SKMBT500712270925004

SKMBT500712270925004



CZEŚĆ II * DZIAŁANIE

kultury i świadomości to złudzenie, albo człowiek w swej istocie nie jest zwierzęciem, lecz kimś jakościowo wyższym. Przed takimi właśnie dylematami stoi antropologia.

Typologia rozwiązań

Jak rozwiązać powyższe dylematy? Ogólnie rzecz biorąc, w grę wchodzą następujące stanowiska:

Jedni filozofowie bronią tak zwanego dualizmu antropologicznego, twierdząc, żc w człowieku występują dwa czynniki: cielesny (materialny, fizyczny, przyrodniczy) i duchowy (umysłowy, mentalny, psychiczny, „duszny”). Dualiści różnią się między sobą w bliższej charakterystyce tych czynników' oraz w tym, jak miałyby one być ze sobą powiązane. Czysty dualizm utrzymuje, że oba czynniki są równorzędne i wzajemnie oddziałują na siebie (interakcjonizm) - określone (fizyczne) stany w mózgu wywołują na przykład (psychiczne) poczucie bólu, a (psychiczne) akt)' woli powodują (fizyczne) ruchy mięśni. W gruncie rzeczy okazuje się jednak, żc któryś z wymienionych czynników - cielesny lub duchowy - ma jakiś prymat w człowieku, góruje nad drugim pod względem znaczenia, trwałości lub picrwotności. Stąd dualizm nabiera wcześniej czy później bądź odcień materiałistyczny, bądź spirytualistyczny. Dualiści o nastawieniu materialistycznym mówią, że to, co psychiczne lub mentalne (nie lubią słowa ,.duch”!), nadbudowuje się jakoś na rym, co fizyczne (por. rozdział 2), względnie stanowi jakiś produkt działania mózgu1. Z kolei dualiści o nastawieniu spirytualistycznym twierdzą, że to duch/dusza „rządzi” ciałem (organizuje je) lub - co więcej - w przeciwieństwie do tamtego odznacza się nieśmiertelnością.

Od dualizmu należy odróżnić antropologiczny monizm. Jego zwolennicy dokonują redukcji psychiczności do cielesności lub odwrotnie. Pierwsi to mo-niści materialistyczni, drudzy — moniści spirytualistyczni. Owszem, w dziejach filozofii pojawiały się też monizm neutralny (człowiek i cała rzeczywistość składają się z elementów, które same w sobie nie są ani fizyczne, ani psychiczne) oraz teoria podwójnego aspektu (cała naiuia-Bóg, w tym człowiek, ma „dwa oblicza": cielesne i duchowe), jednak stanowią one dziś tylko intelektualną osobliwość. Monizm jest stanowiskiem prostszym niż dualizm, unika też kluczowego problemu: jak przeciwstawne czynniki - duch i ciało - wiążą sic w człowieku w jedną całość? Z drugiej jednak strony, w punkcie wyjścia neguje dane naszego doświadczenia: to, że naprawdę wiedziemy autonomiczne życic psychiczne, lub to, żc naprawdę posiadamy ciało.

Powyższe stanowiska dadzą się w zasadzie uporządkować według dwóch krzyżujących się podziałów: dualizm - monizm, materializm -spi rytuał izm. Pierwszy podział jest wyznaczony przez pytanie: ile substancji lub rodzajów własności (czy stanów) znajduje się w człowieku - dwie czy jedna? Z kolei drugi podział odpowiada pytaniu: jakiego rodzaju jest jedyna lub naczelna substancja w człowieku, względnie jakiego charakteru jest (występujący w nim) jedyny lub naczelny rodzaj własności (czy stanów) - fizycznego czy psychicznego (duchowego)? To drugie pytanie jest ważniejsze. Można je zresztą sprowadzić do pytania prostszego: czy człowiek to tylko część przyrody (naturalizm), czy coś więcej niż ona (antynaturalizm)? Rozwój i praktyczny sukces nauk przyrodniczych, w tym przyrodniczych nauk o człowieku (medycyna!), sprawił, że współcześnie dominuje naturalizm, i to w wersji monistycznej. Jeśli przebija się gdzieś dualizm, to raczej naturalistyczny (marerinlisryczny), zakładający jakąś jednostronną zależność psychiki od mózgu. Czysty dualizm, formułowany wprost, lub dualizm o nastawieniu spirytualistycznym stanowi dziś w specjalistycznym dyskursie filozoficznym rzadkość. Jest to tym ciekawsze, że we wcześniejszych epokach było na odwrót.

