skanuj0102 2

skanuj0102 2



104

tragizmu życia poety i udowodnienie powierzchownej znąjomości jego żyda przez np. uczniów, rodaków, czytelników). Scharakteryzowanie sposobu budowania reflekąji poetyckiej.

Wniosek częściowy, np.:    (2)

Interpretacja zawartego w wierszu portretu Adama Mickiewicza (dostrzeżenie tragizmu żyda poety i/lub ukazanie powierzchownej znąjomości jego losów przez np. uczniów, rodaków, czytelników). Scharakteryzowanie sposobu budowania refleksji poetyckiej.

Próba podsumowania, npj    (1)

Scharakteryzowanie zawartego w wierszu portretu Adama Mickiewicza.

PUNKTACJA ZA KOMPOZYCJĘ. STYL. JĘZYK. ZAPIS - PATRZ S. 97

Potęga słowa klasa II część 2 s. 127 poziom podstawowy


6. Po lekturze dwóch zamieszczonych na s. 127-128 fragmentów powieści napisz wypracowanie (minimum 250 słów) na temat: „Interpretacja motywu świata jako teatru we fragmentach Lalki Bolesława Prusa”. Zwróć uwagę na kondycję człowieka, odniesienia do metafizyki i różnice między pierwszym a drugim z przytoczonych obrazów, a także na lokalizację tych scen w całości utworu.

L ROZWINIĘCIE TEMATU (można uzyskać maksymalnie 25 punktów)    Punktacja

H Wstępne rozpoznanie fragmentów,    0-4

np.:

a)    wskazanie podobieństwa scen (opisy zabawy Ignacego Rzeckiego),

b)    umiejscowienie scen w powieści (rozdziały: drugi i ostatni - początek i zakończenie utworu),

c)    przedstawienie bohatera (Ignacy Rzecki - subiekt, człowiek samotny, doświadczony przez życie),

d)    okoliczności zabawy (układanie wystawy sklepowej w zamkniętym sklepie Wokulskiego, sobotni wieczór),

0)    przedstawienie zachowania bohatera (Rzecki obserwuje ożywiony świat zabawek, komentuje, śmięje się, ale też snuje refleksje filozoficzne).

Q| Cechy świata lalek,    0-4

np.:

a)    zabawki mechaniczne (nakręcane, wprawianie w ruch przez sprężynę),

b)    subiekt jako reżyser widowiska w świecie lalek (wyjmuje zabawki, nakręca, jednocześnie wprawia w ruch),

c)    wykonywanie mechanicznych, ograniczonych ruchów,

d)    powtarzanie tych samych gestów,

e)    tkwienie w tych samych emocjach,

f)    pozorna różnorodność,

g)    odgrywanie narzuconych ról (np. pary tańczą, niedźwiedź wchodzi na słup),

h)    uleganie destrukcji - pójdziecie na powrót do szafy.

RJ Spostrzeżenia Ignacego RzecJdego dotyczące kondycji człowieka,    0-6

np.:

a)    człowiek jako marionetka,

b)    nie ma wpływu na siły, od których zalety jego życie,

c)    człowiek odgrywa w teatrze świata narzucone mu role,

d)    wszystkie ludzkie starania są pozbawione sensu - Głupstwo...,

e)    powtarzalność ludzkich działań, zabiegów, emocji,

f)    nieuchronność śmierci,

g) brak świadomości własnego ograniczenia,

h) brak solidarności (wząjemnej pomocy) między ludźmi,

1)    ludzka skłonność do szkodzenia innym - zrujnować cudze życie umieją tak dobrze...


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0010 f 70 FINALIZM —» życia szczęśliwego i mądrego. Tak rozumiana F.Ż. uprawiana była przez S
skanuj0012 (104) ZGINACZE: - ni. biceps brachii- przyczep na tuber scapulae, od kości oddzielony ka
skanuj0013 (104) JC H^cduroia Sjcshtokcyi na ću 4 Shpme redukci< Jś" z <f0/U4 pt^-ecM^/W
skanuj0017 (104) —I__ J    __’ —b«Uijfefec»ajo^L.-____ “—LJjiO/Ó, tŁlŁO—
skanuj0018 (104) 05Tablica 2: Wartości orientacyjne liniowego współczynnika sprzężenia cieplnego (ci
skanuj0020 (104) 28 1.    Czym zajmuje się ekonomia jako nauka? 2.    

więcej podobnych podstron