WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI8 I djvu

WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI8 I djvu



105

i Zeusa w postaci zwykłej lub byka, a przecież oni wszyscy mają za symbol swastikę. Więc te symbole nie są zależne od tych bóstw, nie są wyrobem zastosowanym wyłącznie do nich, lecz przeciwnie cała ta symbolika jest wspólną własnością całego Pantheonu a każde z bóstw wedle wymagań chwili przystosowuje siebie do tego lub innego symbolu. Słowem ta symbolika stanowi głębszy pokład religijny tego narodu a jak głęboki, o tern świadczy nam Hisarlik. Wszystkie postacie pantheonu helleńskiego stanęły już na uformowanej poprzednio symbolice tej, którą rozpatrujemy; ona więc jest archeologią religijnej archeologii G r e c 5 i.

§. 160. Wraz z tem musimy na podstawie obecnego studyum wyrzec ostatnie w tej sprawie słowo, które zgadza się zupełnie z wynikami studyów na innych drogach. Mitologia Grecy i ma trzy pokłady.

a)    Słoneczno swastikalny, wspólny głównie całemu plemieniu Aryów, nie przesądzając jednak sprawy przynależności jego innym plemionom (Schoebel C. Becherches sur la religion premiere de la race indoiranienne. Parts 1872Niesfield. J. C. The prińiitw. philosophie of fire. Calcidta-lieviev vol. 781884).

b)    Politeistyc my zamiennych form, o czem świadczy zamienność sytabWów a idący z Azyi, o czem świadczą nazwy bogów Grecyi zrozumiałych tylko w języku sanskryckim (Burnouf. op. cit. pg. 86).

c)    Helleński anthropomorphiczny stałych już form rozmaitych bożyszcz, utwór poetów Grecyi.

Tylko wydzielenie najbardziej ścisłe tych trzech pokładów wyłuszczy nam z mythologii helleńskiej zabytki najpierwszej religii. Pierwsze stadyum badań nad pierwotną religią, to zbieranie i klasyfikacya najprostszych symbolów słońca i ognia, studyum monumentów figuracyjnych. Drugie stadyum tychże badań, to porównanie świadectw literack;ch, spisanych w świętych księgach lub przechowanych ludową tradycyą i porównanie ich między sobą a następnie porównanie z mate-ryałem wyrobionym na pierwszem stadyum.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI8 I djvu 145 siące i tysiące, które zalewały cały kraj i szły aż d
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI0 I djvu 167 tem wiosny, których zaniedbanie kościół wprawdzie nie
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI3 I djvu 180 kęsy, że gdy w Londynie deszcz pada, to mieszkańcy Ne
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI4 I djvu 31 cie, na kolach krzyżem rozciętych, na gwieździe wielopr
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI9 I djvu 36 począł się co najmniej w pierwszej połowie trzeciego ty
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJIS I djvu 50 devcnu“ (§.5) symbolem tysiąc lat potem a setki mil dal
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI? I djvu 79 Bóg prawdziwy, Tyś źródło prawdy, jedyna żyjąca Istoto!
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI3 I djvu 100 nerwa. Mimowoli przychodzi na myśl natchniony Hindusó
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI5 I djvu 102 Atenę z triąuetrum na tarczy, jedna ma przy sobie pan
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI9 I djvu 106 §. 161. Z kolei musimy przepatrzyć dwa systemy numizm
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI7 I djvu 114 Maria Maggiore Matka Najświętsza nosi szaty znaczone
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI8 I djvu 115 lami jej były: słońce, swastika i inne pojęciem pokre
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI1 I djvu 118 Augustyna. Ta religa „nec defuit ab initio generis hu
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI2 I djvu 119 §. 181. A jakże daleko sięga świadectwo, które mamy w
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI3 I djvu 120 jedna i jedyna była i jest religia z dwoma zasadniczy
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI5 I djvu 122 na czole, godło chrześcian w pierwszych wiekach (§. 7
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI7 I djvu 124 tak długo spotykamy te symbolikę a nawet przechodzi o
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI I djvu Szemat tablicy archeologicznej przedstawionej na kongresac
WA30879 I862 PRZEGLAD ARCHEOLOGJI3 I djvu 130 stikę, tworzą cztery słonie. Rzecz znaleziona w Germa

więcej podobnych podstron