WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS8 I djvu

WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS8 I djvu



165

ruchliwy, chociaż mało nieraz zindywidualizowany w porównaniu z rasami wybrzeżnemi i nawet gór-skiemi (z wyjątkiem pasterzy Sahary).

Stepy azjatyckie nie znają przeszkód i nie rozgraniczają obszarów na wyraźne dzielnice. Przestrzeń, wolna we wszystkich kierunkach, zapewnia człowiekowi swobodę ruchów, z której on sowicie korzysta. „Wiatr roznosi człowieka wr stepie, jako drobny piasek morskiu, powiada Kirgiz, i nie tylko człowieka, ale i jego łączność społeczną. To samo plemię turkiestańskie według jednego źródła liczy 15, według innego 400 tysięcy głów. Fakt ten wymownie świadczy o niedostateczności spoidła społecznego w stepach: najmniejsza kłótnia pomiędzy rodami wystarcza do zerwania stosunków łączności, potrzeba wojenna—do ich nawiązania. Stepy nie wznoszą przeszkód pomiędzy ludźmi; owszem, sprzyjają zbliżeniu różnych grup i ujednostajnieniu ich pod względem kulturalnym i antropologicznym. Na ruchliwość koczowników azjatyckich rzuca światło wyjście Kałmuków z Kosji w r. 1771. Nadwołżański odłam tego plemienia postanowił oddać się pod opiekę Chin. W tajemnicy przed władzami rosyjskiemi wyrusza on pojedyńczemi oddziałami po 15—20 tysięcy kobiet, starców i dzieci, każdy pod osłoną 10 tysięcy jazdy, a 80 tysięcy doborowych wojowników zamyka pochód. Z obawy pogoni przechodzą w pierwszym tygodniu sto mil. Zmęczone zwierzęta padają, zaczyna braknąć mleka nawet dla dzieci, a tymczasem kozacy, Kirgizi i Baszkirowie zastępu-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS8 I djvu 195 — oazy, mimowoli nastręcza się pytanie, czy czasami ene
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS8 I djvu — 105 — skiego, odróżnia cztery wielkie obszary, z których
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS8 I djvu 115 - MAPA Nr. 3. Mapa terytorjum górzystego. ii  &nbs
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS8 I djvu 125 — podnosił milcząco dziryt. Znak ten, powtórzony przez
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS0 I djvu 137 Zamiast czynnych i ruchliwych pasterzy, zgoła inne ludy
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS3 I djvu 110 strefie, największe źródła wody nie mogę, ugasić pragni
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS1 I djvu 118 darstwa. Z takiego ukształtowania stosunków rodzi się p
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS3 I djvu 160 — le — głosi napis władcy górali Asyryjczyków — i zrówn
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS0 I djvu — 167 Odwaga idzie w parze z tłumnym poruszeniem; taktyka w
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS1 I djvu 98 przejdzie w osiadłą, pozyska odpowiednie instynkty, oraz
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS3 I djvu 100 — 100 — Ićs*/ //* / ludzkich *). Wreszcie należy uwzglę
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS6 I djvu 103 — staniemy tylko na wyznaczeniu obszarów mezologicz-nyc
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS9 I djvu 106 — z nicli są hodowane odmienne gatunki zwierząt, co odd
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS2 I djvu 109 — samo zwierzę, jako bydlę juczne i wierzchowe, umożliw
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS6 I djvu — 113 — w porównaniu z innemi rasami pasterskiemi. Te zalet
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS7 I djvu 114 ziemie, leżące dalej na zachód, a słynące pod nazwą, kr
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS9 I djvu 116 nizaeję pasterstwa. Malec, po skończeniu lat czternastu
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS2 I djvu 119 Jest to całokształt stosunków dość charakteiy-styczny.
WA30881 I902 SZSTEMATZCYNZ KURS3 I djvu 120 § 29. Terytorjum stepów i pustyń południa. Kształty teg

więcej podobnych podstron