spiro3

spiro3



52 Mku-ord E. Simko

niezbędne dla pogłębienia wiedzy w zakresie nauk humanistycznych - zostało teraz podważone. Można by więc tłumaczyć tę zmianę rosnącą zaściankowością nauk społecznych w Stanach Zjednoczonych. Jeśli bowiem duża grupa znamienitych antropologów wspólnie z przedstawicielami innych nauk społecznych twierdzi, że rezultaty badań etnograficznych nie mogą być generalizowane i że teorie międzykulturowe są w zasadzie nieosiągalne i jeśli, co więcej, główny nurt obecnie prowadzonych badań etnograficznych potwierdza tę obserwację, nie możemy oczekiwać, że nie-antropolodzy przyjmą jako aksjomat sugestię, którą sami antropolodzy odrzucają w teorii i w praktyce.

Przypomnijmy, że nie było dziełem przypadku, iż na początku lat trzydziestych aksjomat ten panował niepodzielnie. Działo się tak. ponieważ, grupa znamienitych antropologów - Sapir i Benedict. Murdock i Hallowell, Mead i Kluckhohn. Whiting i Liniom Eggan i Redfield, aby wymienić tylko kilku - głosiła i praktykowała antropologiczny program badawczy, który wykorzystywał fakt międzykulturowego zróżnicowania dla stworzenia porównawczej „nauki o człowieku”. Co więcej, niektórzy z tych antropologów stali się inicjatorami instytucjonalizacji lego programu w trzech prestiżowych uniwersytetach - Yale (Instiiute of Humań Relations), Harvard (Department of Social Relations) i Chicago (Committee of Humań Developmenl).

To połączenie znamienitych uczonych i prestiżowych uniwersytetów wpłynęło znacząco na powstanie korzystnego klimatu zarówno w samym środowisku antropologicznym, jak i poza nim dla uznania olbrzymiego znaczenia badań etnograficznych w pogłębianiu ludzkiego zrozumienia. Wraz ze śmiercią Margaret Mead. jednego z najbardziej niestrudzonych orędowników tego poglądu i w obliczu braku podobnej postaci we współczesnej antropologii, etnografia jest postrzegana ponownie jako dyscyplina badająca dziwne zwyczaje obcych. Mimo że słyszy się o tym, że dla naszego rządu ważna może okazać się wiedza na temat tych egzotycznych ludów w dobie kryzysów międzynarodowych - kiedy trudne do wymówienia przez przeciętnego Amerykanina nazwy Miskitos, Szyici lub Hmong są wciąż, ważne ze względu na interes narodowy - badanie ich zwyczajów nie stanowi właściwego obszaru badawczego dla konstruowania nauki o człowieku. Wydaje się, że przepowiednia Kroebera z 1920 r. sprawdziła się:

„Tak długo, jak będziemy oferować światu jedynie rekonstrukcje specyficznych

szczegółów i uparcie okazywać niechęć do generalizacji, świat będzie miał dość

ograniczony pożytek z etnologii." (Kroeber 1920: 380).

Konkludując, jeśli dążymy do realizacji celów etnograficznego partykularyzmu, to w naszym dobrze pojętym interesie lepiej skupić się na badaniu kultury zachodniej. Przy braku takich badań tak naprawdę mamy jeszcze inną alternatywę. Możemy przyjąć albo powrócić do modelu gencralizująco-wyjaśniającego w badaniach etnograficznych skupiając się na porównawczych badaniach kultur nie--zachodnich. Choć każda z tych alternatyw potwierdza żywotność naszej dyscypliny, czytelnik z łatwością zorientuje się na podstawie niniejszego artykułu, która perspektywa jest mi bliższa.

Podziękowania: Artykuł ten jest rozszerzony wersjy wystypienia zaprezentowanego w 1984 r. na corocznym Sympozjum Relatywizmu Etycznego Amerykańskiego Towarzystwa Antropologicznego. Pragnę podziękować Alanowi Fiske za zaproszenie do pełnienia roli dyskutanta i uczestnikom Sympozjum - Caroline Edwards, Jamesowi Fernandezowi. Alanowi Fiske, Robertowi LeVine. Joan Miller, Bradowi Shore, Richardowi Shwederowi i Davidowi Wongowi - których artykuły stanowiły inspirację dla prezentowanych rozważań. Pragnę szczególnie podziękować Aaronowi Cicourelcmu, Royowi D’Andrade, A. K. Epsteinowi. Michaelowi Meekerowi. Robertowi Paulowi. Fitzowi John Porter Poolowi. Richardowi Shwederowi, Marcowi Swartzowi, Donaldowi Tuzinowi i Aramowi Yengoyanowi za pomocne komentarze.

Przełożył Grzegorz Poiarltk


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
spiro3 52 Mici.ford E. Si>iro niezbędne dla pogłębienia wiedzy w zakresie nauk humanistycznych -
Logistyka WprowadzenieCele kształcenia: Obejmują zdobycie lub pogłębienie wiedzy z zakresu logistyki
Poznanie i pogłębienie wiadomości z zakresu nauk pedagogicznych. Kształcenie umiejętności zastosowan
przedmiotów z zakresu nauk humanistycznych o znaczeniu dla kształtowania sylwetki nauczyciela, np. K
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej oraz ich miejscu i
27 (367) - 52 - z których jeden, etan P, należy traktować jak stan pasożytniczy. Jego obecność jest
Zdjęcie0191 (2) Czynniki niezbędne dla zachodzenia spalania □    Paliwo □
Zdj?cie0946 Nawozy mineralne - związki chemiczne lub f ich mieszaniny, zawiera składniki pokarm
str. 52 6. ZESTAWIENIE URZĄDZEŃ AUTOMATYCZNEJ REGULACJI dla budynku Państwowego Instytutu Geologiczn
Crosstalk/141823-LLP-1 -2008-1 -DE-Grundtvig_GMP / 2008-3430/001 -001 zainteresowania. Dla pogłębien
43457 skanuj0012 (66) c 1 Pozwolenie wodno- prawne jcsl niezbędne dla. -    _ a) Poła
IMGd08 Miedź Pierw lastek niezbędny dla żywego ustroju, bowiem spełnia ważną rolę w syntezie hemoglo
IMGd10 Mangan Należy do pierwiastków niezbędnych dla żywego ustroju Spełnia rolę przenośnika tlenu w
skanuj0003 (421) pojawienia się nowych tendencji i przemian w kulturze artystycznej 1 w ogóle wydaje

więcej podobnych podstron