skanowanie0012

skanowanie0012



etycznie dodatnim powiemy, iż jest czynem sprawiedliwym* i nie o każdym czymt ujenin^|fóWiemy, iż stanowi on akt MeśpraWiedHWósei". Cżyn śpniwiedhWy zakładawyswiadezame każdemu jedynie należnego ma dobra Mh nMetuego vm zła*

W bliższym rożunneniu śpaMe&hwóśei i&5zś dopomóc rozróżnienie ś^awiedliwóśei

wymiennej, nazywanej też sprawiedliwością zamienią, obowiązuje formuła:

j, postuluje się służbę na rzecz innych według formuły:

,*Każdemu według jego zasług". W. myśl teorii subiektywiśtyćznej —wartości są właściwościami ukonstytuowanymi przez człowieka w zależności od jego potrzeb,


pragnień i dążeń. Są wytworem Ocen i czymś wtórnym Wófeeć aktów świadomości Nie ma więc wartości samych w sobie, ezyh istniejących obiektywnie. Wszystkie są pochodzenia suWektywiśtyćżnegó.

Pojawiają się jako rezultat naszych subiektywnych doznam Można powiedzieć, że są ons wyłącznie„subiektywnymi zjawiskami świadómóśći ludzkiej". Współcześnie pełnej akceptacji uczonych nie zyskają am obiektywis^rezna, ani subiektywistyczna teoria wartości Przyjmuje się, że wszelkim Waftóśeióm przysMguje charakter Obie^wnó-SubiektjfWny Mb — inaczej mówiąc -— przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że wartość ma w sobie cos istniejącego niezależnie ód óśóby Oceniającej i ćóś przez nią zdetenninówaiiegó. Takie rozumienie sposobu istnienia wartości jest zgodne z założeniami teorii nazywanej racjonalizmem. Uznaje Ona obiektywną naturę wartości, ale tmipełoiają „wątkami ó charakterze subiektywizmu gatunkowego". Oznacza to. iż wartości istnieją obiektywnie w przedmiotach, ale Są ujawniane tylko wtedy, gdy pozostają W relacji dó podmiotu ludzkiego, cżyii że warunkiem koniecznym zaistnienia wartości jest tylko realna właściwość przedmiotu, ale także stosunek do niej podmiotu jaA óćemąjąćegó. Przekonanie 0 obiektywnym charakterze wartości z reguły zakłada ich stałość, trwałość i niezmienność, co z wychowawczego i moralnego punktu widzenia jest nie do przecenienia. Należy jednak się zgodzie, że wartości nie istnieją na modłę bytu realnego, lecz bym ze wszech miar idealnego. Tkwią immanentme w ócemanym przedmiocie. Są w nim niejako ..zakotwiczone".,.wartości istnieją obiektywnie, ale inaczej niż przedmiot}' świata zmysłowego; świat zmysłów) bowiem »egzyśtuje<<, a Wartości >>majążnaćzenie<< [...], swój »Sei3S<<, który jest >>pfzedmiOtówy«, >>óbiektywny«, niezależny od naszych przeżyć psyćMężnych".

G


■27) proces wychowania morałncg??

Wychowanie moralne — wychowanie etyczne Mb dó wartości Drugie znaczenie:

t oceny! Kształtowanie właściwości moralnych, jednostka sama dokonuje wyboru. Nauczyciel nie ujawnia śWóieh Wartości dyskusja — Skierowana na nią. Argumentacja 2«Oceniające (wersja normatywna) — stawia sobie ceł przyswojenia jednostce określonych •zasad móraMyćh. Nauczyciel Ocenia, nćzen ma to przyjąć. Zadanie dorosłych tó utwierdzić, że wartościąjest to co się dzieciom wpaja.

Stóśuje śię je łącznie!!

(2&j sposoby wychowania moralnego

^Tradycyjne - Dawanie dobrego przykładu, perswazja, autobiografie Mdżi wielkich 2. Nowoczesne - rozumowanie moralnego, (dyskusja, logiczna dyskusja, kta 70, konsekwencje, wnioski praktyczne), klasyfikowanie moralności (uświadamianie własnych uczuć w związku rozpoznawanymi wartościami)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
maistre o papiezu007201 zawsze jest tak sprawiedliwa, i umiarkowaną, iż nigdy nadużycie nie wkradło
skanowanie0013 122 powieściach Kathy Ackcr1 2 3, jest jednym z objawów postmodernistycznego upodoban
skanowanie0014 Mimo że Wells Fargo jest dziś nowoczesną i odnoszącą sukcesy firmą bankową, nie zapoi
skanowanie0015 Kojarzenia wolne (kojarzenia niekrewniacze) jest to łączenie partnerów niespokrewnion
skanowanie0019 Zespół hipoplazji lewego serca Jest to zespół zmian obejmuj ący niedorozwój lewej kom
skanowanie0033 (14) Ustawienie monitora •    Korzystne jest stosowanie filtrów przeci
skanowanie6 ■ Jak widać, wpływ dorosłego jest niewątpliwy. Ale zdaje się. że mamy tu także reakcję s
Skanowanie 10 03 11 29 (4) miotach szczegółowych, głównie o nauczycielach i wychowawcach. Przyczyna
skanowanie0007 (144) jest fakt, że nie potrafiła ona wyodrębnić przedmiotu badań i określić własnej
page0306 304 PLATON, czem jest właściwie sprawiedliwość lub dobroć lub piękność, jest zupełnie oboję

więcej podobnych podstron