Dzieje duszy

Starożytna, średniowieczna i nowożytna antropologia i psychologia skupiała się wokół pojęcia duszy. Należy jednak pamiętać, że pojęcie to - jak każde zresztą pojęcie filozoficzne - ma swoje dzieje. Dokładniej rzecz ujmując, w filozofii (prawic od początku jej istnienia) mamy nie jedno, lecz co najmniej dwa pojęcia duszy. Według pierwszego, dusza jest zasadą życia, według drugiego - podmiotem (samo)świadomości. Pierwsze utrwalił w myśli europejskiej Arystoteles, drugie - Kartezjusz.

137

1

Przykładem może tu być cpifcnomenalizm (gr. <•/>/ — przy. na; foinomtnon zjawisko), który traktuje przeżycia psychiczne jako zjawiska towarzyszące zdarzeniom mózgowym, jako (przyczynowo bierny) skutek uboczny działania mózgu.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SKMBT?500712270925004 CZĘŚĆ II • DZIAŁANIE kultury i świadomości to złudzenie, albo człowiek w swej
SKMBT?500712270925003 CZĘŚĆ II • DZIAŁANIE piteków), lecz także inne gatunki człowieka (człowiek zr
SKMBT?500712270925003 CZĘSC II • DZIAŁANIE piteków), lecz taicie inne gatunki człowieka (człowiek z
SKMBT?500712270925002 CZĘSC II • DZIAŁANIE to wzdrygamy się, gdy patrząc na goryle, myślimy: „Jeste
SKMBT?500712270925005 CZĘSC II • DZIAŁANIE Arystotelesa koncepcja duszy wiąże się z kontekstem kult
SKMBT?500712270925011 CZĘŚĆ II • DZIAŁANIE Powyższy problem da się sformułować dwojako. Można bowie
SKMBT?500712270925011 CZĘSC II • DZIAŁANIE Powyższy problem da się sformułować dwojako. Można bowie
SKMBT?500712270925012 CZęŚĆ II • DZIAŁANIE Jeśli wierzyć kontynuatorom dzieła Darwina i innym natur
SKMBT?500712270925012 CZĘSC II • DZIAŁANIE Jeśli wierzyć kontynuatorom dzieła Darwina i innym natur
SKMBT?500712270947012 CZĘSC II • DZIAŁANIE Idziak J.M., Divine CommandEthics, [w:] A Companion to P
SKMBT?500712270947020 CZĘŚĆ II • DZIAŁANIE Miało ono mur wielki a wysoki, Miało dwanaście bram [...
SKMBT?500712270947023 CZĘŚĆ II • DZIAŁANIE ich zaspokojenia. Dotyczy to także owego naturalnego, ni
SKMBT?500712270947021 CZĘŚĆ II • DZIAŁANIE wyraźna koncepcja szczęścia ostatecznego. Na nią jednak
SKMBT?500712270925006 CZEŚĆ II • DZIAŁANIE musiał przyjąć, że istnieje jedyna doskonała substancja
SKMBT?500712270925006 CZĘŚĆ II ■ DZIAŁANIE musiał przyjąć, że istnieje jedyna doskonała substancja
SKMBT?500712270925007 n CZęŚĆ II • DZIAŁANIE ona na sporządzenie długiej listy, gdzie po lewej stro
SKMBT?500712270925007 CZĘSC II • DZIAŁANIE ona na sporządzenie długiej listy, gdzie po lewej stroni
SKMBT?500712270925008 CZĘŚĆ II • DZIAŁANIE Prawa psychofizyczne? Wydaje się, że jeśli nauka będzie
SKMBT?500712270925008 CZĘSC II • DZIAŁANIE Prawa psychofizyczne? Wydaje się, że jeśli nauka będzie

więcej podobnych podstron