skanowanie0050 (15)

skanowanie0050 (15)



oiwui^einc puiaiwngo pijemy mu muuu/iuc^juego pozwoliło na szybszy rozwój transportu samochodowogo. Liczba samochodów ciężarowych wzrosła do 73 tys. w 1959 r., a liczba samochodów osobowych, m.in z powodu wycofywania wozów przedwojennych, tylko do około 40 tys. Wśród samochodów osobowych dominowały samochody służbowe i taksówki.

Okres rozwoju motoryzacji indywidualnej rozpoczął się dopiero po 1956 r., kiedy zaczęto importować samochody osobowe dla nabywców indywidualnych, a w 1957 r. podjęto produkcję popularnych „Syren". Dzięki temu w latach 1956—1960 liczba samochodów osobowych wzrosła prawie 3-krotnie, a prywatnych nawet 4,5-krotnie. Od tego czasu liczba samochodów osobowych podwaja się co 4—5 lat i osiągnęła 1 min w połowie 1975 r. (tabl. 15). Ponad 96% samochodów osobowych stanowi prywatną własność obywateli. Do wzrostu liczby samochodów szczególnie się przyczyniło podjęcie produkcji samochodów „Polski Fiat 125p" w 1967 r. w Warszawie i „Polski Fiat 120p" w 1973 r. w Bielsku--Białej.

Tablica 15 WsroM llcaby pojridów

Uralu (*.)»«» w ir*.

N« 1000 mlattkutefcr

wnwliodr

Mmoriiody

Moboua

MiMbuiy

nimcchoily

clętnouu*

moioijkk

likuMiy

•unocha-

wwh.

nMtocyUi

likuteriw

1945

23

9

1

13

4

0.4

0.2

1950

94

32

3

44

59

1.3

2.4

1955

180

40

4

73

170

1.5

6,2

1960

342

117

11

130

771

3.9

25.9

1965

618

246

23

189

1465

74

464

1*70

1058

479

33

274

1789

14.7

54.9

1*75

2023

1 078

52

425

1895

314

SM

•u-**

■ nnrli W.

• nMM

• «S IWO r. I>alt« «f=cc?aa-a! o —d—iprrfrburti.

IrWla: r>»nrn—Ti nUinn mpcfcwii»    tfO.CUS. W— IOW,fc IW.

S-puyrrn Ttcmfn    GUS. «lm-i IW*. 1.117 I Ibnrti

ItH. GUS. V»i 1970.

Mimo znacznego postępu, w dziedzinie motoryzacji indywidualnej Polska ustępuje prawie wszystkim państwom europej-«skim, nie wyłączając tych, w których dochód narodowy na 1 mieszkańca jest niższy (np. w Grecji i Portugalii). Polska skupia 0,9% ludności świata i dostarcza około 2% światowej produkcji przemysłowej, jej udział w liczbie samochodów osobowych wynosi jednak tylko 0,3%. Dopiero po 1970 r. program rozwoju motoryzacji indywidualnej stał się ważnym składnikiem ogólnego planu rozwoju społeczno-gospodarczego.

Znaczna jest natomiast liczba motocykli w Polsce. Ograniczona podaż samochodów osobowych w połączeniu z dość wysokimi ich cenami sprawiły, że część ludności, zwłaszcza wiejskiej, zaspo-

mmfmtm •••-!» r~~«/    «,ł*»    ""W ■»-<—- “ •—

większość okresu powojennego liczbę motocykli byłe 4—7 rasy wytaza. niż liczba samochodów osobowych. Dopiero ostatnio maleje popyt na motocykle i dalszy wzrost Ich liczby został zahamowany.

Liczba samochodów ciężarowych wzrastała wolniej nil osobowych, ale w sposób ciągły. Od roku 1959 zwiększyła się około 6-krotnie. a w stosunku do stanu przedwojennego prawic 50-krotnic. W tej dziedzinie Polska nie ustępuje tak bardzo innym krajom, jak w zakresie samochodów osobowych, skupiając O.M/i światowego taboru samochodów ciężarowych. W pierwszych latach po wojnie produkowano głównie standardowe samochody ciężarowe o ładowności około 4 ton, obecnie zaś Istnieje już spory wachlan taboru pochodzenia krajowego 1 zagranicznego — od małych furgonetek t samochodów rolniczych po ciężkie wywrotki 1 pociągi drogowe,

Ogólna liczba somochodów w Polsce (wraz z ciągnikami; w 1075 r. wynosiła 2023 tys., a liczba motocykli prawie 2 min W przeliczeniu na długość dróg o nawierzchni twardej oznacza* tc 14 samochodów i 13 motocykli na 1 km drogi. W porównaniu z innymi państwami europejskimi jest to jeden z najniższych wskaźników. Świadczy on o tym, że Polaka Już dysponuje dość gęstą siecią dróg, ale jeszcze nie ma odpowiedniej liczby pojazdów. W rzeczywistości drogi pozamiejskie są jeszcze mniej obciążone ruchem ponieważ większość samochodów skupia się w miastach. Jeżel uwzględnić takie ulice miejskie, to na 1 km dróg o nawltrzchn twardej przypada tylko 11 samochodów.

Rozmieszczenie samochodów według województw przedstawione na rys. 25 ł w tsbUcy 16. Największą liczbą samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców wyróżniają się województwa wielkomiejskie, gdzie na wyłazy wskaźnik wpływa min skupienie wozów służbowych I taksówek. Jednak rozpiętość między warszawskim i poznańskim s jednej strony, a pozostałym województwami zurbanizowanymi z drugiej świadczy równiei o znacznym wpływi* Innych czynników (poziom dochodów, sty śycłs).    4

Tablica 16 -

Raaniitaaciuiic

- - y -

Hi MM

■ fnml i 1 1 V lt?4 >

— itr

rx

■e

Er

“3?

Warnami*

1*M i 121.5

*2 1 J0.J

MJ

17

27

■■lalnprallMlu

10.2 JJ

U

2*8

12

H

2*.41 nj

0.7 1 *2

50.4

21

•2

103 r iw i

3*5 \ 20.4

U 1 z.7

*M

27

52


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
44565 skanowanie0041 (15) względem parametrów technicznych do autostrad. Powstały one w woj. katowic
kołoSQL (2) Zaopatrzenie ul. Boczna 15 Korzystając z zasobów tej bazy danych wydaj polecenia; które
skanowanie0037 (15) Wszyscy mu zazdroszczą futra Potrzebne będą: gruby kremowy Karton ciemnobrązowy
skanowanie0037 (15) Wszyscy mu zazdroszczą futra Potrzebne będą: gruby kremowy Karton ciemnobrązowy
skanowanie0027 (15) Ii ł‘ziY+ę$to) - mBm ^ i
skanowanie0029 (15) O &&. «* ś ..-iW /?odoO io^VQ- -, toł^o*Lr ■2 X 3 _ Ooc^aT ^ ’
skanowanie0047 (15) Vc z 21 1,20 cm 3 - 214, 20-40 T -m,K 4~ ACfo 406052 fi* > L * S • &
skanowanie0054 (15) H Billi ,    1 "dow^j %) 1/W\k^ $ójV - 1a.v^v^ .i H^arioilu)
skanowanie0055 (15) 8 8 5) :i i i r a). i pmmrtĄ b) wJk MtÓlMM ; * ■- : :?! • ślijvJb>Vm)ivś
skanowanie0056 (15) byłaby ceną, którą zapłaciły jednokomórkowe organizmy eukariotyczne za dobrodzie

więcej podobnych podstron