spiro

spiro



aaflfate    ,.    —.—.——— --------------------■——«*—



Melford E. Simko

Relatywizm kulturowy i przyszłość antropologii kulturowej

W przeciwieństwie do starych ogólników, debata na temat kulturowego relatywizmu ani nie umiera, ani nie zanika, czego dowodem są liczne współczesne publikacje (np. Objeetirity and Ciilinral Diierye/ues 1984: Geertz 1999; Gellner 1985; Hatch 1983; Rationality and Ridali\ isin 1982: Jan ie 1984; Universuls of Humań Thouyht 1981; Re/ati\'ixm: Coynitiye and Mora! 1982: Shweder 1984). To. że niniejsza analiza nie jest jedynie całkowicie zbędnym powtórzeniem, jest konsekwencja przyjęcia przeze mnie innych celów.

Po pierwsze, moim celem jest usunięcie intelektualnych chwastów, które pokryty pole debaty nad relatywizmem kulturowym i zdeformowały znaczenie głównych stanowisk poznawczych towarzyszących tej debacie. Stanowiska te, które pragnę pokazać, były stale zagrożone popadnięciem w dwie konceptualne pułapki. Pierwsza z tych pułapek polega na notorycznym myleniu kulturowego relatywizmu z. kulturowym zróżnicowaniem albo kulturową zmiennością. Druga bierze się z faktu, że we współczesnej antropologii wyróżniamy nie jeden, lecz trzy typy kulturowego relatywizmu - deskryptywny. normatywny i epistemoiogiczny -które, ponieważ są określane tym samym terminem, bywają często traktowane zamiennie. Te trzy typy relatywizmu kulturowego są różne nie tylko pod względem analitycznym, ale i historycznym.

Przede wszystkim jednak moim celem jest wyjaśnienie wzajemnie sprzecznych konsekwencji relatywizmu epistemologicznego - uważanego za dominujący współcześnie typ relatywizmu kulturowego - dla teorii i empirii antropologicznej.

Trzy typy relatywizmu kulturowego

Relatywizm deskryptywny

Relatywizm deskryptywny (sąd dotyczący faktu kulturowej zmienności) opiera się na teorii determinizmu kulturowego. Ponieważ społeczne i psychologiczne cechy ludzi są wytworem kultury, to - zgodnie z tą teorią - biorąc pod uwagę fakt kulturowej zmienności, relatywizm deskryptywny jest naturalną konsekwencją


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zdj 25252525EAcie1024 PODEJŚCIA DO SOCJALIZACJI WG SPIRO: i „Societalistyczne" - kultura istnie
spiro6 38 Mklfokd E. Simko twern do pojęć obecnych w wielu innych tradycjach kulturowych. Proszę wz
spiro3 52 Mku-ord E. Simko niezbędne dla pogłębienia wiedzy w zakresie nauk humanistycznych - zosta
spiro wykres i IF 3 t / f -_/
12 silikonowej. Kanały wentylacyjne Spiro uszczelniać masą silikonową i taśmą samoprzylepną i
ScannedImage 12 w kształcie nadanym jej przez E. B. Tylora (1832-1917) i rozumianej jako „wiara w by
spiro1 28 Mi;i,foui> K. Simko tych cech: zmienność społecznych i psychologicznych.cech społeczno
spiro2 30 Mki.kohd E. Simko życie” "(M. Rosaldo, podkreślenie oryginalne)1, wtedy faktycznie w
spiro4 34 Miarom) K. Simko generacji antropologów znanej jako „relatywiści symboliczni” - został uz
spiro5 36    Mki.kord E. Simko i kulturowym. Wspomnę tylko o jednym przypadku tej el
spiro0 Mtct.roiu) E. Simko tekstowej, możemy mówić o tylu interpretacjach, ilu jest interpretatorów
spiro1 48 Mki,1"ORi> E. SriRo Stwierdzenie to można by najlepiej potwierdzić przez przeciws
spiro2 50 Mklfokd E. Simko Sądzę, że, inaczej niż w przypadku dwóch ostatnich celów, etnograficzny
spiro3 52 Mici.ford E. Si>iro niezbędne dla pogłębienia wiedzy w zakresie nauk humanistycznych -
Słownik S T U spelunca, -ac / spcratus, -a, -um spero, -are, -avi, -atum spes, spei / spina, -ae / s
dechu albo pomiarów głębokości oddechu dokonywanych spiro-meter (pojemność życiowa). Wzrost

więcej podobnych podstron