ankiety rozesłanej do respondentów.