'chczas tylko jedną taksonomię celów tej dziedziny. Jej układ przedstawia cbemat 2.
Taksonomia celów wychowania
Poziom |
Kategoria |
I. Działania |
A. Uczestnictwo w działaniu B. Podejmowanie działania |
U. Postawy |
C. Nastawienie na działanie D. System działań 1 j)-v. |
A. Uczestnictwo w działaniu polega na świadomym i uważnym odbieraniu określonego rodzaju bodźców oraz wykonywaniu czynności odpowiadających przyjętej roli. jednak bez wykazywania inicjatywy. Wychowanek ani nie unika danego rodzaju działania, ani też go nie podejmuje z własnej woli, natomiast chętnie dostosowuje się do sytuacji.
. B. Podejmowanie działania polega na samorzutnym rozpoczynaniu danego rodzaju działania i wewnętrznym zaangażowaniu w wykonywanie -danego rodzaju czynności. Wychowanek nic tylko dostosowuje się do sytuacji, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób. Jest to jednak postępowanie mało jeszcze utrwalone.
C. Nastawienie na działanie polega na konsekwentnym wykonywaniu danego rodzaju działania na skutek trwałej potrzeby wewnętrznej i dodatniego wartościowania jego wyników. Wychowanek jest zwolennikiem tego działania i zachęca do niego innych, poglądom jego brak jednak szerszego uogólnienia i pełnej spoistości.
D. System działań polega na regulowaniu określonego typu działalności za pomocą harmonijnie uporządkowanego zbioru zasad postępowania, z którymi wychowanek identyfikuje się do tego stopnia, że można je uważać za cechy jego osobowości. Wychowanek aic zawodzi nawet w bardzo trudnych sytuacjach, a jego działania odznaczają się skutecznością oraz swoistością stylu.
Łjnn
iĆL
Posługiwanie sie taksonomią celów wychowania nie jest łatwe, mimo iż uje ona głównie działania wychowanka, które są w zasadzie obserwowalne, dopiero wtórnie — nieobserwowalne uczucia. Dobrym ćwiczeniem w stoso-niu taksonomii jest dla studenta samoocena osiągnięć motywacyjnych wybranych zakresach działalności.
Znajdź przykłady z różnych zakresów działalności studenckiej, naukowej, towarzyskiej, sj, sportowej, artystycznej itp. dla poszczególnych kategorii celów wychowania. Jak loebodzi do najwyższych osiągnięć? Czy znalazłeś potwierdzenie hicrarchiczności taksonomii?
Spróbujemy teraz określić cele motywacyjne studenta uczącego się rozróż-a celów kształcenia. Cel: „Wdrożenie do analizowania celów kształcenia i wykorzystaniem taksonomii celów” — mieści się w kategorii A taksonomii ^Dełów wychowania. Student uzyskuje takie wdrożenie przez poprawne i chętne